چرا اژدها برای چینی ها مهم است؟!

به گزارش تور یونان ارزان، در بیشتر داستان های غربی، اژدها موجودی شرور وخطرناک هستند که با بیرون دادن آتش از دهان شهرها و دهکده ها را ویران می سازد ولی در چین، موضوع به کلی متفاوت است. در فرهنگ چینی، اژدها مظهر قدرت و برکت است برای مثال می تواند در دوره خشکسالی برای مردم طلب باران کند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چرا اژدها برای چینی ها مهم است؟!

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

10 واقعیت جالب در باره اژدهای چینی

  • اژدهای چینی در زندگی واقعی وجود ندارد، هیچ مدرکی برای اثبات این که آن ها موجودات واقعی هستند، در دست نیست.
  • اژدهای چینی یکی از دوازده نشانۀ زودیاک چینی است. (یا: یکی از دوازده منطقه دائره البروج چینی است.)
  • امپراطوران در چین باستان فرزندان اژدها خوانده می شدند و در آن دوران مردم عادی حق نداشتند چیزهایی داشته باشند که بررویشان تصویر اژدها نقش بسته باشد.
  • اژدهای چینی، نماد خوش شانسی، برکت، قدرت و نجابت است نه نماد هیولا آنگونه که در داستان های غربی به تصویر کشیده می گردد.
  • بعضی افراد قدرتمند مایلند تصویر اژدها را به عنوان نماد قدرت بر بازو، ران، پشت و سینه خود خالکوبی نمایند ولی آنها معمولا چندان افراد سهل گیر و ملایمی به شمار نمی آیند.
  • بیشتر اژدهاهای چینی بدنی دراز، مثل مار و چنگال های تیز مثل شاهین دارند نه مثل دایناسور.
  • اژدهای چینی بال ندارد ولی می تواند در آسمان پرواز کند.
  • اژدهای چینی از دهانش آتش نمی بارد ولی می تواند باران را فرابخواند.
  • اژدهای چینی در اعماق دریاها، رودخانه ها، دریاچه ها یا هر محیط آبی دیگری زندگی می نماید.
  • مردم چین عاشق حرف 龙 ازحروف الفبای چینی به معنای اژدها و همینطور نام های خانوادگی هستند، که این حرف در آن ها به کار رفته باشد. مانند ستاره معروف سینما جکی چان که نام خانوادگی اش به چینی عبارت است از成龙 به معنی اژدها بشو و بروس لی که نام خانوادگی اش به چینی عبارت است از 李小龙 .

اهمیت اژدها در فرهنگ چینی - اجداد، طلسم، فستیوال، اصطلاحات

اجداد - مردم چین زادۀ اژدها هستند

چنین آمده است که هزاران سال پیش، یاندی(رهبرافسانه ای قبیله ای) به واسطه تله پاتی مادرش با یک اژدهای مقتدر متولد شد. یاندی با یاری اژدها و پس از اتحاد با هوانگ دی (رهبر افسانه ای قبیله ای) مقدمه تمدن چینی را بنیان گذارد. بدین ترتیب یاندی و هوانگ دی اجداد مردم چین قلمداد شدند. با گذشت ایام، مردم چین ترجیح می دهند که خود را علاوه بر فرزندان اژدهای چینی، اولاد یاندی و هوانگ دی هم بنامند.

طلسم- به معنای بی امان و پیشگام

اژدهای چینی از دوران باستان تا به امروز از یک چیز عجیب خیالی به یک طلسم تبدیل شده است. این طلسم نشان دهنده روح بی امان و پیشگام مردم چین درهمگامی با زمان است.

اژدها نه تنها در چین محبوبیت دارد بلکه در بین چینی هایی که در خارج از کشور زندگی می نمایند هم بسیار محبوب است وبه نمادی از چین و فرهنگ چینی تبدیل شده است.

فستیوال های چینی

پایکوبی اژدها: پایکوبی اژدها در بسیاری از جشن ها مانند جشن سال نوی چینی اجرا می گردد. در این پایکوبی ها معمولا اژدهای طویلی وجود دارد که طولش تا 70 متر می رسد. این اژدها را با حلقه های ساخته شده ازگیاه بامبو که روی آن ها را پارچه های براق و درخشان کشیده اند، درست می نمایند و پایکوبینده ها آن را نگه داشته و به حرکت درمی آورند.

مسابقه قایق های اژدها: قایق های اژدها مانند یک اژدهای چینی ساخته شده و تزیین می شوند. این مسابقه افراد بسیاری را در طی جشنواره سنتی قایق های اژدها به خود جذب می نماید تا از این سنت لذت ببرند و آن را ارج نهند.

زودیاک چینی

نشانۀ اژدها در زودیاک چینی (نشانۀ اژدها در منطقه البروج چینی): در اسطوره شناسی چینی هر سال از هر دور 12 ساله تقویم قمری توسط یکی از حیوانات دوازده گانه نشان داده می گردد. (مثلا گفته می گردد سال مار،سال میمون و … مترجم) متولدین سال های 1940، 1952، 1964، 1976، 1988، 2000، 2012، یا 2024 متعلق به سال اژدها هستند.

اصطلاح چینی - ببر خیزان، اژدهای پنهان

虎藏龙 wò hǔ cáng lóng به معنای ببر خیزان، اژدهای پنهان به افراد صاحب استعداد ولی پنهان از دیده ها گفته می گردد.

ببر خیزان، اژدهای پنهان نام یک فیلم سینمایی مشهور هم هست.

منشاء و اصل اژدهای چینی - توتم قبیله ای باستانی

تعدادی از افسانه ها درمورد منشاء اژدها از تاریخ چین نشات گرفته اند که از میان آن ها نظریه توتم پرستی از سایر افسانه ها معروف تر است.

بنابراین افسانه، هوانگ دی (یک رهبر قبیله ای افسانه ای) سلسله جنگ هایی را بر علیه 9 قبیله دیگر در دره رودخانه زرد شروع کرد و پس از غلبه بر آن ها، توتم هریک از آن قبایل رادر توتم قبیله خود ادغام کرد.

با غلبه هوانگ دی بر این 9 قبیله، توتم اژدها ویژگی های دیگر توتم ها را با هم ترکیب کرد. به همین دلیل است که اژدها نشانه هایی دارد که متعلق به 9 موجود دیگر است: چشمانی مانند میگو، شاخ هایی مثل گوزن، دهانی بزرگ مثل گاونر، پوزه ای مثل سگ، ریشی مثل گربه ماهی، یال شیر، دم درازی مثل مار، فلس هایی مثل ماهی و چنگال هایی مثل شاهین دارد.

اژدها در چین

اژدهای چینی در زندگی واقعی وجود ندارد ولی نماد اژدها را می توان در بسیاری از جاها درچین مشاهده کرد. سه مورد زیر فقط چند نمونه از این جاها هستند، بقیه را ممکن است خودتان بتوانید پیدا کنید.

بناهای سلطنتی باستانی مانند شهر ممنوعه

اژدهای چینی نماد اقتدار امپراطور بود و در جامعه فئودالی چین هرچیزی که مربوط به اژدها می شد منحصرا اختصاص به امپراطور داشت. امپراطوران باستان پسران خود را سلاله اژدها، جامه های بلند خود را جامۀ اژدها و جایگاه خود را جایگاه اژدها می نامیدند.

وقتی وارد شهر ممنوعه می شوید می توانید نشانه های اژدهای چینی را تقریبا درهمه جا ببینید: بر روی سقف طلایی، کف سنگی بنا، تزیینات جایگاه سلطنتی، مجسمه های چوبی روی ستون ها و نرده ها و غیره.

دانستن نکاتی در خصوص 9 پسر اژدهای چینی برسقف طلایی نیز جالب است. 9 پسر مذکور غالبا در مجسمه ها و تزیینات ساختمان ها به کار می روند.بسیار خنده آور است که با وجودی که اژدهای چینی تا این حد برای مردم چین اهمیت دارد ولی مردم به ندرت می توانند اسم آنها را بخوانند یا بنویسند یا در ظاهر آن ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

گلدوزی جامه های سلطنتی و مصنوعات موزه ها

وقتی از یک موزۀ چینی که دارای اشیای عتیقه باستانی است می روید، جامه های سلطنتی بسیاری را می بینید که برآن ها اژدهای چینی گلدوزی شده است.

شاید تماشای این لباس ها خسته نماینده به نظر آیند چون همه شبیه هم هستند ولی اگر به رنگ ، تعداد انگشتان پا و ژست های هر یک از آن ها دقت کنید، درمی یابید که با هم متفاوتند. اژدهای گلدوزی شده بر جامه یک امپراطور چهار پنجه و در هر پنجه پنج انگشت دارد ولی در پنجۀ اژدهای دوخته شده بر لباس رعیت ها تنها 4 انگشت وجود دارد و همین امر خود نشان دهنده رجحان امپراطوران باستان است.

اگراز هواداران جشنواره فیلم کن باشید، حتما هنرپیشه زن چینی فان بینگ بین Fan Bingbin را به خاطر دارید که با لباس شگفت انگیز زیبایی که برروی آن تصویر اژدهای چینی گلدوزی شده بود بر فرش قرمز قدم گذاشت.

اگر اطلاعات بیشتری در باره اژدهای چینی داشته باشید، دیدار از موزه های چینی برایتان جالب تر خواهد بود.

اژدها در اپرای چینی

درعنوان بسیاری از نمایش های اپرای چینی کلمه اژدها وجود دارد. علاوه براین در اپراهایی که نقش خاندان سلطنتی اجرا می گردد، می توان تصویر اژدها را بر جامه های سلطنتی که هنرمندان پوشیده اند، مشاهده کرد.

9 پسر اژدهای چینی - کاربرد در دکوراسیون های سنتی

بنابر افسانه های چینی اژدها 9 پسر دارد. جالب این که این 9 بچه اژدها شخصیت های متفاوت از یکدیگر دارند و تمثال آنها (دقیق تر بگوییم تمثال خیالی آنها) در تزیینات معماری مخصوصا در تزیینات کاخ های سلطنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

  • Bixi (赑屃 Bìxì /bee-sshee/)- بی شی: بزرگترین پسر، شبیه به لاک پشت با دندان های تیز، عاشق حمل اشیای سنگین، بیشتر روی قبرها و بناهای یادبود به کار می رود.
  • Qiuniu(囚牛 Qiúniú /chyoh-nyoh/)- چیو نیو: اژدهای زرد فلس دار، موسیقی را دوست دارد و درموسیقی برتر از سایرین است، برای تزیین آلات موسیقی به کار می رود.
  • Yazi(睚眦 Yázì /yaa-dzrr/) - یازی: با سری مانند پلنگ و شکمی مانند مار، عاشق جنگیدن و کشتن، اغلب برای تزیین دسته شمشیر به کار می رود.
  • Chaofeng(嘲风 Cháofēng /chaoww-fnng/) - چائو فنگ: بالفطره ماجراجو، برای تزیین چهار گوشه بام قصرها و کاخ ها به کار می رود.
  • Pulao(蒲牢 Púláo /poo-laoww/) - پولائو: دارای خروش و فریاد بلند، روی زنگ ها به عنوان دسته زنگ ساخته می گردد.
  • Chiwen(螭吻 chīwěn /chrr-wnn/) - چی ون: در دریا زندگی می نماید، با صدایی خشن ، از بلعیدن موجودات لذت می برد، اغلب در دو سر تیرک های افقی سقف کاخ ها ساخته می گردد.
  • Bian (狴犴 Bìàn /bee-an/) -بی یان: دوستدار پرونده های حقوقی و دعوی های قضایی، اغلب بر روی دروازه های زندان ساخته می گردد.
  • Suanni(狻猊 Suānní /swann-nee/) - سوان نی: به شکل شیر است، از چهارزانو نشستن و استنشاق عودهای خوشبو لذت می برد، اغلب بر روی جایگاه ها و آتشدان عودهای خوشبوی بناهای مذهبی ساخته می گردد.
  • Fuxi (负屃 Fùxì /foo-sshee/) - فوشی: شبیه ترین پسر به اژدهای چینی، اغلب بر لوحه های سنگی ساخته می گردد.

اژدها ها را در سفر خود به چین ببینید

برای تماشای قایق اژدها یا پایکوبی اژدها در زمان برگزاری جشن هایی مانند جشنواره قایق اژدها یا جشن سال نو چینی به چین سفر کنید. این امر را برای شما میسر می سازد.

شهر ممنوعه در پکن با امپراطورانی که اژدها را به عنوان نماد خویش برگزیده اند، سرشار از فرهنگ اژدها است.

منبع: chinahighlights.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 465

به "چرا اژدها برای چینی ها مهم است؟!" امتیاز دهید

3 کاربر به "چرا اژدها برای چینی ها مهم است؟!" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اژدها برای چینی ها مهم است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید