تاثیر اتانول بر آلودگی صفحه کلیدهای رایانه ای

به گزارش تور یونان ارزان، نتایج یک پژوهش نشان می دهد ضدعفونی کردن صفحه کلید رایانه ها با اتانول می تواند از تنوع و میزان آلودگی باکتری صفحه کلیدها کم کند.

تاثیر اتانول بر آلودگی صفحه کلیدهای رایانه ای

به گزارش خبرنگاران، ظهور رایانه در دنیای پزشکی می تواند عاملی برای انتقال میکروارگانیسم های به شدت بیماری زا به بیماران باشد. صفحه کلید رایانه های آلوده به عنوان یک منبع انتقال باکتریایی بین مسئولین مراکز بهداشتی درمانی و بیماران است. محققان در پژوهشی با عنوان اثر اتانول بر آلودگی باکتریایی صفحه کلید رایانه این موضوع را در دو مرکز پزشکی سمنان آنالیز کردند.

در این پژوهش که توسط محسن طبسی و امیرحسام نعمتی از انستیتو پاستور ایران، سید علیرضا جوادی نیا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رضا عزیزیان از آزمایشگاه تشخیص طبی مسعود، مسعود حمیدی از مرکز تحقیقات زیست فناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و میثم بهزادی فر از دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته آمده است: بیماران باکتری های بیماری زای مهم را به محیط اطراف خود منتشر می نمایند. این ارگانیسم ها می توانند از محیط به دست پرسنل درمانی از کارکنان به بیماران منتقل گردد. میکروارگانیسم های آلوده نماینده اتاق ها و تجهیزات بیمارستانی به رغم ضدعفونی کردن به مدت طولانی در محیط پایدار می مانند. الکل به عنوان یک ضدعفونی نماینده مناسب به دلیل کمترین خاصیت تحریک نمایندگی بدن و قابلیت بکارگیری برای سطوح سخت وسایل پزشکی و پوست بدن توصیه شده است.

نویسندگان این مقاله می گویند: این مطالعه برای نخستین بار در شهر سمنان صورت گرفته و هدف از آن مشخص آلودگی باکتریایی صفحه کلید رایانه های بخش های مختلف بیمارستان های امیرالمومنین و فاطمیه شهر سمنان و همچنین ارزیابی اثربخشی اتانول بر این آلودگی ها است.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: در این مطالعه 48 نمونه از 24 صفحه کلید رایانه های موجود در بخش های مختلف بستری اتاق عمل دو بخش پاراکلینیکی شامل بخش های آنژیوگرافی و آزمایشگاه درمانگاه و بخش مدارک پزشکی بیمارستان های امیرالمومنین و فاطمیه سمنان پیش و پس از ضدعفونی با اتانول 70 درصد با روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای تهیه شد، به طوری که ابتدا هر بخش از بیمارستان به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شد و از روی لیست صفحه کلیدهای موجود در بخش های منتخب به صورت تصادفی سیستماتیک نمونه های مورد احتیاج انتخاب شد.

طبسی و همکارانش می گویند: در مرحله پیش از استفاده از اتانول در تمام نمونه های تهیه شده از صفحه کلید رایانه های موجود در بخش های مختلف بیمارستان های فاطمیه و امیرالمومنین آلودگی میکروبی وجود داشت، فقط یکی از 24 صفحه کلید دارای یک گونه باکتری بود و از بقیه نمونه ها بیش از یک گونه باکتری جدا شد.

بر اساس آنچه در این مقاله آمده، باکتری های سطح صفحه کلید رایانه ها در تمامی بخش های هر دو مرکز پزشکی پس از استفاده از اتانول به طور چشمگیری کاهش یافته است، به نحوی که در 6 بخش مختلف از هر دو بیمارستان پس از گندزدایی هیچ موردی از رشد باکتری مشاهده نشد. فراوانی تنوع گونه بر روی صفحه کلید رایانه ها تحت مطالعه پس از استفاده از ماده گندزدا از 12 گونه به هشت گونه باکتریایی کاهش یافته است.

محققان در بخش پایانی این مقاله می گویند: بر اساس داده های بدست آمده از این آنالیز همانند مطالعات صورت گرفته در سایر نقاط دنیا، صفحه کلید رایانه ها منبعی از آلودگی باکتریایی بوده که می توانند در انتقال و ظهور عفونت های بیمارستانی نقش داشته باشند؛ بنابراین باید روزانه با عوامل ضد عفونی نماینده مثل اتانول تمیز شوند و یا از کاورهای پلاستیکی برای آنها استفاده گردد. دست ها نیز باید بعد از استفاده از صفحه کلید رایانه ها و قبل از تماس با بیماران به طور صحیح شسته گردد تا از گسترش عفونت های بیمارستانی پیشگیری گردد. مطالعه حاضر نشان داد که ضد عفونی نماینده های مرسوم همانند اتانول می توانند در حذف پاتوژن ها از صفحه کلید رایانه ها بسیار موثر باشند.

نتایج این پژوهش در هفتادوپنجمین شماره بیست و یکمین سال فصلنامه بیماری های عفونی و گرمسیری منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 923

به "تاثیر اتانول بر آلودگی صفحه کلیدهای رایانه ای" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاثیر اتانول بر آلودگی صفحه کلیدهای رایانه ای" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اتانول بر آلودگی صفحه کلیدهای رایانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید