کاوشی برای نجات یکی از بارزترین نمونه های معماری

به گزارش تور یونان ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، کاوشی برای نجات یکی از بارزترین نمونه های معماری آغاز شد.

کاوشی برای نجات یکی از بارزترین نمونه های معماری

جهت دریافت خدمات آلاچیق چوبی مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

داستان چیست؟

فرزاد مافی، سرپرست هیئت باستان شناسی بنای زیج منیژه این پژوهش را بعنوان بخشی از فعالیتهای پژوهشی پایگاه محور تاریخی - فرهنگی ساسانی کرمانشاه و برای دستیابی به اهدافی مانند تداوم کوشش جهت شناسایی دقیق تر یک اثر فاخر معماری، کاوش و پیگردی باستان شناسی برای شناخت بهتر اجزا و اندام های بنا با رویکرد تدقیق گاهنگاری دانست.

او برنامه ریزی برای پروژه های حفاظت و بازسازی و آواربرداری به منظور خواناسازی هرچه بهتر بنا، افزایش اطلاعات موجود در راستای مطالعه و مستندسازی بنا و اطلاعات موجود در راستای آسیب شناسی و فن شناسی بنا را از دیگر اهداف اجرای این پروژه مطرح کرد و گفت: این اثر که ظاهرا نهم بهمن 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در بخش میانی نیمه شمالی دشت قلعه شاهین و در حد فاصل ارتفاعات موسوم به کوه برز در شمال و کوه دنه خشک در جنوب، واقع شده که مردم محلی آن را زیج منیژه روستای انزل می نامند.

وی با اشاره به این نکته که این بنا 140×140 متر ابعاد دارد و در جهات اصلی جغرافیایی ساخته شد، اضافه نمود: ساخت و سازهای آشکار همگی با استفاده از لاشه سنگ های آهکی با ابعاد متوسط (قطر 25×20 سانتیمتر) به صورت غوطه ور در ملات گچ ساخت شده و بنا دارای چهار برج مربع شکل در چهار گوشه بناست که به علت ریزش بخشهایی از آن به خوبی قابل اندازه گیری نیست و به نظر می رسد شامل یک سری اتاقهای طولی، تقریبا هم اندازه مجاور باشد که پیرامون یک حیاط مرکزی را احاطه نموده اند، همچنین در میانه بنا و در محدوده مرکزی اثر مورد بحث بقایای ساخت و ساز چهارگوش مربع شکلی وجود دارد که با همان مواد و مصالح ساخته شده و با توجه به انجام فعالیتهای کشاورزی در بخش میانی بنا، ماهیت ساخت و سازها کاملا معین نیست.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه بنا مدتهای مدیدی به حال خود رها شده و خسارات زیادی ناشی از فعالیتهای کشاورزی و کاوشهای غیرمجاز و سایر عوامل مخرب طبیعی و انسانی بر آن وارد شده، اضافه نمود: اما خوشبختانه بدلیل ویژگی های ساختمانی و مقاومت مصالح بخشهای قابل توجهی از اثر باقی مانده که با انجام آواربرداری و خواناسازی می توان ضمن دستیابی به اطلاعات بیشتر زمینه را برای حفاظت و بازسازی بنا فراهم کرد.

او با اشاره به اینکه ویژگی های خاص معماری و موقعیت جغرافیایی این اثر باعث شده که بتوان از آن بعنوان یکی از شاخص ترین نمونه های معماری در بازه زمانی احتمالی اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی نام برد، ادامه داد: این مقطع زمانی بسیار حساس است که درک و دریافت تحولات فرهنگی آن مقطع تاریخی یاری بسیاری به توسعه چشم اندازهای تاریخی فرهنگی غرب ایران و بطور کلی تمام کشور می نماید و این در حالی است که این بنا تا به امروز آنطور که باید مورد مطالعه قرار نگرفته و هیچگونه اقدام ویژه ای برای نگهداری، حفاظت و بازسازی آن انجام نشده است.

مافی همچنین به وسعت بنا و حجم فراوان آثار اشاره نمود و اضافه نمود: پیش بینی می گردد که عملیات آواربرداری به منظور خواناسازی احتیاج به چندین فصل متمادی کاوشهای باستان شناختی داشته باشد. البته که در نخستین روزهای کاوش در قالب سه کارگاه اطلاعات ارزشمندی از ویژگی ها و پلان فضای معماری بدست آمده است.

منبع: همگردی
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1144

به "کاوشی برای نجات یکی از بارزترین نمونه های معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشی برای نجات یکی از بارزترین نمونه های معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید