مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟، عکس

به گزارش تور یونان ارزان، بیش از 40 سال پیش فاروق الباز دانشمند زمین شناس که به علت تحقیقات میدانی خود در بیابان های سراسر دنیا شناخته شده است، این فرضیه را مطرح نمود که باد در شکل گیری ابوالهول بزرگ جیزه نقش داشته است.

مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، محققان با انجام آزمایشاتی شبیه سازی شده دریافته اند که مجسمه ابوالهول می تواند منشایی طبیعی داشته و در اثر فرسایش باد به وجود آمده باشد.

بیش از 40 سال پیش فاروق الباز دانشمند زمین شناس که به علت تحقیقات میدانی خود در بیابان های سراسر دنیا شناخته شده است، این فرضیه را عنوان کرد که باد در شکل گیری ابوالهول بزرگ جیزه نقش داشته است.

او استدلال می کرد پیش از آنکه مصریان باستان سطح بیرونی سنگ را بتراشند و به شکل ابوالهول درآورند، باد نقش مهمی را ایفا نموده و صخره آهکی را تقریبا به شکل کنونی آن فرسایش داده است. حالا یافته های یک مطالعه تازه در آمریکا نشان می دهد این فرضیه می تواند قابل قبول باشد.

تیمی از دانشمندان در آزمایشگاه ریاضیات کاربردی دانشگاه نیویورک با تکرار شرایط 4500 سال پیش در منطقه، زمانی که احتمالاً این تندیس غول پیکر به طول 70 متر و ارتفاع 20 متر در نزدیکی اهرام ثلاثه ساخته شد، به این فرضیه پرداختند و آزمایشاتی را برای مشاهده چگونگی دخالت باد در شکل گیری سازندهای سنگی انجام دادند.

لیف ریستروف، استادیار مؤسسه علوم ریاضی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره گفت: یافته های ما یک فرضیه برای منشأ احتمالی چگونگی شکل گیری ابوالهول در اثر فرسایش ارائه می دهد. تست های آزمایشگاهی ما نشان داد که به طور شگفت انگیزی اشکال شبیه ابوالهول می توانند به وسیله جریان های شدید فرسایشی پدید بیایند.

تیم تحقیق در آزمایش خود، کَلوت یا یاردانگ هایی رسی ایجاد کردند. یاردانگ ها در نواحی بیابانی به برجستگی هایی طبیعی و از جنس ماسه فشرده گفته می گردد که عموما به حالت اُریب از زمین خارج شده و به علت قرار گرفتن طولانی در معرض باد هر کدام شکلی خاص به خود می گیرند.

دانشمندان پس از ایجاد یاردانگ مصنوعی از جریان تند آب، به جای باد، استفاده کردند تا اثر فرسایش را بر سازه شبیه سازی نمایند. آنان برای اینکه یاردانگ مصنوعی مشابه مجسمه اصلی گردد، از ترکیبات سنگی و خاکی خود ابوالهول استفاده کردند یعنی ذرات متخلخل سخت تر و غیرقابل فرسایش را در داخل تپه رسی نرم به کار گرفتند.

بعد از اینکه محققان مجسمه را در مسیر تونل آب قرار دادند دریافتند که یک ظاهر شیر مانند آغاز به شکل گیری نموده است.

یاردانگ به شکل شیر در دون هوانگ چین Dcpeets/Wikipedia

دکتر ریستروف به شبکه سی ان ان می گوید: در بیابان ها یاردانگ هایی وجود دارد که به طور طبیعی به شکل حیوانات نشسته یا خوابیده با سرهای برافراشته درآمده اند. بعضی از آن ها آنقدر شبیه شیر نشسته یا گربه نشسته هستند که گاهی به آن ها شیر گلی می گویند... آزمایش های ما می تواند به درک چگونگی شکل گیری این یاردانگ ها یاری کند.

هرچند هنوز بر شکل اولیه و چرایی ایجاد ابوالهول بزرگ جیزه اختلاف نظر وجود دارد، با این حال اعتقاد عمومی دانشمندان بر این است که این مجسمه 20 متری از یک تکه سنگ آهک تراشیده شده است.

تئوری اولیه مبنی بر اینکه باد یک یاردانگ را به شکل ابوالهول درآورده است، برای اولین بار در مقاله ای در سال 1981 منتشر شد. به گفته نویسنده آن مقاله، این فرضیه بر اساس کارهای تحقیقاتی رونالد گریلی زمین شناس سیاره ای بود که تونل های باد را به کار گرفت تا دریابد چگونه فرسایش حاصل از باد می تواند سازه ها را در بیابان شکل دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آبان 1402 بروزرسانی: 18 آبان 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2368

به "مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه ابوالهول حاصل دست طبیعت است؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید