معجزه سبز ؛ 6 خاصیت شگفت انگیز گیاهان آپارتمانی

به گزارش تور یونان ارزان، فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه فقط به زیباتر شدن محیط خانه محدود نمی گردد و مزایایی هم برای سلامت جسم و روح دارد و می توان به کاهش استرس و عصبانیت، افزایش کارایی، شادی و انرژی در محیط به عنوان بخشی اندک از فواید گیاهان اشاره نمود.

معجزه سبز ؛ 6 خاصیت شگفت انگیز گیاهان آپارتمانی

به گزارش خبرنگاران، این روزها به خاطر عکس های مجذوب نماینده از طراحی دکوراسیون داخلی با گل و گیاه که در شبکه های اجتماعی مجازی مورد توجه قرار گرفته است، بسیاری از مردم به کاشت و نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی در خانه علاقه پیدا نموده اند. فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی در خانه فقط به زیباتر شدن محیط خانه محدود نمی گردد و مزایایی هم برای سلامت جسم و روح دارد و می توان به کاهش استرس و عصبانیت، افزایش کارایی، شادی و انرژی در محیط به عنوان بخشی اندک از فواید گیاهان اشاره نمود.

به همین دلیل سراغ زهرا انجام، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، سوپروایزر انجمن واقعیت درمانی و مشاور در حوزه توسعه فردی و دکترمهرنوش دارینی، روانشناس، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه رفتیم و در یک میز گرد از آنها درباره فواید نگهداری از گیاهان در خانه و تأثیر پرورش آنها بر سلامت روان پرسیدیم.

1. یاری به کاهش سطح استرس

وجود گیاهان در محل کار یا خانه هایمان چه ارتباطی با سلامت روان ما دارد؟ نگهداری از گیاهان واقعا می تواند در کاهش سطح استرس مؤثر باشد؟

زهرا انجام: آنالیز ها نشان داده اند خاک تأثیراتی مانند داروهای ضدافسردگی بر مغز دارد. در واقع خاک اغلب حاوی باکتری های خوب است که می تواند بخش هایی از مغز را تغییر دهد و خلق وخوی مثبت ما را تقویت کند. نوعی باکتری (مایکوباکتریوم) در خاک وجود دارد که می تواند نورون هایی را فعال کند که باعث ترشح هورمون سروتونین می شوند؛ انتقال دهنده عصبی ای که خلق وخو را تنظیم می نماید. گل ها و گیاهان زینتی سطح انرژی مثبت را افزایش می دهند و به افراد یاری می نمایند احساس امنیت و آرامش داشته باشند. وجود این عناصر طبیعی و رسیدگی به آنها باعث می گردد فکر از روزمرگی ها و افکار آزاردهنده روزانه دور گردد و خستگی ناشی از توجه بیش از حد به یک مسئله را که موجب نگرانی، استرس و افسردگی می گردد از بین ببرد.

مهرنوش دارینی: نتایج تحقیقات دانشگاه تگزاس که در مجله باغبانی محیطی منتشر شده نشان می دهد زندگی در فضاهای سبز یا نزدیک به آن و گذراندن حداکثر زمان ممکن در طبیعت یا مکان هایی که گل و گیاه زیادی در آنها وجود دارد می تواند خلق وخوی ما را بهبود بخشد، تأثیرات منفی استرس و پرخاشگری را کاهش دهد و احساس بهتری در افراد در هر سن و سالی ایجاد کند. محققان دریافته اند افرادی که اطراف خود را با گل و گیاه، در داخل و خارج از خانه پر نموده اند، از سلامت عاطفی و روانی بیشتری برخوردارند که در نهایت می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت اجتماعی، روانی، فیزیکی، شناختی، محیطی و معنوی آنها بگذارد.

2. افزایش تمرکز و عملکرد حافظه

وجود گیاهان به افزایش تمرکز هم یاری می نماید؟

زهرا انجام: بله؛ وجود گیاهان به خصوص در محیط های آموزشی باعث بازسازی فکر و افزایش سرعت یادگیری، خلاقیت و انعطاف پذیری دانش آموزان و دانشجویان می گردد. متأسفانه نداشتن ارتباط با طبیعت و دور بودن بچه ها از فضای طبیعی و درگیر شدن آنها با رسانه های الکترونیکی بر سبک زندگی و کاهش کیفیت زندگی آنها اثر گذاشته است. درصورتی که وجود گیاهان و طراوت آنها باعث می گردد بتوانیم ارتباط نزدیک تری با بخشی از طبیعت برقرار کنیم؛ چیزی که برای آرامش و سلامت روان ما لازم است.

3. بهبود مسائل روانی با طبیعت درمانی

باغبانی درمانی سال هاست که وجود دارد ولی این روزها مد شده و مورد توجه قرار گرفته است... چقدر این کار را توصیه می کنید؟

زهرا انجام: تأثیرات مثبت تعامل و ارتباط انسان با طبیعت بر سلامت روان و سلامت جسم منجر به شکل گیری رویکردی به نام اکوتراپی (طبیعت درمانی) شده است. زندگی مدرن امروزی در محیط های شهری و به خصوص آپارتمان نشینی باعث کاهش این تعامل شده است. اما پرورش و نگهداری گل و گیاه در خانه یکی از راه هایی است که از طریق آن می توانیم این تعامل را حفظ کنیم و از مزایای آن بهره مند شویم.

مهرنوش دارینی: طبیعت یکی از عوامل الهام بخش آرامش انسان هاست. بنابراین می تواند در سلامت روان آنها تأثیرگذار باشد. یکی از مصادیق آن هم می تواند گل و گیاهانی باشد که در طبیعت وجود دارند و هم گل و گیاهان آپارتمانی که داخل منازل یا محیط کار می توان از آنها نگهداری کرد. البته حضور در فضای سبز طبیعی برای افرادی که طبیعت را دوست دارند و می توانند استرس خودشان را در طبیعت جا بگذارند بیشتر می تواند یاری نماینده باشد.

4.بازسازی فکر و افزایش خلاقیت

وجود گل و گیاه در محل کار می تواند خلاقیت و بهره وری را افزایش دهد؟

زهرا انجام: تحقیقات اجرا شده در ایالات متحده، هلند و بریتانیا نشان داده است که وجود گیاهان در فضای اداری می تواند تأثیر مثبتی بر محیط کار داشته باشد و منجر به افزایش بهره وری و بهبود رفاه کارکنان گردد؛ حتی اندازه غیبت کارکنان به علت بیماری را کاهش دهد.

مهرنوش دارینی: وجود گیاهان در خانه و محیط کار باعث افزایش کارایی و عملکرد افراد می گردد. حتی دقیق شدن بر تعداد برگ ها و جزئیات گیاهان سبز و دقایقی نگاه کردن به تمام ابعاد و جزئیات آنها باعث تمرکز بیشتر خواهد شد و می تواند راندمان و کارایی افراد را در انجام کارهایشان بالا ببرد و انگیزه بیشتری به آنها بدهد.

5. بهبود کیفیت خواب و هوای محل زندگی

وجود گیاهان در خانه می تواند به تصفیه هوا و درمان مشکل بی خوابی هم یاری کند؟

مهرنوش دارینی: وجود گیاهان صرف نظر از نوع آنها و نشاط و شادابی ای که به وجود می آورند مسائل زیست شناختی را هم در برمی گیرد. گیاهان به علت فراوری اکسیژن بیشتر می توانند بسیار یاری نماینده باشند و به ارتقای روحیه افراد یاری نمایند.

زهرا انجام: تحقیقات دانشگاه فناوری در سیدنی نیز نقش گیاهان را در بهبود کیفیت هوای داخلی، اثرات خنک نماینده و کاهش نویز و سهم آنها در افزایش بهره وری تأیید نموده است. بعلاوه تحقیقات مختلف نشان داده است پرورش گل و گیاهان آپارتمانی با تصفیه هوا، فراوری اکسیژن بیشتر و افزایش رطوبت در فضا و کاهش گردوغبار موجب بهبود کیفیت خواب، کاهش فشار خون و کاهش آلرژی می گردد.

6. افزایش هورمون اندروفین (شادی)

می گویند دیدن کردن گیاهان و گل ها می تواند سرعت بهبود بیماری ها را افزایش دهد...

زهرا انجام: یکی دیگر از مزایای وجود گل و گیاه، تأثیر آنها بر افزایش ترشح هورمون اندروفین است. اندروفین هورمونی است که موجب احساس شادی و لذت می گردد و درد را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده وجود گل و گیاه در اتاق بیماران یا داشتن چشم انداز پر گل و گیاه و سرسبز که بیمار از پنجره شاهد آن است موجب بالا رفتن آستانه تحمل نسبت به درد، استفاده کمتر از برخی داروها می گردد و سرعت بهبود را افزایش خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2335

به "معجزه سبز ؛ 6 خاصیت شگفت انگیز گیاهان آپارتمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معجزه سبز ؛ 6 خاصیت شگفت انگیز گیاهان آپارتمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید