اختلالات بینایی در بچه ها

به گزارش تور یونان ارزان، مسائل و اختلالات بینایی در بچه ها اغلب با علائمی چون مالیدن چشم ها، نزدیک شدن زیاد به صفحه تلویزیون و لوچ بودن چشم ها شناخته می شوند اما گاهی ممکن است این علائم مشهود نباشند که در نتیجه به اختلالات شدیدتر منجر می شود.

اختلالات بینایی در بچه ها

نشانه های بیماری چشم در بچه ها

می گوید اجسام را تار می بینداین یعنی وضوح بینایی کودک شما دچار مشکل است. علائمی که ممکن است تجربه کند عبارتند از: مات یا کدر شدن بینایی، دیدنی اشیا و تلویزیون از فاصله ای بسیار نزدیک و... در بعضی مواقع ممکن است حتی بعضی اسباب بازی ها را هم از فاصله ای خاص نبینند و در سایر موارد، کودک وقتی می خواهد چیزی بخواند یا روی چیزی تمرکز کند، چشمانش را ریز می کند. در این مواقع والدین باید خیلی زود متوجه این علائم شوند. به خاطر داشته باشید در بچه های که کمی سن شان بیشتر است، سردرد و خستگی چشم بعد از یک مطالعه مختصر هم می تواند نشانگر نیاز او به عینک باشد.

زیاد سردرد می گیردسردرد و خستگی چشم تنها علائمی نیستند که بیانگر خطاهای انکسار نور باشند. اگر اغلب اوقات این مشکل بعد از مطالعه یا دیدنی تلویزیون رخ می دهد، می تواند نشانه چپ چشمی یا نامتقارن بودن عضلات چشم باشد. آزمایش دقیق چشم با تجویز متخصص به راحتی می تواند به شناسایی این مشکل کمک کند. استفاده درست از عینک، تمرینات ویژه برای رفع ضعف عضلات و در پاره ای موارد جراحی می تواند به کاهش مشکل چپ چشمی کمک کند.

مالش چشم ها، قرمزی، آبریزش و ترشحات نشانه آلرژی چشم است. این مشکل هم می تواند فصلی باشد و هم در تمام طول سال کودک را آزار دهد. اما اگر کودک سابقه مالش چشم همراه با قرمزی و آبریزش داشته باشد به راحتی می توان آن را تشخیص داد. در اغلب موارد این مشکل با تورم مختصر مژه ها، قرمزی چشم ها و ترشح مختصر چرک همراه خواهد بود.

چشم هایش بیش از میزان حساس شده!آبریزش چشم و نورهراسی با تیرگی بخش مرکزی چشم یا با تغییر رنگ مایل به آبی کره چشم مرتبط بوده و میزان پیشرفت بیماری آب سیاه مادرزادی را نشان دهد. اگر این بیماری خیلی زود درمان شود، می تواند از نابینایی دائمی به خاطر آسیب به عصب های چشم پیشگیری کند.

مردمک چشم هایش می لرزدبچه ها مبتلا به لوچی یا لرزش تخم چشم یا آنهایی که تمایل دارند سرشان را به یک طرف نگه دارند، احتمالا در حرکت دادن چشمان شان مشکل دارند. این مسئله می تواند نشانگر یک مشکل چشمی یا مغزی باشد. چپ چشمی در اغلب مواقع نشان دهنده بیماری هایی مثل آب مروارید، مسائل انکسار نور، تنبلی چشم و... است.

طاقت نور زیاد را نداردعدم توانایی در باز کردن چشم ها در برابر نور روشن می تواند نشان دهنده گلوکوما، عفونت های چشمی، زالی یا سایر مسائل شبکیه باشد. یک آزمایش به موقع می تواند به تشخیص این بیماری ها و افزایش قابلیت بینایی کودک کمک کند. 1

بیماری های مهم چشم در بچه ها

تنبلی چشمشیوع آمبلیوپی یا تنبلی چشم، 4-3 درصد است. دلیل تنبلی چشم بچه ها، اختلال در سیر تکاملی مغز است. در این اختلال ساختمان چشم کودک سالم، ولی دید او کم است.

سیر تکاملی چشم کودک تا 9 سالگی است. اگر تا قبل از 9 سالگی کودک، به هر دلیلی تصویر شفافی از اطراف نداشته باشد، سیر تکاملی چشم دچار مشکل شده و اصلاح آن غیرممکن می شود. هرچه کودک سن کمتری داشته با شد، احتمال تنبلی چشم بیشتر و درمان آن آسان تر و سریع تر است.

تنبلی چشم ممکن است ارثی باشد. بچه های که والدین آنها دچار تنبلی چشم اند، 6-4 برابر بیشتر دچار تنبلی چشم می شوند.

تنبلی چشم بچه ها 3 دلیل عمده دارد:استرابیسم، مانع بر سر راه دیدن مثل افتادگی پلک، عیوب انکساری چشم (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) تصویر تار باعث می شود راه های بینایی جهت تکاملی خود را پیدا نکنند. بچه ها از همان بدو تولد ممکن است در اثر ابتلا به آب مروارید یا افتادگی پلک مادرزادی چار تنبلی چشم شوند. ضربه به پلک که منجر به افتادگی پلک می شود هم می تواند تنبلی چشم ایجاد کند.

تنبلی چشم علامت ندارد:تشخیص استرابیسم آسان است، ولی تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری، به خصوص در بچه ها کمتر از 4 سال که همکاری ندارند، تشخیص را کمی دشوارتر می کند و باید از دستگاه برای سنجش اختلاف بینایی دو چشم کودک استفاده کرد، ولی بعد از 4 سالگی می توان با استفاده از چارت های بینایی شماره چشم کودک را تعیین کرد.

انسداد مجرای اشکیبعد از تولید اشک، مایع اشکی از دو منفذ نزدیک بینی در پلک بالا و پایین وارد کیسه اشکی و از آنجا وارد بینی سپس حلق می شود و از حلق هم بلعیده خواهدشد. تولید اشک دائمی است و تخلیه آن هم در نهایت به صورت بلع است. اگر مجرای اشک بسته شود، اشک وارد حلق نمی شود و از کنار چشم سرازیر خواهدشد.

انسداد باعث می شود اشک تجمع یافته در کیسه عفونت کند و آبریزش چشم با ترشح توأم شود. چشم چنین بچه های نیمه بسته و دارای ترشح است و اغلب مادران هم سعی می کنند ترشحات را تمیز کنند.

بیش از 90 درصد انسدادها تا 1 سالگی بهبود می یابند. به دلیل اینکه درمان قطعی به روش جراحی و مستلزم بیهوشی عمومی است و بیهوشی در بچه ها کمتر از 1 سال عوارض بیشتری دارد، پزشکان در این مواقع تا 1 سالگی صبر می کنند و در صورتی که بهبود حاصل نشد با جراحی انسداد را از بین می برند. در این بیماری غشای نازکی جهت را مسدود کرده است. جراح غشا را با میل های ظریفی از بین می برد و جهت باز می شود. البته گاهی نمی توان مجرا را باز کرد و باید لوله ای در مجرای اشک کودک تعبیه شود. این لوله ها را بعد از چند ماه در می آورند.

زمانی که عفونت مجرای اشکی در بچه ها شدید است، در اثر تجمع زیاد چرک در غده اشکی تورم ایجاد می و به آبسه تبدیل می شود. این مورد اورژانس است و فقط در این مواقع باید کودک را قبل از 1 سالگی تحت عمل جراحی قرار گرفته است. برای جلوگیری از تجمع اشک در غده اشکی می توان محل تلاقی پلک بالا و پایین به سمت بینی را با ملایمت فشار داد. (این کار ممکن است باعث تسهیل خروج اشک به سمت بینی و در نتیجه باز شدن مجرای اشکی شود.) با این اقدام ترشحات تخلیه می شود که برای کاهش آنها می توان از آنتی بیوتیک هم استفاده کرد. همچنین این کار کمک می کند بیماری تا 1 سالگی تقریبا کنترل شود.

گلوکوم مادرزادیگلوکوم بیماری نادر، ولی بسیار مهمی است. گلوکوم مادرزادی یا آب سیاه بیش از 80 درصد مواقع در سال اول بعد از تولد تشخیص داده می شود. آب سیاه 3 علامت مهم دارد؛ اشک ریزش، انقباض های پلکی، ترس از نور (کودک در برابر نور عکس العمل نشان می دهد)

هنگامی که پزشک فشار چشم را میزان می گیرد، فشار چشم بالاست. ممکن است قرنیه چشم شفاف یا کدر باشد.

بچه های که قبل از 3 سالگی به بیماری آب سیاه مبتلا می شوند، ممکن است دچار بزرگی چشم هم باشند. 2

درمان مشکل بیناییممکن است در سال های اولیه، پزشک مدرسه، پزشک خانواده یا یک متخصص، چشم کودکتان را معاینه کند. کارشناسان در مورد اینکه چه کسی باید مسائل بینایی کودک را بررسی کند، نظرات متفاوتی دارند. بعضی از متخصصان و پزشکان فکر می کنند که بررسی مسائل مربوط به بینایی بچه ها باید به عنوان بخشی از کنترل های معمول و همیشگی در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز هر چه سریع تر جهت درمان به متخصص مربوط ارجاع داده شود.

اگر در معاینات اولیه موردی دیده شود، بررسی های دقیق تر از نظر تشخیص تنبلی چشم انجام می شود. اگر مشکل، تنبلی چشم تشخیص داده شود، پزشک درمان هایی مانند قطره چشم و لنز یا جراحی پیشنهاد می کند. تنبلی چشم یک اختلال ثانویه است و در مرحله اول و بعد از معاینات پزشکی، پزشک درمان هایی مانند بستن چشم با دستمال و استفاده از قطره و عینک را توصیه می کند تا چشم ضعیف تر توانایی خودش را بازیابی کند و مغز، علائم درستی را ارسال کند. استفاده از لنز های مخصوص هم می تواند به تقویت چشم ضعیف و از سر گرفتن دوباره توانش کمک کند. در صورتی که هر یک از این راه ها تاثیر گذار نبود، باید از جراحی استفاده کرد.

درمان چه قدر طول می کشدتا زمانی که چشم ضعیف بهتر نشود، درمان ادامه پیدا می کند. بعضی از بچه ها تا یکسال از پد برای بستن چشم استفاده می کنند و در بعضی از بچه ها مدت درمان طولانی تر است و مغز به زمان بیشتری برای ارسال صحیح تصاویر و ارتباط درست با چشم نیاز دارد. در این مدت والدین باید صبر و شکیبایی داشته باشند تا کودک تمریناتش را به درستی انجام دهد.

بستن چشم کودک کار سختی است و ممکن است برای کودک آزار دهنده باشد، زیرا او اشیا را با وضوح کمتری می بیند؛ اما به یاد داشته باشید که این کار ها برای بهبودی کودک لازم است. 3

پی نوشت:

1.www.beytoote.com

2.www.namnak.com

3.www.koodaket.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1942

به "اختلالات بینایی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات بینایی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید