طبیعت گردی در روز دزفول

به گزارش تور یونان ارزان، خبرنگاران : امروز 4 خرداد روز دزفول است. شهری که در دوران جنگ تحمیلی قهرمانانه به پای پاسداری از وطن ایستاد و خاطره دلاوری های مردمان نیک نهادش تا ابد فخر دفتر تاریخ ایران زمین خواهد بود. به بهانه روز دزفول به معرفی زیبایی های اقلیمی این شهر زیبا خواهیم پرداخت.

طبیعت گردی در روز دزفول

به گزارش خبرنگاران و به نقل از الی گشت دزفول به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص که از یک طرف به کوه های زاگرس و از طرف دیگر به جلگه خوزستان ختم می شود و همچنین عبور رودخانه خروشان دز از وسط آن، دارای طبیعتی کم نظیر و بسیار بکر در بین دیگر منطقه ها کشور می باشد. در سفر به دزفول می توانید همزمان شاهد آبشارهای بی نظیر، دره های زیبا، رورخانه ای خروشان و دشت ها و باغات میوه باشید. با الی گشت همراه باشید، تا در سفر خود به خوزستان، از جاذبه های گردشگری دزفول دیدن کنیم.

سالهاست که نام دزفول در میان طبیعت گردان حرفه ای، به نامی آشنا و زبانزد تبدیل شده است. دزفول دارای طبیعتی وحشی و بسیار بکر است. به طوری که سفر به برخی از مکان های آن بدون آشنایی با اصول اولیه طبیت گردی و تجهیزات مناسب بسیار خطرناک است.

رودخانه دز

رودخانه دز یکی از پر آب ترین رودخانه های کشور است که از میان شهر زیبای دزفول عبور می کند و به زیبایی ای شهر می افزاید. این رودخانه به دلیل بستر سنگی اش، همیشه دارای آبی زلال و تمیز می باشد. اختلاف دمای آب با محیط بیرون درگرمای تابستان که گاهی اوقات به 35 درجه سانتی گراد هم می رسد، باعث شده است که از قدیم الایام مردم در فصل گرما به خنکای آب این رودخانه پناه ببرند. در حال حاضر در طول جهت رودخانه تفریگاه ها و تفرجگاه هایی ساخته شده است که از آن ها می توان به چال کندی، پارک دولت، علی کله، پارک های ساحلی و … اشاره کرد.

کافیست یک روز عصر به کنار رود دزفول بروید تا به شادابی و نشاط مردم خونگرم دزفول پی ببرید. مردمی که تقریبا هر شب به همراه خانواده خود در کنار این رودخانه زیبا بساط می کنند.

آبشار زیبای شوی دزفول

آبشار شوی، بزرگترین آبشار چشمه ای خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار در میان کوه های زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول واقع شده است. این آبشار حیرت انگیز در تاریخ 29 دی ماه سال 93 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار شوی که در نزدیکی کوه سالن و فاصله 90 کیلومتری از مرکز شهرستان دزفول قرار گرفته است، در فصل بهار به خصوص فروردین ماه، از طبیعتی سرسبز و بسیار زیبا برخوردار است. ارتفاع این آبشار 100 متر و عرض آن 40 متر است. آب این آبشار پس از عبور از دره ها و کوها، به رودخانه دز و در نهایت به دریاچه سد دز می ریزد. جهت دسترسی به این آبشار نیازمند پیاده روی نسبتا طولانی است و بدون راهنما امکان پذیر نیست. اگر قصد سفر به این آبشار زیبا را داشتید، پیشنهاد ما این است که حتما در فروردین ماه به دیدن آن بروید.

روستای پامنار و دریاچه شهیون (دریاچه سد دز)

اگر سریال بازی تاج و تخت را دیده باشید، حتما با دیوار (The Wall) آشنایی دارید! تعجب نکنید اگر بگویم در ایران نیز دیواری به همان شکل وجود دارد، البته نه دیواری از یخ، بلکه دیواری از جنس سنگ. برای دیدن The wall کافیست به روستای فوق العاده زیبای پامنار در منطقه شهیون دزفول بروید! روستای پامنار با مردم بسیار ساده و خونگرمش، آب و هوای مطلوب در فصل بهار و طبیعت شگفت انگیزش، میزبان خوبی برای خیل عظیمی از گردشگران است.

دریاچه شهیون یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری دزفول است که در مجاورت روستای پامنار قرار گرفته است. وسعت این دریاچه در شرایط پر آبی و کم آبی متفاوت بوده و در حالت کلی در حدود 6000 هکتار می باشد. این دریاچه مکان بسیار مناسبی برای قایقرانی و دیگر تفریحات آبی است. در مرکز این دریاچه جزیره ای زیبا قرار گرفته است که مکان مناسبی برای کپ کردن است. قایقرانان این روستا، در ازای گرفتن مبلغی، جای جای دریاچه را به شما نشان می دهند و اگر بخواید در جزیره کمپ کنید، فردا در پی شما خواهند آمد.

دره کول خرسون

کول خرسون از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری دزفول است. این دره در 25 کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار گرفته است. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر 20 درجه سانتی گراد را تجربه کنید. سفر به منطقه کول خرسون بدون راهنما بسیار مشکل و خطرناک است. پس حتما از یک راهنمای محلی بخواهید که شما را به این منطقه ببرد و غذا و آب کافی هم به همراه داشته باشید. همچنین در منطقه های از این دره سطح آب بالا و شدت آن بسیار شدید است، بنابراین از پیش روی بیش از حد در دره خود داری کنید.

کول خرسون دارای آب دائمی، آبشار، آبچکان، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص این منطقه می باشد.

صوفی احمد

صوفی احمد یکی از منطقه ها دیدنی طبیعی و زیبای شمال شهرستان دزفول می باشد که در بخش شهیون واقع شده است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خودش، به صورت بکر و دست نخورده به جای مانده است. در میان این منطقه کوهستانی، بقعه متبرکه حضرت صوفی احمد که سفیر امام رضا علیه السلام بوده، قرار گرفته است.بدون تردید منطقه صوفی احمد یکی از بکر ترین و زیباترین منطقه ها کوهستانی دزفول است.

دره توبیرون

دره توبیرون یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دزفول است که دارای طبیعتی بسیار بکر و شگفت انگیز می باشد. این دره در بخش سردشت در شمال دزفول و قبل از رسیدن به تنگه سرا قرار گرفته است. ارتفاع دیوارهای ترسناک این دره در برخی نقاط به بیش از صد متر هم می رسد. درون این دره شگفت انگیز که حاصل هزاران سال فرسایش آبی است، انبوهی از درختان انجیر وحشی، آبشار ها، آبچکان ها و دیگر گیاهان خودرو می باشد که زیبای آن را دو چندان کرده اند.

سخن نهایی

طبیعت دزفول، طبیعتی وحشی، بکر و دست نخورده است. در سفر به این منطقه هم مراقب طبیعت آن باشید و الزامات زیست محیطی را رعایت کنید و هم مراقب خودتان باشید! استفاده از راهنماهای محلی برای دیدن این زیبایی ها، هم به اقتصاد محلی دزفول کمک می کند و به شما در یافتن جهتها کمک خواهد کرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2153

به "طبیعت گردی در روز دزفول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت گردی در روز دزفول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید