اندیشکده، خروج از پیمان آسمان باز، اشتباه بزرگ راهبردی ترامپ

به گزارش تور یونان ارزان، این احتمال وجود دارد که آمریکا با از دست دادن پیمان آسمان های باز به عنوان مفیدترین ابزار خود در ارتباط با روسیه، بزرگترین اشتباه راهبردی را مرتکب گردد؛ اشتباهی که شاید هرگز نتوان آن را جبران کرد.

اندیشکده، خروج از پیمان آسمان باز، اشتباه بزرگ راهبردی ترامپ

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها شایعات درباره تمایل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز آنچنان شدت گرفته است که احساس می گردد با یک راز برملا شده روبرو هستیم. نگرانی های همیشگی آمریکا درباره روسیه نیز سبب شده تا شاهد مباحثات داخلی دو حزبی و قطبی شده ای در داخل آمریکا باشیم.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا که در هفت پایتخت اروپایی دفتر دارد در مقاله ای با اشاره به این اختلافات دوحزبی تأکید می نماید که خروج آمریکا از این پیمان آنچنان که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی در زمانی که روی کار بود، پیشنهاد نموده بود، صرفا اوضاع را بدتر خواهد نمود.

پیمان آسمان های باز که در سال 1992 میان 23 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضا رسید، ملزومات خاص خود را دارد. بر اساس این پیمان، هر یک از کشورهای عضو می تواند به تعداد مجاز پرواز نظارتی بر فراز کشور دیگر انجام دهد به شرط آنکه از سه روز قبل پرواز را و از یک روز قبل راستا پرواز را اعلام نموده باشد. همچنین تصاویری که تحت نظارت مقامات کشور هدف گرفته می گردد نیز شامل جزئیات مربوط به تجهیزات رؤیت شده و یا مختصات دقیق سایت های نظامی نمی گردد و این تصاویر در نهایت و در صورت تقاضا می تواند در اختیار هر یک از کشورهای عضو قرار گیرد.

این اندیشکده اروپایی که نگرانی های مشترکی با آمریکا درباره روسیه و آنچه تهدید روس می خواند، دارد، در این مقاله اصرار داد که این پیمان برای مقابله با این تهدید ادعایی هم که شده نباید از بین برود اما اختلافات دوحزبی سیاست خارجی در واشنگتن به حدی بالا گرفته که هر لحظه این احتمال وجود دارد که آمریکا از این پیمان خارج گردد و این نگرانی ها صدچندان گردد.

این در شرایطی است که منتقدان این پیمان بر این باورند که هواپیماهای مورد استفاده در این قرارداد، جاسوسی هستند اما این اندیشکده تأکید می نماید که کیفیت تصاویر تهیه شده در این پروازها در مقایسه با تصاویر تهیه شده توسط ماهواره های نظامی روسیه بسیار پایین تر بوده و قابلیت استفاده ندارد، ضمن اینکه اگر نقض قابل توجه مفاد این پیمان رخ داده بود به راحتی توسط مقامات آمریکایی که مسئولیت نظارت بر این پروازها را داشتند، گزارش شده بود.

در صورت خروج آمریکا و روسیه از این پیمان، آنها به دلیل بهره مندی هر دو کشور از ماهواره های نظامی بسیار پیشرفته، متضرر نخواهند شد و اروپا تنها بازنده اصلی این اتفاق خواهد بود. چرا که به دلیل عدم بهره مندی کشورهای اروپایی از تجهیزات بسیار پیشرفته تجسسی، تصاویر تهیه شده در این پروازها می توانست حداقل بینشی درباره فعالیت های نظامی روسیه در اختیار آنها قرار دهد.

شورای روابط خارجی اروپا در ادامه تأکید دارد که تبادلات اطلاعاتی در سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز جایگزین کافی برای این پیمان نخواهد بود چرا که ذیل این پیمان نظامی، اطلاعات بیش از آنکه به اشتراک گذاشته گردد، مورد تجارت قرار می گیرد و همین مسئله، شرایط را برای کشورهای کوچکتر اروپا دشوارتر خواهد نمود و از سوی دیگر با توجه به افتضاح اطلاعاتی که منجر به جنگ عراق در سال 2003 شد، بعید است که از این به بعد هیچ کشور اروپایی جرأت کند صرفا بر اساس اطلاعاتی که آمریکا در اختیارش قرار می دهد، در اتخاذ تصمیمات سیاسی مشترک مشارکت کند.

این مقاله در خاتمه اینطور تحلیل می نماید که چنانچه آمریکا پیش از آن که جایگزینی برای پیمان آسمان های باز مطرح کند، از آن خارج گردد، یک اشتباه بزرگ دیپلماتیک در روابط خود با اروپا مرتکب شده است که دیگر هرگز قابل جبران نخواهد بود و چنین شرایطی صرفاً بر شهرت آمریکا به نادیده انگاری راهبردی همپیمانان خواهد اضافه نمود و گزینه های موجود برای مدیریت روابط با روسیه را بسیار محدود خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 747

به "اندیشکده، خروج از پیمان آسمان باز، اشتباه بزرگ راهبردی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، خروج از پیمان آسمان باز، اشتباه بزرگ راهبردی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید