نگاهی به عملکرد پیروز ترین اقتصاد نفتی خاورمیانه

به گزارش تور یونان ارزان، هنگامی که از اقتصادهای وابسته به نفت صحبت می گردد، اغلب کشورهای خاورمیانه که کاملا به درآمد صادرات نفت وابسته هستند، به ذهن می آیند؛ اما در میان آنها یک کشور وجود دارد که میخواهد روزی صادرات آخرین بشکه نفت خود را جشن بگیرد.

نگاهی به عملکرد پیروز ترین اقتصاد نفتی خاورمیانه

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، دانشگاه اماراتی خلیفه هفته گذشته نخستین کنسانتراتور خورشیدی در شهر هوشمند مصدر را نصب کرد که نخستین تاسیساتی است که درجه تابش هزاران اشعه خورشید را دارد و می تواند حرارت بیش از 1000 درجه سلسیوس را فراوری کند. امارات متحده عربی قصد ندارد در تاریخ تنها به عنوان یک فراورینماینده نفت به خاطر آورده گردد.

در حقیقت چندین دهه است که امارات متحده عربی با جدیت پول نفت خود را در پروژه هایی سرمایه گذاری می نماید که ثبات اقتصاد این کشور در بلندمدت و زمانی که دیگر تقاضایی برای نفت وجود ندارد را تضمین می نماید. این کشور به داشتن لوکس ترین ساختمانهای دنیا از جمله بلندترین ساختمان دنیا و جزایر نخل مباهات می نماید و همچنین روی فناوری و انرژیهای تجدیدپذیر حساب زیادی باز نموده است.

امارات متحده عربی طبق سنت خود که همیشه از پیشرفت استقبال می نماید صاحب یکی از نخستین شهرهای هوشمند در دنیا شد. شهر مصدر به عنوان یک جامعه پایدار با ظرفیت 50000 نفر برنامه ریزی شد و در حال حاضر 2000 نفر ساکن این شهر هوشمند هستند اما تا سال آینده شرکت مبادله ابوظبی که مسئول این پروژه است میخواهد شمار ساکنان آن را دو برابر کند.

این شهر در مقایسه با ساختمانهای معمولی در ابوظبی، 40 درصد تقاضای آب و انرژی کمتری دارد و یک مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی دارد که سالانه 17.4 گیگاوات بر ساعت برق فراوری و انتشار 15000 تن دی اکسید کربن را جبران می نماید و یک برج بادی دارد که خنکی باد را گرفته و به فضای عمومی شهر راهنمایی می نماید.

این شهر محل استقرار شرکتهای بزرگ زیادی است و یک مرکز پژوهش هوش مصنوعی داشته و دانشگاه علم و فناوری خلیفه به همراه فضای مسکونی وابسته به آن در این شهر مستقر است. بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت این پروژه، شهر مصدر می تواند 40000 شغل و مکانهای دانشجویی ایجاد کند.

یوسف باسلیب، مدیراجرایی املاک پایدار مصدر در این باره به فوربس گفت: ما آماده ایم تا آخرین صادرات یک بشکه نفت را جشن بگیریم. فراوری انرژی خورشیدی از استفاده از یک نیروگاه گازی ارزان تر است اما 24 ساعته نیست و فارغ از این که چه میزان نیرو فراوری می نماید ما همچنان به پشتیبانی احتیاج داریم و در تحقیقات و توسعه بخش هایی مانند مخازن انرژی سرمایه گذاری می کنیم.

در واقع افراد بیشتر و بیشتری که در حوزه انرژی تجدیدپذیر فعالیت می نمایند، به واقعیت مخازن پی می برند. در حال حاضر بعضی از کسانی که مناقصه نیروی بادی و خورشیدی برگزار می نمایند مخازن انرژی را هم بخش اجباری از پروژه ساخته اند.

اما آیا جایگزین کردن درآمدهای نفتی با درآمد شهرهای هوشمند امکان پذیر است؟ آمار اوپک برای سال 2018 نشان می دهد که امارات متحده عربی حدود سه میلیون بشکه در روز نفت فراوری و 2.3 میلیون بشکه در روز صادر نموده که ارزش آن حدود 75 میلیارد دلار بوده است. آمار دولت امارات از سال پیش از آن نشان داد که صادرات نفت و گاز معادل 30 درصد از فراوری ناخالص داخلی بوده است و اگر قرار است دیگر نفتی صادر نگردد، این سهم باید به صفر برسد که کار ساده ای نبوده و چالش محسوب می گردد.

با این حال به نظر می رسد که امارات متحده عربی برای آن آماده است. این کشور انتظار دارد اقتصادش تا چند سال دیگر به مدد برنامه های محرک مالی سخاوتمندانه و تلاشهای متنوع سازی که روی فناوری تاکید داشته است، از مرز 500 میلیارد دلار عبور کند. دولت سال گذشته بودجه 16.7 میلیارد دلاری (61.35 میلیارد درهم) با کسری صفر را برای سال میلادی جاری تصویب کرد. حدود یک سوم از این پروژه برای برنامه های اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

در حقیقت اماراتی ها به حرف زدن اکتفا ننموده و روی تنوع سازی اقتصادشان کار می نمایند و این موضوع در مشاغل درخواستی برای امسال کاملا آشکار است. مطالعات یک شرکت مشاوره استخدام نشان داده که پرتقاضاترین مشاغل امسال در امارات متحده عربی مربوط به فناوری اطلاعات شامل مدیران انتقال دیجیتالی، توسعه دهندگان هوش مصنوعی و تحلیلگران امنیتی خواهد بود.

در این بین، صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده است که نرخ رشد صنایع غیرنفتی امارات متحده عربی از 1.3 درصد در سال 2018 به 1.6 درصد در سال 2019 و سه درصد در سال 2020 خواهد رسید. در مقابل رشد بخش نفتی آهسته می گردد. به نظر می رسد که امارات متحده عربی درباره فاصله دریافت از وابستگی به نفت جدی است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مطمئنا این کار چند سال زمان خواهد برد و امارات متحده عربی روی همه صنایع شامل گردشگری، خرده فروشی، مهمان پذیری، املاک و ساخت و ساز برای جایگزین کردن درآمدهای نفتی حساب می نماید و همه این بخش ها به تقاضای مطلوب برای آنچه عرضه می نمایند احتیاج دارند که به معنای احتیاج به یک اقتصاد دنیای قوی است. با این همه بی تردید بهتر است برای گردش چرخ مالی تنها روی یک صنعت تکیه نکرد و مدت زیادی طول خواهد کشید تا این کشور به نقطه ای برسد که برای فعالیت مالی احتیاجی به درآمد نفتی نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 856

به "نگاهی به عملکرد پیروز ترین اقتصاد نفتی خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به عملکرد پیروز ترین اقتصاد نفتی خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید