اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین الملل به امضای ظریف و لاوروف رسید

به گزارش تور یونان ارزان، اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین الملل امروز در مسکو به امضای ظریف و لاوروف رسید و دو کشور مفاهیمی که را که در کوشش برای تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر حقوق بین الملل هستند را مردود اعلام کردند.

اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین الملل به امضای ظریف و لاوروف رسید

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه لحظاتی پیش اعلامیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین الملل را در مسکو به امضا رساندند.

این بیانیه با عنوان اعلامیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین الملل در 13 بند تنظیم شده است.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مصمم هستند با رویکرد های غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران های جهانی مقابله نموده و فعالانه رویکرد های جمعی و چندجانبه عادلانه مبتنی بر اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین لملل را برای حل مسائل فوری و ضروری منطقه ای و جهانی ارتقاء دهند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مفاهیمی را که در کوشش برای تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر حقوق بین الملل هستند، مردود اعلام می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین الملل که در منشور ملل متحد و اعلامیه سال 1970 درباره اصول حقوق بین الملل مربوط به روابط محبت آمیز و همکاری میان دولت ها منطبق با منشور ملل متحد، منعکس شده اند، تاکید کردند.

اصول حقوق بین الملل که اساس روابط بین المللِ عادلانه و برابر هستند، همکاری برد ـ برد را به منصه ظهور می رسانند و فضای مشترکی را برای همکاری های امنیتی و مالی برابر و جدایی ناپذیر ایجاد می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این نکته اشتراک نظر دارند که اصل برابری حاکمیت ها برای ثبات در روابط بین الملل حیاتی است. دولت ها از حقوق خود بر مبنای استقلال و برابری بهره مند می شوند و تعهدات و مسئولیت هایشان را بر اساس احترام متقابل بر عهده می گیرند.

دولت ها حق دارند در ایجاد و اعمال حقوق بین الملل به صورت برابر مشارکت نمایند. آن ها همچنین متعهد هستند به نحو منسجم و مستمر، حقوق بین الملل را با حسن نیت رعایت نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل لزوم خودداری دولت ها از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر برخلاف منشور ملل متحد، تأکید می نمایند. بر این اساس، آن ها مداخله های نظامی یکجانبه را محکوم می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت ها به طور کامل حمایت و هرگونه مداخله دولت ها در امور داخلی یا خارجی دولت های دیگر با هدف تغییر جعلی حکومت های مشروع را که ناقض اصل مزبور است، محکوم می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هر گونه اقدام یا کوشش برای تضعیف یا بی ثبات سازی دولت ها یا نهاد های آن ها را به هر شکل یا بهانه ای، نقض اصل یادشده قلمداد می نمایند.

ایران و روسیه اعمال فراسرزمینی مغایر با حقوق بین الملل قوانین ملی دولت ها را به عنوان مصداق دیگری از نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها محکوم می نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان بخشی از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت ها؛ حق حاکمه و غیر قابل نقض دولت ها در معین نظام سیاسی، مالی، فرهنگی و اجتماعی خود برای توسعه روابط بین المللی و اِعمال حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی خود، مطابق با اراده مردمشان و بدون دخالت خارجی، مداخله، براندازی، اجبار یا تهدید به هر صورت را مورد تاکید قرار می دهند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تأکید نموده و اعتقاد استوار دارند که دولت ها باید اختلافات شان را به وسیله ابزار ها و سازوکار هایی که در خصوص آن توافق نموده اند، حل و فصل نمایند. این فرایند به حل مسالمت آمیز اختلافات بر طبق حقوق بین الملل قابل اعمال یاری نموده و در نتیجه می تواند به کاهش تنش ها و افزایش همکاری صلح آمیز منجر گردد.

بدیهی است، برای حفظ نظم حقوقی بین المللی، ضرورت دارد که همه ابزار ها و سازوکار های حل و فصل اختلافات، مبتنی بر رضایت باشند و با حسن نیت و روحیه همکاری به کار گرفته شوند. اهداف مذکور نباید با سوءاستفاده در عمل، تضعیف گردد.

آن ها تحمیل اقدام های زورمدارانه یکجانبه -که همچنین به عنوان تحریم های یک جانبه شناخته شده اند- را مصداقی از چنین رویه ای قلمداد می نمایند.

به گزارش فارس، ظریف وزیر خارجه ایران امروز در نشست خبری مشترک با لاوروف با اشاره به این اعلامیه بیان کرد که حقوق بین الملل از نظر رژیم جدید آمریکا هیچ معنا و مفهومی ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1134

به "اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین الملل به امضای ظریف و لاوروف رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلامیه مشترک ایران و روسیه درباره ارتقای حقوق بین الملل به امضای ظریف و لاوروف رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید