کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: عامل تلفات غیرنظامیان در هلمند نیروهای دولتی هستند

به گزارش تور یونان ارزان، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده که تحقیق این نهاد نشان می دهد که عامل تلفات غیرنظامیان در بخش سنگین ولایت هلمند نیروهای امنیتی دولت افغانستان بوده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: عامل تلفات غیرنظامیان در هلمند نیروهای دولتی هستند

به گزارش خبرنگاران، این کمیسیون با نشر اعلامیه ای نوشته که براساس مصاحبه با قربانیان، شاهدان، متنفذان محلی، نهادهای بهداشتی، نهادهای مدنی و شورای ولایتی، سه گلوله ای (خمپاره) که با فرود در بازاری در بخش سنگین باعث کشته شدن 27 نفر و زخمی شدن 35 غیر نظامی دیگر گشت، عامل آن نیروهای امنیتی افغان بوده اند.

این کمیسیون افزوده که این گلوله ها در تبادل آتش میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان شلیک شده بود.

کمیسیون حقوق بشر افزود که این حمله را مصداق نقض حقوق بشردوستانه بین المللی می داند و یک بار دیگر از طرف های درگیر می خواهد که قواعد و مقررات حقوق بین الملل بشردوستانه را رعایت کنند و با احترام به حق زندگی شهروندان؛ افراد، مکان ها و تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار ندهند.

این نهاد از دولت افغانستان خواسته که به منظور بررسی این حادثه، هیأت بی طرف و قابل اعتماد مردم را وظیفه دهد که آنرا به گونه همه جانبه بررسی کند و عاملان نیز مورد پیگرد قرار گیرند.

این کمیسیون از گروه طالبان نیز خواسته که برای کارمندان این کمیسیون زمینه بیشتر تحقیق و بررسی از محل حادثه را فراهم کنند.

پیش از این مقام های محلی ولایت هلمند گفته بودند که تلفات غیرنظامیان در سنگین این ولایت بررسی می شود. این انفجار حوالی ساعت 9 روز دوشنبه 9 تیر در یک باراز محلی سنگین رخ داد. به گفته مردم چهار گلوله خمپاره در این بازار محلی فرود آمد. در آن زمان شمار تلفات 23 کشته و 15 تن زخمی اعلام شد.

دفتر کنندگی سیاسی سازمان ملل (یوناما) نیز قبل از این نظامیان دولت را افغانستان عامل این کار دانسته بود.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند پیش از این به بی بی سی گفته بود که هیأتی برای بررسی دقیق این رویداد معین شده ولی نتایج تحقیق تا به امروز نهایی نیست. او تاکید کرده بود که نیروهای امنیتی افغان در این رویداد دست ندارند.

به گفته او نیروهای امنیتی مستقر در این منطقه در مدت 24 ساعت در روز حادثه شلیکی نداشته اند.

بخش سنگین ولایت هملند چندین بار میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان دست بدست شده است. این بخش در سال 1396 به دست طالبان افتاد و اکنون مرکز آن زیر کنترل طالبان است. نیروهای دولتی در این بخش فقط یک پایگاه نظامی دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1171

به "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: عامل تلفات غیرنظامیان در هلمند نیروهای دولتی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: عامل تلفات غیرنظامیان در هلمند نیروهای دولتی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید