معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داد: جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین ابرسازه 1750 تنی در بندر شهید رجایی، بهره برداری کامل از ترمینال 2 کانتینری

به گزارش تور یونان ارزان، الهیار گفت: عملیات جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی با وزن بیش از یکهزار و 750 تن با موفقیت به سرانجام رسید.

معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داد: جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین ابرسازه 1750 تنی در بندر شهید رجایی، بهره برداری کامل از ترمینال 2 کانتینری

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا اللهیار عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ؛ درباره عملیات جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی، اضافه نمود: پس از ورود 12 دستگاه گنتری کرین جدید به بندر شهید رجایی، هم اکنون مونتاژ آنها در مرحله انتهای کار واقع شده است و مدنظر است که این تجهیزات در یال های جنوبی و غربی ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی مستقر گردد.

وی توضیح داد: 8 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل کانتینری کشتی به ساحل) که 10 سال پیش در یال جنوبی ترمینال استفاده شده بود، قرار شد به یال شرقی منتقل گردد تا از ظرفیت های این بخش نیز به نحو احسن استفاده گردد.

الهیار اذعان داشت: کار مهندسی دقیق، مبتنی بر تجربیات جهانی رخ داد که به شکل کار تیمی و با کوشش شبانه روزی متخصصان داخلی تحت نظارت دقیق مدیرکل و معاونت فنی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان صورت گرفت و مجموعه ها و کارشناسان خارجی در این زمینه همکاری داشتند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فرآیند حساس و دقیق جابجایی این گنتری کرین ها، گفت: این ابرسازه های فوق سنگین هر یک با وزن بیش از 1750 تن در زمان خاص که حتی بسته به شرایط جوی و جزر و مدی بعضی مواقع در نیمه های شب اتفاق می افتاد، از ساحل به روی کشتی منتقل و در ادامه نیز با شرایط بسیار خاص و با دقت و ریسک هوشمندانه مبتنی بر محاسبات دقیق مهندسی به یال شرقی منتقل و تخلیه شد.

وی افزود: با انتقال این جرثقیل ها به یال شرقی، عملا امکان بهره برداری از این بخش مهیا خواهد شد و ترمینال دو کانتینری با ورود تجهیزات جدید و جابجایی جرثقیل های قبلی به صورت کامل عملیاتی خواهد شد. بر اساس قراردادهایی که بین سازمان بنادر و شرکت های بخش خصوصی اپراتور منعقد شده، به زودی شاهد بهره برداری کامل از ترمینال دو کانتینری بندر خواهیم بود.

به گفته الهیار، مقدمات این عملیات و انجام محاسبات مربوط به روش های انجام کار از شش ماه پیش کلید خورد و در دوره زمانی کمتر از دوماه اخیر نیز عملیات جابجایی جرثقیل ها طی یک کار شبانه روزی فشرده شروع شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا مسیر دریا به عنوان گزینه غایی و نهایی برای جابجایی گنتری کرین ها انتخاب شد، گفت: بررسی موضوعات فنی و اقتصادی و محاسبات مهندسی ما را به این جمع بندی رساند که انتقال جرثقیل ها به وسیله دریا به جای خشکی، بهتر، فنی تر و ایمن تر است؛ به ویژه اینکه شرکت سازنده جرثقیل ها نیز در این کار تیمی به عنوان متولی، حضور دارد. علاوه بر این موضوعات، سرعت انجام کار و صرفه های اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا ترمینال اپراتورها هم آماده بهره برداری از این تجهیزات هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه این گنتری کرین ها هم از نظر جثه و هم از نظر وزن، ابر سازه محسوب می شوند، جابجایی آنها در یک شرایط آب و هوایی خاص، پایش وضعیت جزر و مد و حتی بحث های مربوط به سازه اسکله ها مدنظر نهاده شد تا در نقاطی که این سازه ها از روی کشتی به ساحل منتقل می شوند، سازه های زیر سطح اسکله دچار کمترین تنش و اضافه بار روبرو گردد.

الهیار با بیان اینکه قسمت اعظم کار اجرا شده و عملیات جانبی و تکمیلی باقی مانده است، گفت: با انتها عملیات جابجایی آخرین گنتری کرین، کار آزمایش و کنترل مجدد سازه جرثقیل ها، کنترل بهره برداری و سایر آزمون های مهندسی انجام می گردد که به یک بازه زمانی احتیاج دارد.

وی در انتها ضمن قدردانی از کوشش های شبانه روزی تمامی دست اندرکاران به ویژه کارکنان مجتمع بندری شهید رجایی، با بیان اینکه این کار بزرگ مهندسی با کار تیمی متخصصان داخلی و همکاری متخصصین بین المللی محقق شده است، ابراز امیدواری کرد، در آینده ای نزدیک در قالب یک مراسم رسمی و با حضور مدیران ارشد کشور، شاهد افتتاح رسمی و تحویل گنتری کرین ها به شرکت های ترمینال اپراتور ایرانی به عنوان بهره بردار باشیم.

موفقیت یک عملیات مهندسی خاص با کار تیمی متخصصان داخلی و بین المللی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 157

به "معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داد: جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین ابرسازه 1750 تنی در بندر شهید رجایی، بهره برداری کامل از ترمینال 2 کانتینری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داد: جابجایی 8 دستگاه گنتری کرین ابرسازه 1750 تنی در بندر شهید رجایی، بهره برداری کامل از ترمینال 2 کانتینری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید