شرکت ترانزیتی مشترک بین ایران و ارمنستان به رشد مناسبات تجاری منجر می گردد

به گزارش تور یونان ارزان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در واکنش به سفر وزیر اقتصاد ارمنستان در رأس یک هیات از بخش های دولتی و خصوصی این کشور به ایران، گفت: سفر ایشان به ایران منشاء تحولات قابل توجهی در سطح مناسبات دو کشور خواهد بود و به نظر می رسد که به زودی حضور در بازار ارمنستان و دسترسی به بازار اوراسیا برای بازرگانان و تجار ایرانی آسان تر گردد.

شرکت ترانزیتی مشترک بین ایران و ارمنستان به رشد مناسبات تجاری منجر می گردد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به طور کلی سفرهای دیپلماتیک کشورها به یکدیگر را بر اساس انعقاد قراردادها و تفاهماتی که صورت می گیرد، برای دسترسی آسان تر بخش خصوصی دو کشور به بازار یکدیگر، مناسب ارزیابی کرد.

او درباره نتایج حاصل از سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران گفت: این سفر، منشأ تحولاتی در روابط دو کشور خواهد شد. ارمنستان به دنبال آن است که ایران را در تأمین بخش زیادی از کالاها و خدمات موردنیاز خود، جایگزین کشور ترکیه کند. برآوردها حاکی از این است که به زودی دسترسی تجار ایرانی به بازار ارمنستان و اوراسیا آسان تر خواهد شد.

این فعال مالی درباره لیست 2200 قلم کالایی که واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان ارائه داد نیز گفت: در دورانی که تازه کشور ارمنستان از اتحادیه جماهیر شوروی استقلال پیدا نموده بود، در برقراری مناسبات تجاری با این کشور پیروز عمل نکردیم، چون کیفیت کالاهای آن روز ایران به دلیل مصادف شدن با دوران بعد از جنگ، مناسب نبود؛ اما امروز آمادگی کامل داریم. بخش خصوصی و دولت ایران آمادگی دارد تا در حوزه های مختلف با طرف ارمنستانی وارد معامله و همکاری گردد. برای مثال در صادرات گاز و واردات برق و صادرات انواع پوشاک به ارمنستان. در این لیست کالای به غیر از چند مورد خاص در سایر حوزه ها آمادگی پوشش بازار این کشور را داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان درباره موضوع حمل ونقل بین دو کشور و پیشنهاد راه اندازی شرکت مشترک ترانزیتی بین ایران و ارمنستان، گفت: در حوزه ترانزیت و لجستیک، بدون شک وجود شرکت های بین المللی، کارایی بیشتری دارد چراکه با قوانین دست و پاگیر کمتری روبرو خواهند بود. در این رابطه شرکت های بومی چندان کارساز نبوده و توان کافی برای حل مسائل و مسائل را ندارند. از طرفی اگر شرکت ترانزیتی مشترکی را ایجاد کنیم، هر دو طرف برای حفظ منافع خود برای مقابله با چالش هایی که ایجاد می گردد، توان بیشتری می گذارند.

به اعتقاد یاریجانیان، شرکت مشترک ترانزیتی بین ایران و ارمنستان می تواند خدمات خود را به کل منطقه اوراسیا تسری دهد و این به پیشبرد اهداف دو کشور برای گسترش دامنه حضور در بازارهای منطقه نیز یاری می نماید.

او در ادامه به سرمایه گذاری مشترک بین ایران و ارمنستان اشاره و تأکید کرد: باید برآوردهای اولیه درباره سرمایه گذاری در کشور هدف و یا انتقال بخشی از زنجیره فراوری کالا و خدمات به بازار موردنظر را آنالیز کرد و مطمئن شد از انتقال زنجیره فراوری به ارمنستان یا هر کشور دیگری چه چیزی عایدی خواهیم داشت. چون ارمنستان با اغلب کشورهای اروپایی پیمان های تجاری دارد و نقطه پیوند ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا محسوب می گردد، بنابراین فراوری مشترک در این کشور می تواند به نفع ایران باشد. البته در این حوزه تا به امروز کارنامه خوبی نداریم و رقبا به خوبی فعالیت نموده و همچنان تحرک های زیادی دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان علی رغم توقف ورود کالاهای ترک به بازار ارمنستان، عظیم ترین رقیب ایران در این بازار را همچنان ترکیه می داند و معتقد است ترکیه با ایجاد شرکت هایی در دیگر کشورهای منطقه از جمله گرجستان می تواند گواهی مبدأ کالاهای فراوریی خود را تغییر دهد و بدین ترتیب با عنوان کالاهای گرجستانی و یا غیره وارد بازار ارمنستان گردد. تنها راهی که برای کنترل ورود کالا وجود دارد، گواهی مبدأ است و با این سیاست دیگر ارمنستان قابلیت رصد کالاها را ندارد.

کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان در رأس هیاتی از مقامات دولتی و خصوصی این کشور آدینه، سوم بهمن وارد تهران شد و در سفر پنج روزه خود ضمن ملاقات با رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان دولتی با رئیس اتاق ایران ملاقات کرد. در این نشست یادداشت تفاهمی بین اتاق ایران و مرکز حمایت از سرمایه گذاری ارمنستان به امضا رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1493

به "شرکت ترانزیتی مشترک بین ایران و ارمنستان به رشد مناسبات تجاری منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت ترانزیتی مشترک بین ایران و ارمنستان به رشد مناسبات تجاری منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید