گوگل از رآکتورهای هسته ای برای تأمین انرژی پردازشگرها و سرورهای هوش مصنوعی استفاده خواهد نمود

به گزارش مجله میکونوس، گوگل در روز دوشنبه اظهار داشت که برای تأمین انرژی مورد احتیاج هوش مصنوعی، قراردادی برای خرید برق از رآکتورهای کوچک هسته ای با شرکت کایروس پاور (Kairos Power) امضا نموده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که چند هفته پیش گزارش شد نیروگاه تری مایل آیلند (Three Mile Island)، که محل بدترین حادثه هسته ای در تاریخ آمریکا بود، برای تأمین انرژی مایکروسافت دوباره فعال خواهد شد.

گوگل از رآکتورهای هسته ای برای تأمین انرژی پردازشگرها و سرورهای هوش مصنوعی استفاده خواهد نمود

یکی از مدیران ارشد گوگل در حوزه انرژی و تغییرات اقلیمی، در یک نشست خبری گفت: ما باور داریم که انرژی هسته ای نقش حیاتی در حمایت از رشد پاک و یاری به پیشرفت هوش مصنوعی ایفا خواهد نمود. وی اضافه کرد: شبکه های برق احتیاج به منابع انرژی پاک و پایدار دارند که می توانند توسعه این فناوری ها را پشتیبانی نمایند.

احتیاج هوش مصنوعی به منابع بزرگ انرژی

شرکت های فناوری بزرگ مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل به سرعت در حال توسعه زیرساخت های مرکز داده های خود هستند تا احتیاجهای روزافزون محاسباتی مرتبط با هوش مصنوعی را پاسخ دهند. به همین خاطر، این شرکت ها در سراسر دنیا در پی منابع مختلف انرژی هستند. بر اساس قرارداد گوگل و کایروس پاور، نخستین رآکتور کوچک مدولار (SMR) تا خاتمه این دهه به بهره برداری خواهد رسید. انتظار می رود که رآکتورهای بیشتری تا سال 2035 راه اندازی شوند و در مجموع 500 مگاوات برق فراوری نمایند.

فناوری رآکتورهای کوچک ماژولار

رآکتورهای کوچک ماژولار که نسبت به نیروگاه های سنتی هسته ای کوچک تر و سریع تر قابل استقرار هستند، هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و از لحاظ قانونی احتیاج به تأییدیه های بیشتری دارند. با این حال، شرکت های فناوری در جستجوی راهکار های هسته ای موجود هستند تا با چالش های انرژی مقابله نمایند. مدیر اجرایی کایروس پاور، در نشست خبری گفت که این قرارداد به فناوری SMR اجازه می دهد تا در طول زمان تکامل یابد و یادگیری های لازم را به دست آورد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

گوگل بعلاوه در کوشش است تا در چارچوب برنامه های خود برای دستیابی به انرژی پاک و بدون کربن به صورت شبانه روزی، از انرژی هسته ای استفاده کند.

ایمنی رآکتورهای هسته ای

برخلاف انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، انرژی هسته ای به عنوان منبعی پایدار و مستمر مطرح است و شرکت های فناوری به آن برای پاسخ به احتیاجهای برق هوش مصنوعی روی آورده اند. با این حال، نگرانی های جدی درباره ایمنی و هزینه های بالای ساخت و تخریب نیروگاه های هسته ای و بعلاوه مدیریت ضایعات رادیواکتیو وجود دارد.

در حادثه معروف به تری مایل آیلند در سال 1979، بخشی از یک رآکتور دچار ذوب شد که باعث وحشت عمومی در آمریکا شد و توسعه انرژی هسته ای را برای سال ها متوقف کرد. اگرچه کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای این حادثه را به عنوان جدی ترین حادثه در تاریخ نیروگاه های هسته ای تجاری آمریکا توصیف کرد، اما بیان داشت که هیچ اثر قابل تشخیصی بر سلامت کارکنان یا عموم مردم بر اثر نشت رادیواکتیو مشاهده نشده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2413

به "گوگل از رآکتورهای هسته ای برای تأمین انرژی پردازشگرها و سرورهای هوش مصنوعی استفاده خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل از رآکتورهای هسته ای برای تأمین انرژی پردازشگرها و سرورهای هوش مصنوعی استفاده خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید