9 روش پیشگیری از رفلکس اسید معده، بدون نیاز به دارو

به گزارش تور یونان ارزان، اگر صدایی کمی گرفته و یا گلو درد دارید، ممکن است دچار سرماخوردگی یا یک دوره آنفولانزا شده باشید. اما اگر مدت مدیدی این علائم را تجربه کرده اید، ممکن است دلیل آن ویروس نباشد بلکه از دریچه اسفنکتر مری تحتانی شما ایجاد شده باشد. این دریچه، عضله ای است که عبور بین مری و معده را کنترل می کند، و هنگامی که به طور کامل بسته نشود، اسید معده و مواد غذایی به داخل مری باز می گردند. اصطلاح پزشکی برای این فرآیند، ریفلکس معده نام دارد. جریان بازگشت اسید معده را ریفلکس اسید می نامند.

9 روش پیشگیری از رفلکس اسید معده، بدون نیاز به دارو

رفلکس اسید می تواند باعث گلودرد و کوفتگی شود و به معنای واقعی کلمه ممکن است طعم بدی در دهان شما ایجاد کند. هنگامی که ریفلکس اسید باعث ایجاد علائم مزمن می شود، به عنوان اختلال ریفلکس معده یا (GERD) شناخته می شود. شایع ترین علامت GERD، سوزش سر دل است - درد در قسمت فوقانی شکم و قفسه سینه که گاهی احساس می کنید دچار حمله قلبی شده اید.

دکتر ژاکلین گرگ، متخصص گوارش و استادیار پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده این مطلب گفت: سه شرط - ترخیص نامطلوب غذا یا اسید از مری، اسید بیش از حد در معده، و تاخیر در خالی شدن معده - به ریفلکس اسید کمک می کند.

اگر بارها و بارها سوزش سر دل و یا سایر علائم ریفلاکس اسید را تجربه کرده اید، ممکن است موارد زیر کمک کننده باشند:

1- کم کم و آهسته بخورید

هنگامی که معده بسیار پر است، می تواند رفلکس بیشتری را به مری وارد کند. اگر مشکل ریفلکس اسید معده دارید، بهتر است گاهی اوقات برنامه غذایی خود را عوض کنید - یعنی وعده های غذایی کوچک و بیشتر به جای سه وعده بزرگ روزانه.

2- از خوردن برخی غذاهای خاص خودداری کنید

یک بار به افرادی که دارای ریفلکس اسید بودند، دستور داده شد که همه، جز خالص ترین غذاها را از رژیم های غذایی خود حذف کنند. اما دیگر اینگونه نیست. دکتر گرگ می گوید: ما از دورانی که شما نمی توانید چیزی بخورید، تکامل یافته ایم. اما هنوز هم برخی از غذاها وجود دارند که احتمال ابتلا به ریفلکس اسید را بالا می برند، از جمله نعنا ، غذاهای چرب، غذاهای پر ادویه، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، قهوه، چای، شکلات و الکل. اگر به طور مرتب هر یک از این غذاها را می خورید، بهتر است سعی کنید آنها را از بین ببرید تا ببینید آیا انجام این کار ریفلکس شما را کنترل می کند، و سپس آنها را یک به یک اضافه کنید تا متوجه شوید کدام مواد غذایی رفلکس شما را بدتر می کند تا از خوردن آن اجتناب کنید.

3- نوشیدنی های گازدار ننوشید

این نوشیدنی ها، با فرستادن اسید معده به مری، شما را آزار می دهند. به جای نوشیدنی های گازدار، از آب یا آبمیوه طبیعی استفاده کنید.

4- بعد از غذا بیدار بمانید

هنگام ایستادن یا حتی نشستن، گرانش به تنهایی باعث می شود اسید در معده، جایی که به آن تعلق دارد، نگه داشته شود. سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب، غذای خود را تمام کنید. این یعنی بدون چرت زدن بعد از ناهار و نخوردن دیر هنگام شام، دسر و تنقلات.

5- خیلی سریع حرکت نکنید

تا چند ساعت بعد از غذا، از ورزش شدید خودداری کنید. یک قدم زدن بعد از شام خوب است، اما تمرینات شدیدتر، به ویژه اگر مستلزم خم شدن باشد، می تواند اسید را به مری شما منتقل کند.

6- روی سطح شیبدار بخوابید

در حالت ایده آل، سر شما باید از 6 تا 8 اینچ بالاتر از پاهای شما باشد. برای اینکار باید از بالشتی متناسب کمک بگیرید تا سر شما را کمی بالاتر نگه دارد. همچنین توجه داشته باشید اگر بالشت شما زیادی بزرگ باشد ممکن است به گردن شما آسیب برساند.

7- در صورت نیاز، وزن خود را کاهش دهید

با افزایش وزن، ساختار عضلانی که از اسفنکتر پایین مری پشتیبانی می کند، توسعه می یابد و فشارهایی که اسفنکتر را بسته نگه می دارد، کاهش می یابد. این امر منجر به رفلاکس و سوزش سر دل می شود.

8- اگر سیگار می کشید، ترک کنید

نیکوتین می تواند اسفنکتر تحتانی مری را شل کند.

9- داروهای خود را بررسی کنید

برخی داروها، از جمله استروژن بعد از یائسگی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مسکن های ضد التهابی می توانند اسفنکتر را شل کنند، در حالی که برخی دیگر بویژه بیس فسفونات ها مانند آلندرونات (Fosamax) ، ibandronate (Boniva) یا risedronate (Actonel) ، که برای افزایش تراکم استخوان ساخته می شوند. می توانند مری را تحریک کنند.

اگر این مراحل مؤثر نبوده و یا درد شدید یا مشکل بلع دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا دلایل دیگر را معین کند. شما همچنین ممکن است نیاز به دارو برای کنترل ریفلکس اسید داشته باشید، حتی اگر دنبال تغییر سبک زندگی هستید.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2188

به "9 روش پیشگیری از رفلکس اسید معده، بدون نیاز به دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 روش پیشگیری از رفلکس اسید معده، بدون نیاز به دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید