ملاسما در خانم های باردار

به گزارش تور یونان ارزان، خانم های باردار کرم ضد لک نخرند

در زمان بارداری افزایش رنگدانه های پوست در 90 درصد خانم های باردار به خصوص در افراد با پوست تیره دیده می گردد و خالها و ضایعات کک و مک هم تیره تر می شوند.

ملاسما در خانم های باردار

سؤال اصلی بسیاری از خانم های باردار این است که آیا می توان در دوران حاملگی برای پیشگیری از لک حاملگی کرم های ضدلک را خرید و استفاده کرد؟

درمان ملاسما به طور معمول به وسیله کرم های ضدلک و رفع کردن عوامل ایجاد نماینده آن مانند اختلالات تیرویید و عدم مصرف قرص های ضدبارداری و هم استفاده از ضد آفتاب های مناسب در طول روز و بعلاوه کرم های مختلف است که اهم این ترکیبات شامل هیدروکینون، کرم ترتینوئین، حتی مخلوط با استروییدها و هم آزالئیک اسید و رزورسنیول، پیلهای شیمیایی مختلف و در موارد استثنائی لیزر هستند که طبق دستور پزشک با توجه به نوع ضایعه و شدت ضایعه تجویز می شود.ملاسما یک ضایعه افزایش رنگدانهای پوست است که در نواحی در معرض نور در صورت بروز می نماید. اگرچه ممکن است در نواحی دیگری مانند سمت های خارجی ساعدها یا قسمت وسط قفسه سینه هم مشاهده شود. در زمان بارداری افزایش رنگدانه های پوست در 90 درصد خانم های باردار به خصوص در افراد با پوست تیره دیده می شود و خالها و ضایعات کک و مک هم تیره تر می شوند. در همین زمان اطراف نوک پستان ها و نواحی تناسلی و هم اسکارهای تازه تیره تر می شوند و حتی خط موجود در وسط شکم از بالا به پایین تیره تر می شود. این تیرگی در نواحی زیربغل خانمهای باردار و هم در ناحیه کشاله رانها هم مشاهده می شود.

ملاسما در خانم های باردار در 70 درصد موارد مشاهده می شود که به صورت لکه های پررنگ نامنظم هستند. تعدادی از ملاسماها در بارداری که به آن ماسک بارداری هم گفته می شود بعد از زایمان به مرور رفع می شوند و خود به خود بهبود می یابند. بنابراین در زمان بارداری ضروری است حتی الامکان از ضد آفتاب ها به خصوص انواع فیزیکال برای جلوگیری از تابش نور آفتاب در طول روز استفاده شود و درمان ضایعات ملاسمایی را به بعد از زایمان و در صورت عدم بهبودی خودبه خود ضایعات محول کرد.

ملاسما یک ضایعه افزایش رنگدانهای پوست است که در نواحی در معرض نور در صورت بروز می نماید. اگرچه ممکن است در نواحی دیگری مانند سمت های خارجی ساعدها یا قسمت وسط قفسه سینه هم مشاهده شود. اگرچه علت بروز این لکه های پررنگ کاملا معین نیست ولی عوامل متعددی را در بروز آن دخیل می دانند که عوامل ژنتیکی و هورمونی همراه اشعه ماورای بنفش از مهم ترین آنها هستند. قرص های جلوگیری از بارداری با دارابودن استروژن و احتمالا پروژسترون، اختلالات تخمدان ها و هم بیماری های خودایمنی تیرویید، برخی از لوازم آرایشی، تغذیه، داروهای حساس نماینده به جذب اشعه خورشید و داروهای ضدصرع هم از سایر علل بروز ملاسما هستند.

ملاسما به صورت نادر قبل از بلوغ تظاهر میکند و شیوع آن به خصوص در خانم ها در سنین باروری است. از نظر علایم کلینیکی شامل لکه های پررنگ قهوه ای کمرنگ تا پررنگ و متمایل به خاکستری در صورت است که به طور عمده به 3 دسته قسمت مرکزی صورت، گونه ها و فک از نظر محل قرار گرفتن تقسیم می شوند و از نظر عمق ضایعه و افزایش ملانین (رنگدانه پوستی) در لایه های مختلف پوست هم به 4 دسته: اپیدرمال (سطحی)، درمال (عمقی)، اپیدرمال و درمال (سطحی و عمقی) و بینابینی تقسیم می شوند.

راهی تا تناسب اندام بعد از زایمان نیست

یکی از عمده نگرانی های تازه مادران پس از دوره طولانی بارداری، رسیدن به وزن قبلی و حتی تناسب اندام است. یکی از عمده نگرانی های تازه مادران پس از دوره طولانی بارداری، رسیدن به وزن قبلی و حتى تناسب اندام است. خیلی از خانمها تصور می نمایند بارداری فرم طبیعی بدنشان را تغییر خواهد داد و گریزی از آن نیست. به همین علت هم با نا امیدی به زندگی ادامه داده و در صدد راهی برای رسیدن به وزن قبلی نیستند. حال آن که تا رسیدن به تناسب اندام راهی نیست. البته رژیم گرفتن را در این دوران هرگز توصیه نمی شود. آنچه شما را در رسیدن به تناسب اندام یاری می نماید، فقط تحرک و فعالیت جسمانی در محدوده طبیعی است.

1. انجام فعالیت های سبک ورزشی پس از گذشت شش هفته از زایمان اشکالی ندارد. یک هفته پس از زایمان در صورتی که شما زایمان طبیعی داشته اید، می توانید 30 دقیقه و سه بار در هفته پیاده روی کنید و ورزش های سبک انجام دهید. به تدریج و با افزایش قدرت بدنی می توان طول مدت و دفعات پیاده روی را افزایش داد.

2. اگر زایمان شما به طریق سزارین بوده است شش تا هشت هفته صبر کنید. می توانید در خانه قدم بزنید زیرا این قدم زدن به بهبود زخم عمل جراحی شما یاری می نماید. اما ورزش در بیرون از منزل را تا شش هفته به تاخیر بیندازید.

3. به یاد داشته باشید که مفاصل و رباطهای شما به مدت سه تا پنج ماه زمان می برد تا قدرت گذشته را پیدا کند. بنابراین از انجام ورزش های سنگین بپرهیزید.

4. اگر می خواهید در کلاس های ورزشی شرکت کنید، حتی المقدور در کلاس هایی ثبت نام کنید که مربی ورزش با ورزش های پس از زایمان آشنا باشد.

5. ورزش برای زنانی که تازه مادر شده اند بسیار خوب است حتی از بروز افسردگی های پس از زایمان جلوگیری می نماید اما این ورزش ها چند ماه پس از زایمان نباید موجب خستگی و فشار زیاد شوند.

6. انجام ورزش های سبک لگن و شکم بسیار مناسب است. بازگشت به شکل اولیه پس از زایمان طی چند روز هرگز اتفاق نمی افتد و تدریجی است و اغلب پس از سه ماه انجام برخی ورزش های خاص، بدن مادر به شرایط اولیه برمی شود. با آغاز ورزش های سبک و با پیاده روی های کوتاه مدت، عضلات کف لگن کم کم قدرت قبلی شان را به دست می آورند.

7. شما می توانید پس از مراجعه به پزشک پس از شش هفته و اطمینان از سلامت خود، ورزش های کششی را آغاز کنید. خوابیدن به پشت و انقباض عضلات شکم و لگن، چرخش کمر، خم شدن، بلند کردن پاها زمانی که به پهلو دراز کشیده اید و ورزش هایی از این قبیل موجب تقویت عضلات و بازگشت شرایط بدنی به شکل اولیه می شود. این اتفاقات تدریجی است و زمانی شما به شکل اولیه خود باز می شد که هر روز این ورزش ها را انجام دهید.

8. وزنی که شما در طول بارداری به دست آورده اید، به یک باره از دست نمی دهید. چربی که در طول بارداری در بدن شما ذخیره شده است، با شیردهی از بین می رود. بنابراین سعی نکنید رژیم بگیرید. شیردهی به از دست دادن وزن تان یاری می نماید.

منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1912

به "ملاسما در خانم های باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاسما در خانم های باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید