افشاگری مدیر سابق سازمان فضایی روسیه

به گزارش تور یونان ارزان، دیمیتری روگوزین ادعا می نماید مدرکی برای اثبات فرود ناسا روی ماه وجود ندارد؛ درحالی که در زمان فرود آپولو 11، روس ها از مدار ماه شاهد این اتفاق بودند.

افشاگری مدیر سابق سازمان فضایی روسیه

به گزارش زومیت، دیمیتری روگوزین، نزدیک به یک سال پیش از سمت مدیرکلی روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه برکنار شد. او درطول چهار سال ریاست خود بر روسکاسموس از تیم تحت مدیریتش خواست تا آنالیز کند که آیا ناسا در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 واقعا 12 فضانورد را روی ماه فرود آورد یا خیر. وی بعلاوه اضافه نمود: برای من روشن نیست که چگونه ایالات متحده در آن سطح از پیشرفت فناوری دهه 60 قرن گذشته، کاری را انجام داد که اکنون همچنان قادر به انجامش نیست.

روگوزین نوشت در واکنش به این پرسش ها، دانشگاهیان و طرفداران ناسا در روسکاسموس که نمی خواستند همکاری با آژانس فضایی آمریکا در ایستگاه فضایی بین المللی تضعیف گردد، پاسخ های خشمگینانه ای برای او فرستادند. روگوزین ادعا می نماید که نسخه ای از کتاب الکسی لئونوف، کیهان نورد مشهور روس را به عنوان تنها مدرک برای فرود دریافت نموده است.

در انتها آن تحقیق و تفحص، روگوزین گفت معتقد نیست که آمریکایی ها روی ماه فرود آمده اند، بلکه باور دارد که آن ها پیروز شده اند به ساختار سازمان فضایی روسیه نفوذ نمایند.

تردیدهای روگوزین در خصوص برنامه آپولو درطول سال های حضورش در روسکاسموس علنی نشد؛ اما براساس دلایل بسیار، ناسا و همکاران بین المللی اش سبک مدیریت او را تحمل ناشدنی می دانستند. او فضانوردان آمریکایی را مسخره می کرد، بارها تهدید کرد که روسیه را از همکاری در ایستگاه فضایی خارج می نماید و کوشش کرد از این سازه بین المللی برای اهداف تبلیغاتی استفاده کند.

اما چرا اکنون نمی توان اظهارنظر نادرست روگوزین را نادیده گرفت؟ به باور اریک برگر، سردبیر فضا در ارز تکنیکا دو علت خوب برای آن وجود دارد.

اول اینکه روگوزین درحال واردشدن به جریان رو به رشد انکارنماینده فرود روی ماه است. به نظر می آید که شک وتردیدها در خصوص اینکه آیا ناسا واقعا نیم قرن پیش توانسته چنین کاری را انجام دهد یا نه، به طور فزاینده ای رو به افزایش است و روگوزین میخواهد با بهره گیری از این جریان، احساسات ضدآمریکایی را تقویت کند. این انکارگرایی را باید به رسمیت شناخت و با استدلال منطقی رد کرد.

دوم، روگوزین درحالی فرود ناسا روی ماه را انکار می نماید که روس ها این اتفاق را در زمان واقعی از روی زمین مشاهده کردند و حتی فضاپیمایی درحال گردش به دور ماه داشتند. ادعای روگوزین مبنی بر اینکه تنها مدرک قابل ارائه برای فرود روی ماه، کتابی از لئونوف بود، بی اساس است. درواقع همزمان با ماموریت آپولو 11 در سال 1969، شوروی یک ماموریت بازگشت نمونه از ماه را با عجله انجام داد. این ماموریت با نام لونا 15 قصد داشت چند صد گرم خاک ماه را درست پیش از بازگشت فضانوردان ناسا به زمین آورد تا توجهات را از آن ماموریت تاریخی پرت کند.

وقتی آپولو 11 به مدار ماه رسید و نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به سطح قمری رفتند، فضاپیمای لونا 15 در مدار ماه قرار داشت. حتی بعضی گفتگوهای غیررسمی بین ناسا و سازمان فضایی شوروی انجام شد تا اطمینان حاصل گردد که دو فضاپیما در ارتباطات بین ماه و زمین دچار اختلال نمی شوند. به طور خلاصه، روس ها از نزدیک فرود آمریکا روی ماه را دیدن کردند و به خوبی می دانستند که ناسا چه کاری انجام داده است.

لونا 15 چند ساعت پیش از برخاستن آرمسترانگ و آلدرین از روی ماه به منظور بازگشت به زمین، روی سطح قمری سقوط کرد. با این اتفاق، مسابقه فضایی به انتها رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2312

به "افشاگری مدیر سابق سازمان فضایی روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری مدیر سابق سازمان فضایی روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید