آیفون در 15 سالگی: سیر تحول و پیشرفت این گوشی تاریخ ساز

به گزارش تور یونان ارزان، 15 سال از زمانی که اپل اولین آیفون خود را عرضه کرد، می گذرد. گجتی که گوشی موبایل را بازتعریف کرد و یاری کرد اپل به یکی از با ارزش ترین شرکت های دنیا تبدیل گردد، می گذرد.

آیفون در 15 سالگی: سیر تحول و پیشرفت این گوشی تاریخ ساز

مدل اصلی آیفون اپل میلیون ها نسخه فروش داشت و اکنون، 15 سال بعد، شرکت کوپرتینویی در حال توسعه تازه ترین نسخه این گوشی، یعنی آیفون 14 است.

در طی 15 سال، آیفون از یک رقیب نو مجذوب نماینده در بازار فناوری مصرف نماینده به دستگاهی تبدیل شده است که بسیاری نمی توانند بدون آن زندگی نمایند.

15 سال بعد، در حالی که الگو های رفتاری به علت پیشرفت های فناوری همچنان در حال تغییر هستند، ما هنوز به شدت به تلفن هوشمند متکی هستیم و محبوبیت آیفون کاهش نیافته است.

سلام آیفون

اولین آیفون به وسیله استیو جابز در ژانویه 2007 معرفی گردید و در 29 ژوئن همان سال در ایالات متحده عرضه شد. عرضه آن در کشور های دیگر، از جمله بریتانیا، در ماه نوامبر بود.

آیفون در هنگام رونمایی ترکیبی از آی پاد، یک تلفن و یک ارتباط اینترنتی توصیف شد و از همان ابتدا تأکید شد که شبیه هیچ گوشی سابقی نیست.

جابز اشتباه ننموده بود وقتی که گفت این شرکت با دستگاهی که دارای صفحه نمایش 3.5 اینچی ، 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی و دوربین 2 مگاپیکسلی است، گوشی را دوباره اختراع خواهد نمود.

صفحه نمایش 3.5 اینچی به طور قابل توجهی بزرگتر از سایر گوشی های هوشمند در آن موقع بود (جابز دوست داشت بگوید که گوشی های آن موقع آنچنان هم هوشمند نیستند.)

در سال 2007، گوشی های رقیب از جمله بلک بری، نوکیا E62 و Moto Q دارای کی بوردی بودند که حدود نیمی از جلوی دستگاه را اشغال می کردند. اما اپل تصمیم گرفت دکمه های فیزیکی را با دکمه های مجازی در رابط کاربری جایگزین کند.

اگر چه صفحه نمایش لمسی پیش از آیفون معمول شده بود، اما کیفیت صفحه نمایش آیفون چیز دیگری بود و در ترکیب با یک سیستم عامل خوب، کاربر دیگر نیازی به قلم نداشت و به خوبی می توانست با انگشت با آن ارتباط برقرار کند.

جابز به طور به یاد ماندنی شرکت های فناوری رقیب را که در هنگام معرفی اولین آیفون تصمیم به طراحی قلم برای تبلت های خود گرفته بودند، محکوم کرد.

جابز گفت: چه کسی یک قلم می خواهد؟!

او گفت که محصولات اپل برای کار با برترین دستگاه اشاره گر در دنیا - انگشت انسان - طراحی شده اند.

صفحه نمایش لمسی همواره پایه اصلی آیفون بوده است. اپل و طرفدارانش مدتی صفحه نمایش 3.5 اینچی را بهینه ترین و بامعناترین میزان صفحه نمایش می دانستند. اما بعد از مدتی مقاومت، اپل برای رقابت با رقبای خود تصمیم گرفت که خودش هم صفحه نمایش را بزرگ تر کند.

میزان صفحه نمایش آیفون بعداً به 4 اینچ (آیفون 5 در سال 2012)، 4.7 اینچ (آیفون 6 در سال 2014)، 5.8 اینچ (آیفون X در سال 2017 و 6.7 اینچ (آیفون 13 پرو مکس، عرضه شده در پاییز گذشته) افزایش یافت.

دوربین های حرفه ای با کیفیت

اگرچه تلفن ها در سال 2007 دارای دوربین بودند، اما کیفیت بالایی نداشتند و پتانسیل استفاده از فیلترها و ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی، هنوز وجود نداشت.

آیفون اصلی تنها دارای یک دوربین تک 2 مگاپیکسلی بود که در پشت دستگاه قرار داشت. در آن موقع، یک دوربین در پشت تلفن نسبتاً رایج بود.

ضمناً آیفون اوریجینال نمی توانست ویدیو ضبط کند، چیزی که اکنون پیش پا افتاده است. قابلیت فیلمبرداری تا قبل از آیفون 3GS در سال 2009 به گوشی های اپل راه نیافت.

دوربین 2 مگاپیکسلی آیفون اصلی عکس هایی با وضوح 1600 در 1200 فراوری می کرد. در مقایسه با استاندارد های امروزی خیلی زیاد نیست اما در آن موقع چشمگیر بود.

در سال 2007 هنور عکس سلفی اینقدر محبوب نشده بود، بنابراین از دوربین جلو تا سال 2010 (آیفون 4) به آیفون راه نیافت. معرفی دوربین سلفی همراه شد با رونمایی از پلتفرم نو چت ویدیویی اپل، یعنی FaceTime .

در سال 2016، آیفون 7 و 7 پلاس رونمایی شدند و پلاس برای اولین بار دارای دوربین دوگانه پشتی بود که برای ثبت باکیفیت تصاویر و رقابت با دوربین های دیجیتال طراحی شده بود.

یکی از نوآوری های دوربین آیفون 13،حالت سینمایی است که می تواند فوکوس را روی یک سوژه متحرک نگه دارد و به کاربران امکان می دهد فیلم هایی بسازند که به نظر می رسد با دوربین سینمایی گرفته شده اند.

کارمند سابق اپل، عکس های جالبی از خط فراوری آی فون در سال 2007 منتشر کرد

از 2G تا 5G

جابز اولین آیفون را به عنوان یک دستگاه ارتباطی اینترنتی پیروز با ایمیل، مرور وب، قابلیت جستجو و نقشه معرفی کرد.

اما این دستگاه فقط می توانست به WiFi و 2G متصل شود، یعنی نسل دوم استاندارد شبکه موبایلی که قدمت آن به دهه 1990 برمی شود.

اگرچه اولین شبکه های تجاری 3G در اواسط سال 2001 معرفی گردیدند، آیفون در این زمان فاقد قابلیت اتصال 3G برای دسترسی سریع به اینترنت بود.

3G در ژوئیه 2008 وارد آی فون شد، اپل آن را با شعار تبلیغاتی دو برابر سریعتر با نصف قیمت عرضه کرد .

سال بعد، در سال 2009، اپل آیفون 3GS را منتشر کرد که دارای برنامه هایی بود که می توانستند حداقل دو برابر سریعتر اجرا شوند (S مخفف ‘speed).

اپل برای اولین بار قابلیت اتصال به اینترنت 4G، را در سال 2012 با آیفون 5 معرفی کرد و خاتمه 5G، استاندارد فعلی، در سال 2020 با رونمایی از آیفون 12 به قابلیت های ارتباطی این گوشی افزوده شد.

البته اولین بار گلکسی S10 5G را در آوریل 2019 قالبیت اتصال به اینترنت نسل پنجم را به کاربرانش هدیه داد.

اپلیکیشن های محبوب

جالب اینجاست که استیو جابز در ابتدا با ایده اجازه دادن به توسعه دهندگان نرم افزار ثالث برای عرضه اپلیکیشن های آیفون، مخالف بود.

به عبارت دیگر، جابز نمی خواست آیفون برنامه هایی داشته باشد که کاربران بتوانند از توسعه دهندگان خارجی بخرند، و ابتدا دوست داشت که هر اپلیکیشن در آیفون چیزی باشد که خود اپل در ساختن آن نقش داشته است.

بنابراین زمانی که آیفون برای اولین بار راه اندازی شد، هیچ اپ استوری نداشت و تنها با برنامه های از پیش نصب شده مانند آب و هوا، یادداشت ها، تقویم و عکس ها عرضه می شد.

با این حال، جابز در نهایت با این شرط که برنامه های شخص ثالث از استاندارد های سخت گیرانه ای پیروی نمایند، تغییر عقیده داد.

اپ استور در سال 2008 راه اندازی شد و از آن موقع تا به امروز باعث رونق تعداد زیادی کسب و کار های مرتبط با اپلیکیشن شده است. انگری بردز، اوبر و دلیورو تا حدی زیادی به خاطر زیست بوم اپلیکیشن اپل بوده که پیروز شده اند.

اکنون سخت است که آیفون را بدون انبوهی اپلیکیشن نصب شده روی آن تصور کنیم. مثلا اینستاگرام، واتس اپ، تیک تاک و اسنپ چت، اما هیچ یک از آن ها در زمان عرضه اولین آیفون وجود نداشتند.

قیمت

هم اکنون پرداخت صد ها دلار برای یک دستگاه تلفن همراه کاملاً عادی شده. اما 15 سال پیش، اولین آیفون به علت گرانی بسیار زیاد برای مصرف نمایندگان عادی مورد انتقاد نهاده شد.

آیفون 2007 با 4 گیگابایت فضای ذخیره سازی به قیمت 499 دلار و با 8 گیگابایت حافظه با قیمت 599 دلار، با قراردادی دو ساله با AT&T در دسترس بود!

استیو بالمر، مدیر عامل سابق مایکروسافت، در آن موقع این قیمت را مسخره نموده بود و آن را صرفا گران ترین گوشی دانسته بود و گفته بود که چطور گوشی ای که صفحه کلید ندارد این همه گران به فروش می رسد!

کوین رایان، رئیس سابق Business Insider، یک ماه پپس از رونمایی نوشته بود که آشنایان اینترنتی او و خودش، آیفون خود را ر ها نموده اند و آزرده خاطر شده اند.

قیمت آیفون در طول سال ها افزایش می یابد. و الان برای تازه ترین نسخه آی فون باستی 81 درصد پول بیشتری بپردازید. (برای ما ایرانی ها با تورم این پانزده ساله، خیلی بیشتر!)

نگرانی های مربوط به گران بودن آیفون باعث شد که اپل در سال 2016 ، سری مالی آیفون، یعنی آیفون SE یاد می نماید را با قیمت 399 دلار معرفی کند. نسل سوم مدل آیفون SE در ماه مارس سال جاری با قیمت 429 دلار عرضه شد.

داستان فراوری و رونمایی از آی فون، آن گونه که پیشتر نخوانده بودید! به مناسبت سالروز رونمایی از آی فون

آینده؟

اپل هر پاییز یک آیفون پرچمدار نو عرضه می نماید، انتظار می رود آیفون 13 در 13 سپتامبر رونمایی شود.

طبق یکی از شایعات، دوربین های گران ترین مدل های آیفون 14 یک دوربین 48 مگاپیکسلی واید هستند.

آیفون 14 پرو و پرو مکس دارای یک برآمدگی دوربین مربعی در پشت با ابعاد 1.44 اینچ در 1.5 اینچ (36.73 میلی متر در 38.21 میلی متر) خواهند بود که کمی بزرگتر از آیفون 13 پرو و پرو مکس است.

سیستم دوربین 48 مگاپیکسلی امکان ضبط ویدیوی 8K را فراهم می نماید و قابلیت ضبط ویدیوی 4K ارتقا خواهد یافت. ضمناً این شایعه وجود دارد که آی فون 14 صفحه نمایش همواره روشن به سبک اپل واچ داشته باشد.

در همین حال، شایعاتی در خصوص آیفون 15 که در سال 2023 هم منتشر شده است.

اما آیا اپل پیوسته گوشی های نو هر سال وارد بازار خواهد نمود، یا این وسط نسل نوی از ابزارهای رایانشی سربرخواهند آورد؟

انتظار می رود که تا 15 سال بعد دستگاه های رایانشی همراه ما چیزهای کاملا متفاوتی باشند.

دستگاه هایی با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پیشرفته، صفحات تعاملی که که از با فناوری ابری، افق نو را به ما نشان خواهند داد.

این وسیله ممکن است چیزی شبیه عینک های AR هوشمند باشد که ابتدا مکمل گوشی خواهد بود اما در نهایت تمام عملکرد ها و اجزای کلیدی یک گوشی را در آن ادغام خواهد شد.

بد نیست این پست را که من در خبرنگاران در سال 2007، ساعاتی قبل از شروع فروش همگانی آیفون نوشته بودم، بخوانید.

دیوانگان آی فون: ساعاتی قبل از فروش نخستین نسخه آی فون در سال 2007 چنین غوغایی بر پا شده بود!

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2169

به "آیفون در 15 سالگی: سیر تحول و پیشرفت این گوشی تاریخ ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون در 15 سالگی: سیر تحول و پیشرفت این گوشی تاریخ ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید