جاذبه های گردشگری شاهرود (جاذبه های طبیعی)

به گزارش تور یونان ارزان، شاهرود یکی از شهرهای کهن ایران زمین واقع در استان سمنان است که شهرتش به دلیل جاذبه های طبیعی گردشگری و مکان های جذاب تاریخی است. از جمله جاذبه های گردشگری شاهرود می توان به جنگل ابر شاهرود، کویر رضا آباد، چشمه و آبشار نکارمن و... اشاره نمود.

جاذبه های گردشگری شاهرود (جاذبه های طبیعی)

خبرنگاران | سرویس گردشگری - شاهرود یکی از شهر های استان سمنان است که به دلیل آب و هوای متنوع خود به قاره کوچک معروف است. این آب و هوا سبب شده تا شاهرود از موقعیت طبیعی فوق العاده ای برخوردار باشد و به بهشتی برای طبیعت گردان تبدیل گردد. این شهر در میانه راه تهران-مشهد قرار گرفته و حدود 250 هزار نفر جمعیت دارد. شواهد تاریخی نشان می دهد که هسته اولیه آن را اشکانیان بنا نهادند. شما برای رسیدن به این شهر زیبا می تواید از قطار بهره ببرید و یا از راستا های زیر به شاهرود برسید:

  • تهران -> گرمسار -> سمنان -> دامغان -> شاهرود (5 ساعت - 450 کیلومتر)

  • مشهد -> نیشابور -> سبزوار -> شاهرود (5 ساعت - 480 کیلومتر)

پیشنهاد می گردد که شاهرود را به یک شهر گذری ننگرید. اگر فرصت کافی دارید چند روزی در مراکز اقامتی این شهر مانند مراکز خانه معلم و یا هتل جهانگردی شاهرود ساکن شده و به گردش در این شهر بی نظیر بپردازید.

معرفی جاذبه های گردشگری شاهرود

شاهرود جاذبه های گردشگری بسیاری دارد اما در این میان جاذبه های طبیعی آن باعث شده است شاهرود به عنوان بهشت طبیعت گردی معرفی گردد. از جمله جاذبه های طبیعی استان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود جنگل شناخته شده و نام آشنایی در ایران است. این جنگل رؤیایی جز یکی از میراث های طبیعی ایران به شمار می رود. موقعیت جغرافیایی خاص این جنگل باعث شده است که در بالای جنگل لایه از ابر تشکیل گردد و با حضور در آن می توان حس رؤیایی قدم زدن در ابرها را تجربه کنید. این جنگل با وسعت 35 هزار هکتار، مکان رشد گونه های منحصر به فرد گیاهی و مکان زندگی گونه های نادر جانوری است. در جنگل ابر راستاهای کوهنوردی و دوچرخه سواری برای علاقمندان وجود دارد تا بتوانند از این تفریحات لذت ببرند. چشمه های فوق العاده ای در این جنگل وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید: رویای راه رفتن روی ابر ها در جنگل ابر شاهرود

کویر رضا آباد

کویر رضا آباد در جنوب شرقی شاهرود در کنار روستای رضا آباد قرار گرفته است. در این منطقه زیبا علاوه بر طبیعت زیبا و تپه های شنی، می توان خانه های خشتی و سیاه چادرها را همراه با گله های شتر مشاهده نمود. جالب است بدانید بعضی گونه های کم نظیر مانند یوزپلنگ و گورخر ایرانی در این منطقه نیز مشاهده می گردد.

قله برفکه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شاهرود قله برفکه با ارتفاع 3217 متر در فاصله ای 35 کیلومتری شاهرود است. انواع مختلفی از گیاهان در این ارتفاع وجود دارد. این ارتفاعات محل زندگی بسیاری از گونه های حیوانی مانند بز کوهی، گراز، پلنگ، گربه وحشی و خرس است. از جمله پرندگان موجود در این قله می توان به کبک، شاهین و عقاب اشاره کرد. این منطقه در جنوب غربی طاش و شمال شرقی مجن قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

  • آدرس خانه معلم های سمنان
  • سوغات شاهرود چیست؟

چشمه و آبشار نکارمن

چشمه نکارمن در 23 کیلومتری شمال غرب شاهرود قرار گرفته است. این چشمه دارای آب زلال و سختی پایین است و این آب برای آشامیدن از کیفیت بالایی برخوردار است. آب این چشمه گیاهان و جانوران بسیاری را سیراب می نماید، همچنین طبیعت اطراف این چشمه بسیار چشم نواز است و توانایی جلب توجه هر گردشگری را دارد. علاوه بر آن وجود آب و هوای مناسب برای طبیعت گردی از دیگر ویژگی های چشمه نکارمن است. این چشمه در نهایت به یک آبشار زیبا ختم می گردد که امکان بازدید از آن نیز وجود دارد.

منطقه تپال

تپال با وسعت حدود سی هزار هکتار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شاهرود است که از زیبایی خاصی برخوردار است. وجود گونه های مختلف حیوانی در تپال سبب شده تا یک منطقه شکار ممنوع در آن ایجاد گردد. منطقه تپال در شمال غرب شاهرود قرار داد و به راحتی می توان به آنجا رفت.

دره مجن

دره مجن بین دو رشته کوه چالویی و شاهکوه قرار گرفته است. آب و هوای اینجا کوهستانی است و دارای تنوع بالایی از گیاهان و حیوانات مختلف از جمله خرس، شغال، گراز، میش، قوچ بز وحشی، آهو، مارال و شوکا است. این دره زیبا و پر پیچ و خم در شمال غرب و در فاصله ای 35 کیلومتری از شهر شاهرود قرار گرفته است.

جنگل دشت شاد و جنگل اولنگ

این جنگل ها دارای اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب بوده و از پوشش گیاهی بالایی برخوردار است. سرسبزی و تنوع گیاهان موجود در این دو جنگل از زیبایی های خیره نماینده شاهرود به شمار می فرایند. وجود گونه های گیاهی متنوع در این جنگل ها باعث شده است تا تنوع گونه های جانوری در آن بسیار زیاد باشد. انواع حیوانات درنده، مانند پلنگ و گربه وحشی و گراز در این منطقه وجود دارد. علاوه بر آن ها می توان بز کوهی، انواع آهو و خرگوش و انواع مختلف پرندگان را در این جنگل ها مشاهده نمود. این جنگل ها در شمال شهرستان شاهرود قرار گرفته اند.

منطقه خوش ییلاق

این منطقه دارای دو بخش کوهستانی و دشتی است. تنوع آب و هوایی منطقه باعث شده است که گونه های جانوری متعددی در منطقه زندگی نمایند. 93 گونه پرنده، 29 گونه پستاندار، 25 گونه خزنده و 5 گونه دوزیست در این منطقه زندگی می نمایند. برای بازدید از این ییلاق باید به شمال شرقی شاهرود بروید.

دشت آفتابگردان

یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری شاهرود دشت آفتابگردان در منطقه کالپوش است. در شهریور ماه می توان میلیون ها گل آفتاب گردان را در این منطقه شماهده نمود که تصویری شگفت انگیز را پیش چشمان شما خلق می نمایند. از زیبایی های دیگر در دشت کالپوش می توان به دشت شقایق اشاره کرد. بیست اردیبهشت تا آخر خرداد اوج زیبایی دشت های شقایق است. به همین دلیل جشنواره دشت شقایق همه ساله در این زمان و مکان برگزار می گردد. برای رفتن به این مکان چشم نواز تنها کافی است در جاده شاهرود-مشهد بعد از شهر میامی به شمال شرقی تغییر جهت دهید.

آبشار یخی آوستا

این آبشار از جاذبه های دیدنی و کمتر آشنای شاهرود است. تماشای آبشار یخی آوستا در فصل زمستان می تواند یکی از پیشنهادهای خوب گردشگری برای شما باشد. در این فصل آبشار کاملا سفید با چشم اندازی خیره نماینده است که هر بیننده ای را به تحسین خودش وا می دارد.

جاذبه های تاریخی

شاهرود علاوه بر دیدنی های طبیعی به دلیل تاریخ کهنش دارای اماکن تاریخی فراوانی است که از جمله مهم ترین آنها می توان به بازار شاهرود، آرامگاه خاقانی، تپه سنگ چخماق و مجموعه بایزید بسطامی دانشمند مشهور دوران سلجوقیان در شهر بسطام شاره کرد. که در مطلبی جداگانه به طور مفصل آنها را توضیح خواهیم داد.

منبع: setare.com
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1509

به "جاذبه های گردشگری شاهرود (جاذبه های طبیعی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری شاهرود (جاذبه های طبیعی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید