بلومبرگ: اولین کامپیوتر مک دارای پردازنده ARM در سال 2021 عرضه می شود

به گزارش تور یونان ارزان، ساعاتی قبل خبرگزاری بلومبرگ گزارشی منتشر کرد که در آن آمده اپل در سال 2021 نخستین کامپیوتر مک مبتنی بر تراشه ARM را عرضه خواهد کرد. گفته می شود اپل مشغول توسعه سه تراشه برای کامیپوترهای مک است که همگی آن ها مبتنی بر تراشه A14 هستند؛ تراشه ای که در آیفون های جدید مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اولین تراشه این سری از پردازنده دارای 12 هسته بهره می برد که هشت هسته برای وظایف سنگین تعبیه شده و 4 هسته کم مصرف هم در کنار آن ها قرار گرفته اند.

بلومبرگ: اولین کامپیوتر مک دارای پردازنده ARM در سال 2021 عرضه می شود

از مدت ها قبل گفته می گردد که اپل در حال توسعه پردازنده های مبتنی بر معماری ARM برای جایگزینی تراشه های اینتل است که در حال حاضر در کامپیوتر های مک مورد استفاده قرار می گیرند. شایعات مربوط به این موضوع به حداقل سال 2012 برمی گردد و اخیرا تعداد گزارش های مربوط به عرضه نخستین کامیپوترهای مک مجهز به تراشه اختصاصی در سال 2020 یا 2021 بسیار بیشتر شده است. در همین زمینه می توانیم به اظهارات تحلیلگر مشهور محصولات اپل، مینگ چی کو، اشاره کنیم که مدتی قبل گفت کامپیوتر مک مبتنی بر تراشه ARM در سال 2021 عرضه می گردد. البته شیوع ویروس کرونا شاید برنامه های اپل را تا حدی به تاخیر بیندازد.

در دورانی که اینتل برای نسل جدید تراشه های خود نمی تواند امکانات چندان جذاب تری را ارائه کند، این حرکت به اپل اجازه می دهد کنترل بیشتری بر سخت افزار کامپیوترهای خود داشته باشد. پردازنده های ARM فعلی نسبت به تراشه های مرسوم کامپیوترها انرژی کمتری را مصرف می کنند که این موضوع در زمینه عمر باتری نقش مهمی دارد. در ضمنً انتظار می رود این اقدام اپل منجر به کاهش 40 تا 60 درصدی هزینه های مربوط به پردازنده ها گردد.

در گزارش بلومبرگ به جزییات فنی زیادی اشاره شده که در ادامه می توانید خلاصه نکات موردنظر را بخوانید:

  • سه طرح تراشه مبتنی بر تراشه A14 در دست توسعه قرار دارند و کار بر روی تراشه های مک بر اساس تراشه نسل بعدی آیفون ها آغاز شده است. در گزارش بلومبرگ آمده که اپل قصد دارد تراشه های موبایل و مربوط به لپ تاپ ها را در یک چرخه توسعه نگه دارد.
  • گفته می گردد تراشه های کامپیوترهای مک توسط TSMC با فناوری ساخت 5 نانومتری تولید می گردد.
  • اولین تراشه از این سری دارای هشت هسته برای پردازش های سنگین و 4 هسته کم مصرف است. برای مقایسه باید بگوییم تراشه A12Z موجود در آیپد پرو فعلی در مجموع از هشته هسته بهره می برد که از 4 هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف تشکیل شده است.
  • این تراشه در کنار پردازنده از پردازنده گرافیکی هم بهره می برد.
  • کامپیوترهای مک دارای تراشه ARM کماکان مبتنی بر macOS خواهند بود و قرار نیست iOS برای این سیستم ها مورد استفاده قرار بگیرد. مایکروسافت هم برای لپ تاپ های ویندوزی مجهز به پردازنده های ARM چنین رویکردی را اتخاذ کرده است.
  • در گزارش بلومبرگ آمده که احتمالا نخستین کامپیوترهای مک دارای تراشه ARM از قدرت کمتری بهره می برند. زیرا در ابتدا تراشه های اختصاصی اپل به احتمال زیاد نمی تواند در برابر سیستم های رده بالا مانند مدل های گران تر مک بوک پرو، آی مک ها و کامپیوترهای مک پرو حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
  • ظاهرا در سال 2018 اپل مدل اولیه یک تراشه مک مبتنی بر تراشه A12X تولید کرده است. موفقیت این تراشه به اپل انگیزه داده که این پروژه را به صورت جدی تری پی بگیرد.

در نهایت سوال بزرگ این است که سازگاری نرم افزارهای macOS با معماری جدید تراشه در چه حدی خواهد بود زیرا لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر پردازنده ARM در این زمینه همچنان ضعف زیادی دارند. در هر صورت این اقدام اپل خبر بسیار مهمی محسوب می گردد و البته خبر بسیار بدی برای شرکت اینتل است.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1061

به "بلومبرگ: اولین کامپیوتر مک دارای پردازنده ARM در سال 2021 عرضه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلومبرگ: اولین کامپیوتر مک دارای پردازنده ARM در سال 2021 عرضه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید