افزایش 8 برابری فراوری ماسک در کشور

به گزارش تور یونان ارزان، شانه ساز گفت: ظرفیت فراوری ماسک 8 برابر افزایش پیدا نموده و از 120 هزار به 800 هزار رسیده است.

افزایش 8 برابری فراوری ماسک در کشور

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما در بحران کرونا با شرایط جدیدی روبرو شدیم و همه کشور های جهان گرفتار این بحران شدند؛ حتی کشور های پیشرفته توانایی تغذیه سایر کشور ها را ندارند.

او اضافه کرد: یک هماهنگی بین بخشی بین وزارت بهداشت، وزارت صمت، تعزیرات و فراورینمایندگان ایجاد شد و مجوز فراوری و واردات اقلام بهداشتی به سرعت به دلیل حجم بالای احتیاج کشور بدون هیچ محدودیتی صادر می گردد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما بخش زیادی از احتیاج کشور را با فراوری داخل تامین می کنیم به طوریکه ظرفیت فراوری ماسک 8 برابر افزایش پیدا نموده و از 120 هزار به 800 هزار رسیده است. ماسک N95 بالای 85 هزار فراوری داریم همچنین ظرفیت فراوری بیش از 50 هزار فراوری لباس حفاظتی ایجاد شده و فراوری محلول های ضدعفونی 10 برابر افزایش پیدا نموده است.

او تاکید نمود: بسیاری از مجوز ها برای فراوری اقلام ضروری مقابله با کرونا در ایام تعطیل در عرض کمتر از یک ساعت صادر می گردد. در 48 ساعت گذشته 14.5 میلیون ماسک توزیع نموده ایم و این نشان از ظرفیت و پتانسیل صنایع و تسهیل مجوزهاست.

ظرف 2 هفته آینده از واردات اقلام بهداشتی بی احتیاج می شویم

شانه ساز گفت: البته روز های نخست در تامین اقلام بهداشتی برای مردم و کادر درمان با مسائلی روبرو بودیم اما بحران های اولیه رفع شده است و ظرف 2 هفته آینده از واردات بی احتیاج می شویم. محلول های ضدعفونی که احتیاج مراکز درمانی است را کامل پوشش دادیم و ماسک با ظرفیت صنوف و گروه های جهادی ماسک در داروخانه برای عموم تامین خواهد شد. اگرچه ماسک برای افراد عادی را سازمان جهانی بهداشت توصیه نمی کند، اما با افزایش ظرفیت، این بخش از احتیاج ها را نیز تامین می کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: دارو های مورد تایید کمیته علمی کرونا را می توانیم در داخل فراوری کنیم؛ این در شرایطی است که فراورینمایندگان ما با تحریم دست و پنجه نرم می نمایند و شعار جهش فراوری می تواند در افزایش ظرفیت ها موثر باشد.

شانه ساز درباره تحریم و تامین دارو بیماران گفت: به طور حتم تحریم بر تامین دارو و مواد اولیه تاثیر گذاشته است، اما بازرگانان ما در طول این سال ها با دور زدن تحریم ها راهکاری برای تامین ماده اولیه مورد احتیاج پیدا نموده اند. تامین احتیاج کشور را مدیون تجربه و دانش آن ها هستیم . به جز چند کشور، در نقل و انتقال پول مسائل بیشتری نسبت به گذشته داریم.

به زودی ماسک در داروخانه ها توزیع خواهد شد

او درباره اینکه چرا توزیع ماسک در داروخانه ها در هفته های نخست ممنوع شد، گفت: سیاست ما در هفته اول این بود که، چون سازمان جهانی بهداشت توصیه نداشت که افراد سالم از ماسک استفاده نمایند ما تصمیم گرفتیم که احتیاج کادر درمانی و آزمایشگاه ها را تامین کنیم و با افزایش فراوری به دلیل احتیاج بالای مراکز بهداشتی و درمانی هنوز نتوانستیم که ماسک را به میزان مورد احتیاج در داروخانه ها توزیع کنیم، اما ظرف هفته های آینده ماسک در داروخانه ها توزیع خواهد شد.

داروی درمان کرونا در آبادان فراوری شده است؟

شانه ساز در واکنش به این خبر که گفته می گردد در آبادان داروی درمان کرونا فراوری شده است، گفت: ادعا های زیادی ظرف یک ماه گذشته مطرح شده است و کمیته ای در سازمان غذا و دارو شکل گرفته که تا موارد ادعا شده و مستندات آن را دریافت و آنالیز کند. اگر مطالعه و مستندات حداقل های اثربخشی را داشت، موضوع را به کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت منتقل می کنیم تا دارو و روش درمانی وارد فاز و مطالعات بالینی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 981

به "افزایش 8 برابری فراوری ماسک در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 8 برابری فراوری ماسک در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید