عکسی که ناسا از مأموریت فضایی چین گرفت

به گزارش تور یونان ارزان، ناسا در عملیات عادی پیمایش آسمان برای آنالیز اجرام خطرناک که توسط سامانه دفاع سیاره ای انجام می گردد، توسط تلسکوپ اطلس-ام ال او توانست فضاپیمای تیان ون-1 چین را هنگام دور شدن از زمین رصد کند.

عکسی که ناسا از مأموریت فضایی چین گرفت

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

برای آنالیز خطر احتمالی خرده سیارک ها برای زمین، ناسا پروژه ای دارد که به دفاع سیاره ای موسوم است. اما دانشمندان این پروژه در روزهای گذشته متوجه چیزی غیرعادی شدند که به همان اندازه پر سرعت بود: فضاپیمایی که به سوی مریخ می رفت.

پس از آنالیز، دانشمندان متوجه شدند شیء رصد شده فضاپیمای تیان ون-1 چین است که 23 جولای توسط موشک Long March 5 برای شروع جهتی هفت ماهه به سوی سیاره سرخ پرتاب شده بود. این فضاپیما از یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد تشکیل شده است و چین امیدوار است با استفاده از این تجهیزات نخستین مأموریت خود در مریخ را با موفقیت انجام دهد. هرچند در سال 2011 نیز چین با همکاری روسیه یک مدارگرد را به سمت مریخ پرتاب کرد اما این مأموریت با شکست روبرو شد.

همان طور که گفته شد وظیفه سامانه دفاع سیاره ای پیمایش بخش های گوناگون آسمان برای سنگ های آسمانی است. ستاره شناسان با استفاده از داده های این سامانه می توانند جهت اشیای آسمانی را که ممکن است به زمین نزدیک باشد، مشخص نمایند تا از خطرات احتمالی پیشگیری گردد.

این تصویر تازه تیان ون-1 چین در حالی که به سرعت از زمین دور می گردد از تأسیسات ناسا در ماونا لوا در جنوب هاوایی تهیه شده است. این تأسیسات یکی از جفت رصدخانه های هاوایی هست که اطلس، سیستم آخرین هشدار برخورد سیارک با زمین (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) را تشکیل می دهد. رصدخانه های اطلس به طور مرتب اشیای آسمانی را برای آنالیز میزان خطر برخورد شناسایی می نمایند. مانند دنباله داری به همین نام اطلس که اوایل سال جاری توجه رصدگران آسمان را به خود جلب نموده بود.

اما این بار چیزی که توسط اطلس رصد شد یک شیء آسمانی نبود بلکه دومین مأموریت از سه ماموریت مریخی بود که در هفته های اخیر انجام می گردد. چین ابراز امیدواری نموده که 3 مؤلفه رباتیک ماموریت تیان ون-1 بتوانند اطلاعات علمی خوبی از مریخ به زمین مخابره نمایند.

لازم به ذکر است نخستین ماموریت از 3 ماموریت یاد شده، مربوط به امارات متحده عربی بود که کاوشگر امید را راهی مریخ کرد و در روزهای آینده نیز ناسا مریخ نورد پشتکار را به سوی این سیاره می فرستد که بالگردی آزمایشی به نام نبوغ را نیز با خود حمل می نماید. اگر مشکل فنی یا آب وهوایی ایجاد نگردد، طبق برنامه ریزی ناسا پرتاب این مریخ نورد در تاریخ 30 جولای (9 مرداد) انجام خواهد شد.

عکس کاور: تصویر مأموریت تیان ون-1 چین در فضا از نگاه رصدخانه ناسا

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1207

به "عکسی که ناسا از مأموریت فضایی چین گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکسی که ناسا از مأموریت فضایی چین گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید