رویای خودروی پرنده سه سال دیگر محقق می شود
به گزارش مجله میکونوس، مفهوم خودروی پرنده نو نیست، اما یک شرکت جاه طلب آمریکایی تصمیم دارد نخستین شرکتی باشد که خودروی پرنده خود را تنها طی سه سال به بازار عرضه می کند.
این خودروی پرنده موسوم به Alef Model A که در شرکت آمریکایی Alef Aeronautics ابداع شده، یک خودروی تمام الکتریکی مجهز به بدنه پوشیده از تور است که هشت پیشران در آن تعبیه شده اند. این پیشران ها که جایگزین موتور های سنتی خودرو هستند، به وسیله نقلیه امکان می دهند تا از یک جاده تعیین و بدون نیاز به فضای اضافی، مستقیما به هوا برود.
هنگامی که خودروی پرنده به هوا می رود، 90 درجه کج می شود به طوری که بالای خودرو رو به جلو باشد. سپس، با سرعت 260 مایل در ساعت در هوا پرواز می کند.
یک کابین مخصوص مسافر در مرکز خودرو که حداکثر دو نفر را در خود جای می دهد، روی یک محور می چرخد تا مسافران بتوانند برای پرواز رو به جلو باشند.
جیم دوخوفنی (Jim Dukhovny)، بنیان گذار Alef Aeronautics گفت که قیمت این خودرو، 300 هزار دلار خواهد بود و تولید و تحویل اولیه ممکن است در سال 2025 آغاز شود.
این خودرو که اخیرا طی یک رویداد مطبوعاتی در کالیفرنیا رونمایی شد، دارای برد رانندگی 322 کیلومتر و برد پروازی 160 کیلومتر است. این شرکت هنوز هیچ فیلمی را از یک پرواز آزمایشی منتشر نکرده است.
دوخوفنی، خودروی Alef Model A را نخستین خودروی پرنده واقعی جهان توصیف کرد، زیرا این خودرو می تواند در یک خیابان معمولی حرکت کند و نیازی به بلند شدن از یک منطقه خاص تعیین شده مانند فرودگاه ندارد.
دوخوفنی ادامه داد: یک خودروی پرنده باید یک خودرو باشد؛ به این معنی که بتواند در یک خیابان معمولی حرکت کند، در یک پارکینگ معمولی پارک کند و برخاست عمودی داشته باشد. اگر برای برخاستن به فرودگاه نیاز باشد، پس چه مسئله ای حل شده و چرا این یک خودروی پرنده است؟
به گفته این شرکت، Alef Model A برای رانندگی در خیابان، بلند شدن عمودی در صورت نیاز و پرواز بر فراز ترافیک، به عنوان راه حلی برای مشکل ازدحام مدرن طراحی شده است. اگر خودرو با مانعی در جاده برخورد کند، می تواند بر فراز آن به پرواز درآید و بدون نیاز به کج شدن 90 درجه، فرود بیاید.
در هر حال، این شرکت اعتراف کرد که خودروی پرنده آن فقط می تواند در منطقه ها فهرست سفید پرواز کند. این موضوع نشان می دهد که شرکت برای دریافت مجوز پرواز باید با مقامات حوزه ترافیک و هوا همکاری نزدیک داشته باشد.
همچنین، این خودرو دارای یک جفت در پروانه ای است و فضای داخلی ساده ای شامل صندلی های ماشین مسابقه دارد.
به گفته این شرکت، هنگام پرواز کردن خودرو به پهلو، بدنه مشبک به هوا اجازه عبور می دهد، خودرو را سبک نگه می دارد و به آن امکان می دهد تا بدون هیچ گونه نگرانی ایمنی در هوا بماند.
دوخوفنی، دانشمند حوزه رایانه، طراح نرم افزار، علاقمند به داستان های علمی-تخیلی و کارآفرین است که زمانی یک سایت بازی آنلاین به نام Intellectual Casino را اداره می کرد. او تا به حال هرگز خودرو نساخته است.
همان گونه که در مراسم رونمایی تعیین شد، شرکت دوخوفنی یک وسیله نقلیه ارزان تر نیز برای عرضه در سال 2030 دارد. این مدل پیشنهادی به نام سدان مدل Z یا (Model Z sedan)، دارای برد پروازی 200 مایل و برد رانندگی 400 مایل و قیمت پیش بینی شده 35 هزار دلار خواهد بود.
دوخوفنی گفت: این مدل پیچیده تر از تویوتا کرولا (Toyota Corolla) نیست. هدف ما این است که مطمئن شویم قیمت آن هم مشابه باشد.
پیشتر طرح های بسیاری از خودرو های پرنده و نمونه های اولیه کوچک شده فاش شده اند، اما نخستین خودروی پرنده هنوز وارد بازار نشده است.
شرکت هیوندای (Hyundai) نیز در اوایل سال جاری، مفهوم خودروی پرنده خود را که با الهام از پروانه ها طراحی شده است، در نمایشگاه بین المللی هوایی فارنبرو (Farnborough International Airshow) رونمایی کرد که دارای صندلی های چرمی گیاهی، سیستم نوردرمانی در بالای سر و ایستگاه های شارژ داخلی بود.
این خودروساز کره جنوبی که یک شرکت زیرمجموعه نو به نام سوپرنال (Supernal) را برای طراحی این خودرو ایجاد کرده است، شاید بتواند آن را در سال 2028 در دسترس عموم قرار دهد.
در همین حال، AirCar Prototype 1 که دارای یک موتور پیش ران ثابت با قدرت 160 اسب بخار است، سال گذشته به وسیله شرکت کلین ویژن (KleinVision) در اسلواکی ابداع شد و مورد آزمایش قرار گرفت.
یک استارتاپ واقع در لندن به نام بل ودر اینداستریز (Bellwether Industries) نیز نوامبر گذشته، پرواز آزمایشی نخستین نمونه هایپرکار (hypercar) خود را به انتها رساند.
خبرنگاران اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان