انواع چوب و کاربرد آنها

به گزارش تور یونان ارزان، چوب قدیمی ترین ماده اولیه مورد مصرف بشر است که یک ماده آلی (نباتی) است، چوب هایی که از جنگل ها به دست می آیند،یکی از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده کره زمین می باشند.

انواع چوب و کاربرد آنها

چوب دارای تنوع وسیعی از نظر بافت، رنگ و جنگلی می باشد. از اجزای تشکیل دهنده تنه درخت می توان به مغز، اشعه مغزی، چوب درونی و بیرونی، حلقه های سنی، پوسته چوب ساز و پوسته چوب نمایان است.

به یاری حلقه های سنی در مقطع برشی به ویژه در انواع چوب های بومی سن درخت قابل تشخیص است. از برش های مختلف طولی از تمامی انواع درختان به صورت های گرد، چهار تراش، نیمه، یک چهارم، انواع تخته ها و الوارها و تراورس ها حاصل می شود که در هر قطعه الیافت و فرم مقطع چوب نمایان است.

ویژگی های چوب کدام است ؟

جرم مخصوص چوب ها به مقدار خلل و فرج و میزان رطوبت همراه چوب بستگی دارد. با افزایش جرم مخصوص معمولا خواص مکانیکی چوب افزایش می یابد.

مزایا و معایب چوب چیست ؟

  • ابزار و ماشین آلات صنعتی به سادگی بر روی آن کار می نمایند.
  • چوب در مقایسه با فولاد به نسبت وزنش مقدار بار بیشتری را تحمل می نماید.
  • برخلاف بسیاری از مواد دیگر، چوب در مواد شیمیایی ضعیف (رقیق) مقاوم است. برای مثال: چوب درخت به نام سرخ چوب که بسیار بادوام و نسبت به وزنش بسیار محکم بود برای ساخت تانکرهای ذخیره مواد شیمیایی استفاده می شود.
  • عایق الکتریسیته و حرارت می باشد (در واقع هوایی که بین بافت سلولی حبس شده چوب را بهترین عایق های حرارتی که تا به امروز برای مواد ساختمانی شناخته شده نموده است.

معایب استفاده از چوب چیست ؟

  • چوب زود می سوزد .
  • در برابر حمله بیولوژیکی مانند: حشرات، قارچ ها و جانوران مقاومت خوبی ندارند.
  • در اثر تغییرات رطوبت محیط هم کشیده و با کشیده می شود و مقاومت آن در برابر نیروها در تمام جهت ها یکسان نیست و بدین جهت در بعضی کاربردها از فولاد و پلاستیک به جای چوب استفاده می شود .

روش هایی برای بهبود و خلاف بر معایب چوب وجود دارد. برای مثال از طریق مواد حفاظتی بر ضد حملات بیولوژیکی مقاوم کرد و از مواد شیمیایی خاص برای کاهش هم کشیدگی واکشیدگی استفاده نمودند.

تبدیل چوب به الیاف و اجزای ریزتر (چیپس) و سپس بازترکیبی این اجزا به انواع فرآورده های ترکیبی باعث می شود، فراورده های ساخته شده مقاومت یک نواخت تری در جهت های مختلف داشته باشد.

چوب مزیت دیگری در مقایسه با سایر مواد اولیه دارد این است که ضایعات کمتری نسبت به معدن کاری و فراوریات معرفی در هنگام تبدیل دارد و نیز در هنگام تبدیل به سایر مواد مانند آلیاژها و فلزات انرژی کمتری مورد احتیاج است.

علاوه بر موارد اشاره شده اثرات زیست محیطی که بر اثر معدنکاری به منطقه وارد می شود جهت بازسازی اغلب به مدت زمانی بیش از طول عمر یک انسان احتیاج دارد . در حالی که در این مدت درختان زیادی قابل فراوری است.

کاربرد و استفاده از چوبی بیشمار می باشد و به گفته یکی از مسئولین در سال 1905 میلادی در آمریکا (چوب جزء لاینفک موادی است که تمدن بر روی آن پایه گذاری شده است.)

کاربرد چوب چیست ؟

عمده ترین موارد استفاده چوب به مصرف سوخت می رسد با این حال باید به خاطر داشته باشیم که قبلا هم تا 10 سال 1850 میلادی چوب منبع اصلی انرژی و سوخت بوده است. در حال حاضر چوب به عنوان سوخت بیشتر در کشورهای در حال توسعه دیده می شود که می توان که می توان به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی اشاره نمود.

افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می نمایند و عمده ترین ماده تأمین انرژی آنها نفت می باشد باید بدانند که منابع تامین انرژی آنها (زغال سنگ، گاز، نفت) از جنگل های تجزیه شده هزاران سال قبل به وجود آمده اند و وقتی که مصرف شدند میلیون ها سال زمان می برد تا تجدید شوند. بعضی دانشمندان معتقدند جنگل های فعلی، با مدیریت دقیق می توانند منبع فراوری انتها ناپذیر از هیزم و زغال باشند که بسیار هم ارزان هستند.

در حدود یک سوم فراورده های جنگلی جهان در سال در امور ساختمانی استفاده می شود. ماده اصلی ساختمانی بشر بوده است و در بسیاری از نقاط جهان هنوز هم از پس تاریخ باقی مانده است.

دیگر مصرف چوب در کاغذ سازی است مقدار چوبی که هر ساله تبدیل به کاغذ می شود و فرایند افزایشی دارد و اخیراً تخمین زده شده که برای برآوردن احتیاج جهانی کاغذ و خمیر کاغذ سالانه احتیاج به قطع درختان جنگلی به وسعت بریتانیای کبیر دارد.

در واقع بیش از 5 هزار فراورده مختلف چوبی به صورت مستمر فراوری می شود . فراورده های از این دسته مدت ها است شناخته شده اند که بعضی عبارتند : سلولز، لاک الکل چوب و ابریشم مصنوعی .

یک دیگر از کاربردهای روز افزون چوب در ساخت تخته های فشرده از قبیل تخته لایه ، تخته خرده چوب و تخته فیبر می باشد. حتی سیستم های پیچیده سفر های فضایی را ممکن ساخت، مستلزم استفاده عمده از چوب و فرآورده هایش است که می توان به نوعی چوب پنبه از پوست بلوط به عنوان عایق حرارتی اشاره نمود.

انواع چوب کدام است ؟

از نظر گیاه شناسی چوب ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سوزنی برگان (مخروطیان، همواره سبزها، ژیمنوسپرها)
  • پهن برگان (سیدوس ها، انژیسپرها) تقسیم.

در حدود دو سوم سطح مناطق جنگلی جهان از پهن برگان (سخت چوب ها) و به جامانده از سوزنی برگان (نرم چوب ها) پوشیده شده است. نامگذاری این گونه ها به انگلستان قرون وسطا بازمی شود زمانی که ساختمان ها از چوب های سخت و سنگین بلوط انگلیسی ساخته می شد، کار بسیار دشواری بود و همچنین چوب هایی که از کاج که در مقایسه کاملا برعکس مورد قبول بودند، ساخته می شدند.

بر اثر مرور زمان گونه های تازه کشف شدند که در زیر گروه بلوط به عنوان پهن برگ و کاج به عنوان سوزنی برگ طبقه بندی می شدند. نخستین گیاه شناسان به این نکته پی برده بودند که تمام درختانی که در گروه پهن برگان قرار می گرفتند ، نهان دانه و از گیاهان گل دار بودند . در حالی که گروه سوزنی برگ که عمدتاً از مخروطیان بودند در دسته بازدانگان جا می گرفتند ، بعدها بعضی گونه ها کشف شدند که با این طبقه بندی جور نبودند.

برای مثال، بالزا یک نهان دانه و بنابراین یک پهن برگ بود، ولی همچنان که اغلب مدل ساز ها می دانند بسیار سبک و نرم است .

از طرف دیگر ، سرخ دار یک بازدانه است و در زیر گروه سوزنی برگان جای گرفته، چوبی سخت تر از بسیاری از پهن برگان دارد. بیشتر پهن برگان که در مناطق معتدل می رویند ، خزان نماینده هستند و طی فصل پاییز خزان می نمایند با این حال پهن برگان گرمسیری معمولاً همواره سبزند، چرا که در اقلیم گرمسیری تمایز فصول به طور مشخصی وجود ندارد. بزرگترین درختان جهان در بین سوزنی برگان به چشم می خورند .

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1657

به "انواع چوب و کاربرد آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع چوب و کاربرد آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید