این هم دلیلی دیگر برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها!

به گزارش تور یونان ارزان، همه ما می دانیم که مصرف زیاد و سرخود آنتی بیوتیک ها، از قرص ها گرفته تا آنتی بیوتیک های تزریقی، همه دارای مضرات و عوارض ناخوشایندی از جمله ناراحتی های معده، خستگی و ضعیف شدن بدن برخی حساسیت ها و … هستند. اما طبق تحقیقات تازه که چند روز پیش منتشر شد، معین شده است که بیشتر قرص های آنتی بیوتیک خوراکی علاوه بر عوارض ذکر شده باعث بوجود آمدن سنگ کلیه می شوند.

این هم دلیلی دیگر برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها!

در مطالعه ای که چند روز پیش از طریق انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد، مشخص شد که مصرف هر یک از 5 نوع آنتی بیوتیک خوراکی با افزایش خطر سنگ کلیه و رسوب مواد معدنی و نمک در کلیه همراه است.

بیماری سنگ کلیه طی چند دهه گذشته به همین دلیل بسیار رایج شده است و جالب است بدانید که عموما افراد مبتلا به سنگ کلیه از این مساله بی خبر بودند و دلیل اصلی آن را نمی دانستند.

با این وجود، این شرایط با تغییرات باکتریایی در روده و دستگاه ادراری همراه است، که محققان را مجبور به بررسی ارتباط بین آنتی بیوتیک ها و خطر سنک کلیه کرده است.

محققان، پرونده های بیش از 13 میلیون نفر که در سال های 1994 تا 2015 در انگلستان تحت مراقبت بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها نمونه ها را تقریبا به 26 هزار بیمار مبتلا به سنگ کلیه و 260 هزار که سنگ کلیه نداشتند محدود کردند.

بعد از بررسی بر روی بیماران و بررسی داروهایی که به آنها داده می شد مخصوصا داروهایی برای تسکین و درمان عفونت ادراری، دیابت یا نقرس، آنها دریافتند که سولفات، سفالوسپورین ها، فلوروکینولون ها، نیتروفورانتوئین/ متانامین و طیف گسترده ای از پنی سیلین ها با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه بودند، زمانی که سه تا 12 ماه قبل از تشخیص مصرف می شد.

همچنین مشخص شد سولفاس، که اغلب برای درمان عفونت های دستگاه ادراری و سوختگی استفاده می شود، با بیشترین خطر ابتلا به سنگ کلیه همراه است: تقریبا یک افزایش 2.3 برابری نسبت به افرادی که سولفاس مصرف نکرده اند.

اعضای این تحقیق می گویند: به نظر می رسد پس از قطع مصرف آنتی بیوتیک، با گذشت زمان، خطر ابتلا به سنگ کلیه کاهش می یابد اما این خطر هنوز تا پنج سال باقی می ماند. آنها اضافه کردند که این خطر حتی برای جوانان نیز صادق است و مشخص شده است که با مصرف قرص های آنتی بیوتیک، کلیه آنها به تولید سنگ مستعد تر می شود.

با توجه به شواهدی که نشان می دهد مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک می تواند به مقاومت بدن در برابر دارو ها و تغییرات در میکروبیوم منجر شود، این مطالعه دلیل دیگری را برای ممنوعیت تجویز بیش از حد قرص های آنتی بیوتیک اثبات می کند.

منبع: فوت و فن / time.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2186

به "این هم دلیلی دیگر برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هم دلیلی دیگر برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید