دکوپاژ در سینما چیست و تاثیر آن بر فیلم نامه چگونه است؟

به گزارش تور یونان ارزان، دکوپاژ از وظایف مهم کارگردان است که شامل محل قرارگیری دوربین، نورپردازی صحنه، اندازه فریم ها، زاویه دوربین، نوع حرکت دوربین و ... می گردد.

دکوپاژ در سینما چیست و تاثیر آن بر فیلم نامه چگونه است؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

خبرنگاران | سرویس فرهنگ و هنر - دکوپاژ، تقطیع یا برش فنی، یکی از وظایف بسیار مهم کارگردان است و شامل تصمیم گیری در خصوص محل استقرار دوربین در صحنه، نوع نورپردازی، اندازه تصویر، زاویه دوربین، نوع حرکت دوربین، تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت ضروری است، نوع اتصال نماها به یکدیگر، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده گردد (هر صدایی غیر از دیالوگ ها) و باقی جزئیاتی است که به فرایند تصویری شدن فیلم نامه (سناریو) مربوط می گردد.

این وظایف که شاید نیمی از وظایف کارگردان می باشد، باید پیش از فیلم برداری انجام گردد و نتیجه آن در فیلم نامه دکوپاژ شده مشخص باشد. کارگردان ها ممکن است هنگامی که به مرحله فیلم برداری می رسند بعضی از جزئیاتی را که قبلا مشخص نموده بودند با توجه به شرایط تغییر دهند، ولی معمولا بر اساس فیلم نامه دکوپاژ شده ای که خود تهیه نموده اند پیش می فرایند. بعضی کارگردان ها نیز به دکوپاژ کردن فیلم نامه پیش از فیلم برداری اعتقاد ندارند و معتقدند در هنگام فیلم برداری است که کارگردان می فهمد فیلم نامه ای که در دست دارد باید چگونه ساخته گردد. البته معمولا روش اول، هم مرسوم تر است و هم کارامدتر.

اهمیت دکوپاژ در فراوری فیلم

نحوه دکوپاژ، ضرب آهنگ فیلم و حال و هوای آن را به تماشاگر منتقل می نماید. برای مثال هر چه تقطیع بیشتر باشد، طول نماها کوتاه تر باشد و از زوایای بیشتری فیلم برداری صورت گیرد، ضرب آهنگ فیلم نیز تندتر خواهد بود و این روش معمولا در فیلم های پر زد و خورد، ترسناک و جنگی روش مناسبی برای القای حس ترس و هیجان به تماشاگر است و یا در فیلم هایی که کارگردان می خواهد تماشاگر هر چه بیشتر با شخصیت اصلی همراه گردد و با چشم او به ماجرا نگاه کند، معمولا از برداشت های بلند و از حرکت دوربین های طولانی و حتی برای بیشتر کردن این حس از نمای نقطه نظر (POV) استفاده می نماید.

نوع دکوپاژ فیلم به نوعی، نشان دهنده سلیقه بصری و سبک تصویری کارگردان است. بعضی کارگردان ها هستند که به برداشت های بلند اعتقاد دارند، به این معنی که معتقدند فیلم باید تا حد ممکن به تجربه بصری بیننده در عالم واقع نزدیک باشد، به همین خاطر این کارگردان ها تا حد ممکن از تقطیع نماها خودداری می نمایند، هوادار نماهای بلند و حرکت دوربین های طولانی اند. در عین حال بعضی از کارگردان ها نیز هوادار نماهای کوتاه و قطع های سریع هستند و معتقدند که باید تجربه بصری جدیدی را به تماشاگر ارائه داد .

یک نکته بسیار مهم و وظیفه بسیار خطیر کارگردانان، تقطیع نماها و نوع اتصال آن ها به یک د یگر و زاویه بندی دوربین است، به گونه ای که تماشاگر حس پرش و بریدگی نداشته باشد و یا به عبارتی احساس کند که فیلم تداوم دارد. علاوه بر این، کارگردان باید به گونه ای عمل کند که چشم و ذهن تماشاگر را خسته نکند. به طور خلاصه نماها باید به گونه ای باشند که نه آنقدر کش دار و بی تحرک باشند که خسته نماینده به نظر برسند و نه آنقدر کوتاه و سریع که تماشاگر نه تنها اطلاعاتی به دست نیاورد بلکه دچار سرگیجه هم گردد. افراط و تفریط به فیلم صدمات بسیاری وارد می نماید.

فیلم نامه دکوپاژ شده

ابتدا کارگردان هر سکانس فیلم نامه را به نماهای مختلف (اصطلاحا پلان) تقسیم می نماید (منظور هر برداشت دوربین است یعنی فاصله بین خاموش و روشن کردن دوربین). بعد از آن که همه فیلم نامه به این صورت تقسیم بندی شد. پلان ها به ترتیب پشت سر هم قرار می گیرند.حال باید فیلم نامه دکوپاژ شده را روی کاغذ نوشت. برای هر پلان صفحه شامل پنج بخش است:

  1. شماره سکانس و شماره پلان: باید شماره سکانس و شماره پلان را در جایی بالای هر صفحه هر نما نوشت.
  2. نوع پلان: داخلی یا خارجی و محل فیلم برداری (به همان صورت که در فیلم نامه اصلی است)، همچنین روز فیلم برداری با توجه به برنامه ای که برای فیلم برداری تهیه شده، زیرا در این برنامه پلان ها به ترتیب فیلم برداری نمی شوند، بلکه برای صرفه جویی در وقت و هزینه ها، پلان هایی که در یک مکان و در یک موضع رخ می دهند را با هم می گیرند.
  3. شرایط صحنه: آنچه را که در هر پلان رخ خواهد داد را می نویسند و در همان قسمت، نوع نما (کلوزاپ، لانگ شات و ...) و نوع حرکت دوربین را با علامت های اختصاری مشخص می نمایند. به این ترتیب که یک خط کسری می کشند و در صورت نوع نما، و در مخرج حرکت دوربین را با علائم اختصاری می نویسند.
  4. دیالوگ: دیالوگ هایی را که در این نما بین شخصیت ها رد و بدل خواهد شد را در یک ستون می نویسند.
  5. صداها و نوفه ها: همه صداهایی که در سر این صحنه شنیده خواهد شد، مثلا صدای ماشین یا چکیدن قطرات آب یا رادیو و... را مشخص می نمایند. همچنین می توان در این بخش موسیقی را نیز مشخص کرد که آیا در این پلان موسیقی متن باشد یا نه، ولی معمولا این کار را نمی نمایند و بعد از آن که فیلم برداری تمام شد درباره بخش هایی که باید موسیقی متن داشته باشند تصمیم گرفته می گردد.

به این ترتیب یک فیلم نامه دکوپاژ شده خواهیم داشت.

منبع: ویکی پدیا

منبع: ستاره
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1570

به "دکوپاژ در سینما چیست و تاثیر آن بر فیلم نامه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوپاژ در سینما چیست و تاثیر آن بر فیلم نامه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید