گرد فراموشی بر کتاب فروشی های قدیمی شهر

به گزارش تور یونان ارزان، کتاب فروشی های قدیمی خیابان انقلاب در تهران یادآور خاطرات زیادی برای اغلب دانشجویان و اهالی کتاب است. اگر اهل کتاب باشید، دلتان برای کتاب فروشی های قدیمی شهر تنگ می گردد و هر از گاهی برای پرسه زنی هم که شده، به آن ها سر می زنید. پیکر نحیف این کتاب فروشی ها این سال ها بیش از پیش خود را نشان داده است و جمعیت کتاب خوان را نگران نموده است. این بار اما حرف از تعطیلی کتابخانه طهوری، کتاب فروشی قدیمی خیابان انقلاب است.

گرد فراموشی بر کتاب فروشی های قدیمی شهر

کتاب فروشی مرتضوی: این کتاب فروشی از کتاب فروشی های بسیار قدیمی تهران است. رونق کوچه حاج نایب به سالهای انقلاب برمی شود. بعضی کتاب هایشان در آن سال ها از یک میلیون نسخه هم فراتر رفته بود. به عنوان مثال کتابهای دکترعلی شریعتی و شهید مطهری و شیخ احمد کافی را چاپ می کردند؛ اما امروز هم هنوز در طبقه دوم پاساژ مجیدی در خیابان ناصرخسروی تهران، آقای بیوک چیت چیان، چراغ این کتاب فروشی را روشن نگاه داشته است.

کتاب فروشی اسلامیه: از قدیمی ترین کتاب فروشی های تهران که هنوز هم وجود دارند، می توان به این کتاب فروشی اشاره نمود. این کتاب فروشی در خیابان 15 خرداد است و همانطور که تعیین است در حوزه کتاب های اسلامی و مذهبی کار می نماید. این کتاب فروشی بیش از 120 سال قدمت دارد. کتاب فروشی اسلامیه به نوعی از آخرین کتاب فروشی های باقی مانده در محدوده بازار تاریخی است و در سال گذشته زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی آن به گوش می رسید. با این وجود این کتاب فروشی هنوز هم فعالیت خود را ادامه داده است.

کتابخانه طهوری: این کتاب فروشی مشهور در خیابان انقلاب در سال 1332 به همت سیدعبدالغفار طهوری تأسیس شد و پس از درگذشت وی، توسط فرزند ایشان ادامه پیدا کرد. کتابخانه طهوری اکنون به قول خودشان در کشاکش کاغذ و کتاب با همه چیزفروش ها که هر محصولی را به اسم محصول فرهنگی می فروشند، به فروش گذاشته شده است. کتابخانه طهوری منتظر است تا انتها بهمن ماه تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

کتاب فروشی خوارزمی: شما نیز اگر برای خرید کتاب به خیابان انقلاب رفته باشید، حتماً سری هم به خوارزمی زده اید. بسیاری از کتاب های مشهور حوزه ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر مربوط به این انتشارات است. این انتشارات از سال 1347 تا کنون مشغول به فعالیت است.

کتاب فروشی ایرانیان: این کتاب فروشی 46 ساله در محدوده فردوسی جنوبی از قدیمی ترین کتاب فروشی های تهران محسوب می شد. در یک سال گذشته اسماعیل خان، مدیر محترم این کتاب فروشی، از شرایط بد فروش سخن گفته بود و جیب خالی مردم. کتاب فروشی ایرانیان اما تاب این تغییران را نیاورد و به عمر خود انتها داد.

کتاب فروشی امیرکبیر: انتشارات امیرکبیر از سال 1328 در خیابان ناصرخسرو شروع به کار کرد. این مجموعه در رابطه با کوکان و نوجوانان هم کارهای چشمگیری را منتشر نموده است و هم اکنون نیز فعالیت می نماید. این مجموعه نشر و کتاب فروشی، در ترجمه آثار مهم از زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسه به فارسی نقش مهمی داشته است.

کتاب فروشی آسیا: این انتشارات در محدوده بازار و ناصرخسرو بود که در طول سالیان به راسته کتاب فروشی های انقلاب پیوسته بود. این انتشارات از سال 1339 کار خود را شروع کرد. بعد از گذشته چند دهه از شروع فعالیت این کتاب فروشی، فشارهای اقتصادی، مدیریت این نشر و کتاب فروشی را به تغییر کاربری آن رسانده است. این کتاب فروشی اکنون به اغذیه فروشی تبدیل شده است. مدیریت این انتشارات، علت اصلی را مسائل اقتصادی و نداشتن سود و صرفه اقتصادیی عنوان نموده است.

کتاب فروشی گلستان: این کتاب فروشی سی و چند ساله در خیابان منوچهری کتاب فروشی جالبی است که کتاب های دست دوم شما را خریداری می نماید. از زمین کتاب چیده اند و فضای داخلش عطر و بوی قدیم را دارد. آقای گلستان، موسس این کتاب فروشی، اطلاعات وسیعی در خصوص کتاب ها دارد و در این کتاب فروشی حضور دارد. این کتاب فروشی هم اکنون نیز فعال است.

کتاب فروشی نشر نی: نشر نی از سال 1363 تأسیس شد و کتاب فروشی آن در خیابان کریمخان از مشهورترین کتاب فروشی های تهران در حوزه فلسفه، ادبیات و علوم اجتماعی بود. با توجه به گران شدن کاغذ دیگر برای این گروه سودی نداشت که کتاب فروشی و انتشارات را با یکدیگر پیش ببرند. به همین دلیل این کتاب فروشی از سال 1389تعطیل شد.

در این زمینه بخوانید:

نگاهی به کتاب ذهنِ ذن، ذهن شروعگر

10 دلیل؛ چرا باید برای بچه ها کتاب بخوانیم؟

کتاب فروشی فرحبخش: در محله یوسف آباد کتاب فروشی قدیمی از سال 1363 مشغول به فعالیت است. این کتاب فروشی چند سال پیش بازسازی شده است و شکل قدیمی ندارد اما برای اهالی شناخته شده و خاطره برانگیز است.

کتاب فروشی نقوی: کتاب فروشی نقوی در سال 1356 افتتاح شده است و هم اکنون نیز در محدوده خیابان فاطمی مشغول به فعالیت است. این کتاب فروشی همچنین کتاب های کمیاب و قدیمی مورد نظر افراد را نیز تهیه می نماید.

کتابفروشی لارستان: از سال 1376 کتاب فروشی لارستان در منطقه خیابان مطهری فعال است و همچنان به فعالیت خود ادامه داده است. لارستان محیط صمیمی دارد و ممکن است ساعت ها در آن موقع بگذرانید و متوجه گذر زمان نشوید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1415

به "گرد فراموشی بر کتاب فروشی های قدیمی شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرد فراموشی بر کتاب فروشی های قدیمی شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید