ری بَج کردن خودرو (Rebadge) به چه معناست؟

به گزارش تور یونان ارزان، وجود تحریم ها سبب شد شرکت های ایرانی با تغییر نشان تجاری محصولات چینی و استفاده از نشان تجاری خود، محصولاتی به بازار عرضه نمایند که به این کار، ری بَج کردن (Rebadge) می گویند.

ری بَج کردن خودرو (Rebadge) به چه معناست؟

این پدیده هرچند در بازار ایران برای مشتری ایرانی تازه به نظر میرسد، اما پدیده ای متداول در صنایع مختلف از لوازم خانگی تا خودرو است. قدمت این امر در بازارهای جهانی به ده ها سال پیش باز می گردد و از تجمیع برندهای خودروسازی منتج می گردد (در تصویر بالا شاهد خودروهای شورولت کپتیوا، ام جی هکتور و وولینگ آلماز هستیم که همگی نسخه ری بج بوجون 530 هستند).

در ابتدای قرن بیستم سازندگان رنگ و وارنگ خودروهای دست ساز در سراسر اروپا و آمریکا افتتاح شدند، اما در حدود سال 1920 بود که رقابت در بازار خودرو جدی شد و کم کم تعدادی از سازندگان خودرو ورشکست شدند و از گردونه رقابت ها خارج شدند.

ورشکستگی بعضی که نشان های تجاری مهم تری بودند، معمولاً با ادغام در برندی که شرایط اقتصادی خوبی داشت صورت می گیرفت. از بعد از جنگ جهانی دوم که اقتصاد جهانی شروع به بازسازی کرد، فرایند حذف تشدید شد؛ هرچند بعضی نشان های تجاری ناوگان قابل توجه از مشتریان داشتند و هلدینگ های برزگ خودرویی مانند جنرال موتورز نسبت به خرید این نشان ها اقدام کردند.

شاید جنرال موتورز اولین شرکتی بود که در همان ابتدا متوجه شد تنها راه حفظ این امپراطوری کاهش تنوع و افزایش تیراژ است. استفاده از قطعات مشترک تا حدی پیش رفت که در سال های بعد از آن، بسیاری از مدلهای خودرویی بیوک، شورلت، الدزمبیل پونتیاک و بعدها ساترن یک محصول با نشان تجاری متفاوت و اندکی تفاوت بود. مدل های افسانه ای کامارو و فایربرد، بیوک اسکای لارک و شورلت نوا نمونه های آشنا برای مخاطب ایرانی است.

پونتیاک فایربرد

پونتیاک فایربرد

شورلت نوا

بیوک اسکای لارک

قبلی 1 از 4 بعدی

توسعه صنعت خودرو با عرضه قطعات منفصله همراه بود. در بعضی بازارها به دلایل سیاسی یا تجاری، نشان تجاری شرکت مادر حذف و از نشان تجاری محلی استفاده می شد. معروف ترین این خودروها محصولات خودروسازی لادا در شوروی سابق بود که در واقع، خودروهای فیات بودند که تنها نشان تجاری شان عوض شده بود (که البته با کاهش کیفیت هم همراه بودند). جالب آنکه همزمان در روسیه، این خودرو در اسپانیا با برند سئات که هم اکنون زیر شاخه فولکس واگن است و در ترکیه با برند توفاژ که هم اکنون زیر شاخه خود فیات است فراوری می شد!

فیات 124 (بالا)، لادا 1300 (چپ) و سئات 124 (راست) همگی یک خودرو با نشان تجاری متفاوت هستند.

با همه این اوصاف، فرایند تغییر نشان تجاری خودروها همچنان در جهان ادامه دارد. گاهی یک خودرو با یک نشان تجاری در دو سطح قیمت فروخته می گردد. برندهای لوکس ژاپنی مانند لکسوس و اینفینتی از زمرهٔ این خودروها هستند. خودروی محبوب تویوتا لندکروز با مشخصات فنی کاملاً یکسان و تنها با تغییر در جلوپنجره و چراغ ها با برند لکسوس هم عرضه می گردد. هرچند تفاوت قوای محرکه در بازار ایران تفاوت قیمت این دو محصول را معنی می نماید، اما در بازار آمریکا این دو محصول با یک قوای محرکه یکسان عرضه می گردد.

تویوتا لندکروز سری 200 و لکسوس LX 570 در کنار هم

در بازار ایران هم اخیراً این پدیده رواج زیادی داشته است. در قبل از انقلاب خودروهای یکسان با نشان تجاری مختلف جنرال موتورز به وفور در ایران عرضه می شد، بعد از انقلاب شاید بتوان تغییر نام چری کیو کیو را اولین نمونه دانست. هرچند این خودرو با نام تجاری چری هرگز در ایران عرضه نشد و در واقع کپی محصول محبوب ماتیز شرکت دوو بود که بعد از ورشکستگی و تغییر مالکیت آن، ارتباط خودش را با ایران قطع کرد.

چری در ابتدای راه، با کپی این محصول شروع به کار کرد و در ایران هم با مخفف نام شریک تجاری، شرکت مدیران خودرو عرضه شد. نشان تجاری ام وی ام که مخفف انگلیسی شرکت خودروسازی مدیران خودرو است، بعدها محصولات بیشتری را با این نام عرضه کرد تا جایی که هم اکنون نیمی از محصولات چری در ایران با این نشان عرضه می گردد.

آگهی های خرید و فروش محصولات MVM

فیدلیتی یا همان جتور X70؛ خودروی تازه وارد بازار ایران

خودروهای اخیر عرضه شده به وسیله شرکت هایی مانند بهمن موتور و کرمان موتور و سایر بازیگران کم اهمیت تر خصوصی همگی از این ترند پیروی می نمایند. این تغییر نام البته به علت تحریم های امریکاست اما گویا ظاهراً به ذائقه سازندهٔ ایرانی خوش آمده است. فیدیلیتی که در واقع جتور یا نشان تجاری تازه شرکت چری است تا محصولات کی ام سی که محصولات جک با برند کرمان موتور است، تازهترین خودروهای ری بَج شده در بازار کشورمان به حساب می آیند.

آخرین قیمت خرید و فروش فیدلیتی

آخرین قیمت خرید و فروش کی ام سی T8

شاید ری بَج کردن در ایران بیشتر از آنکه حاصل کوشش سازنده ایرانی برای ایجاد یک برند و نشان تجاری مستقل باشد، ناشی از مخالفت شرکت مادر در استفاده از نشان تجاری اصلی است. هرچند شرکت ها می توانند با ایجاد ارزش افزوده برای نشان تجاری خود، سرمایه های غیرملموس جذب نمایند و ارزش تجاری مجموعه خود را ارتقا دهند تا در آینده از آن بهرهٔ لازم را ببرند.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2173

به "ری بَج کردن خودرو (Rebadge) به چه معناست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ری بَج کردن خودرو (Rebadge) به چه معناست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید