تشخیص زودهنگام ناباروری مردان با هوش مصنوعی

به گزارش تور یونان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ناباروری موضوعی است که علی رغم پیشرفت های علمی زیاد طی چند دهه اخیر در حال افزایش است و از میزان باروری نیز کاسته شده است. در این میان مردان علت 40 درصد این موضوع هستند اما به میزان زنان به اختلالات و مسائل ناباروری آن ها توجه نشده است.

تشخیص زودهنگام ناباروری مردان با هوش مصنوعی

طی 50 سال اخیر تعداد اسپرم مردان کاهش یافته است و همه شواهد علمی لزوم توجه بیشتر به باروری مردان را ایجاب می نماید. نرخ ناباروری در جهان نزدیک به 15 درصد است در حالی که در کشور با آمار 20 درصدی روبرو هستیم.

بیش از 3 میلیون و 400 هزار زوج از مجموع 17 میلیون زوج در سن باروری با مشکلاتی روبرو هستند. شیوع ناباروری در مردان سنین 18 تا 35 سال از شیوع دیابت در این جمعیت در ایران بیشتر است.

سبک زندگی معاصر خطر بروز ناباروری را افزایش می دهد و بعلاوه سن ازدواج و سن فرزندآوری نیز افزایش یافته است. امروزه لزوم استفاده از فناوری های همگرا (بیو و فناوری اطلاعات) و بین رشته ای برای کاهش این مشکل بیشتر از گذشته احساس می گردد.

اخیرا محصولی با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است ارزیابی اسپرم را به صورت خانگی و بر روی تلفن های هوشمند ممکن کند. فرآیندی که به غربالگری ناباروری در مردان، تشخیص سریع تر این موضوع و کاهش هزینه های نظام سلامت یاری شایانی می نماید.

آزمایش اسپرم در خانه؛ غربالگری اولیه در تشخیص زودهنگام ناباروری

امروزه با توسعه استفاده از تلفن هوشمند، راه چاره هایی که بتواند فرآیند آزمایش اسپرم در خانه را بدون مراجعه به مراکز آزمایشگاهی انجام دهند از نظر مردان ترجیح داده می گردد. در مردان به دلایل مختلف تمایل برای انجام تست در آزمایشگاه کم است و انجام این تست را یا به تعویق می اندازند یا به طور کلی انجام نمی دهند.

یک گجت و اپلیکیشن بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده به وسیله محققان کشور این فرصت را به مردان می دهد که با آرامش روانی و در محیط خصوصی خود نسبت به انجام آزمایش اقدام نمایند و بتوانند روند باروری خود را نیز را در قالب ویدیو و گزارش های ماهانه مشاهده و با پزشک خود به اشتراک بگذارند.

نسل نو کلینیک های باروری مبتنی بر داده

این اپلیکیشن با تکیه بر داده های مبتنی بر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی اقدام به تحلیل شرایط باروری کاربران می نماید. ماموریت این اپلیکیشن، ساده سازی چالش های ناباروری در مردان و شکستن تابوی فرهنگی تبادل نظر در خصوص ناباروری مردان است.

این گجت پارامترهای کلیدی تعداد، تحرک و شکل اسپرم را به کاربر ارائه می دهد و به عنوان یک آزمایشگاه کوچک خانگی عمل می نماید. قابلیت تکرارپذیری و ارزیابی با دقت بالا مبتنی بر داده، امکان پایش بهبود باروری را برای کاربر میسر می سازد. این اپلیکیشن در کوشش است تا خارج از فضای سنتی درمان ناباروری که در کلینیک ها است با تشخیص زود هنگام از شیوع این بیماری جلوگیری کند.

داده کاوی دیتاهای ناباروری

این اپلیکیشن در پی ایجاد پایگاه داده مراکز ناباروری کشور، داده کاوی و تحلیل دیتاهای موجود است. در این صورت می توان با ترتیب درست انجام آزمایش ها، در هزینه و زمان برای بیمار صرفه جویی و فرآیند درمان بیماران را بهینه کرد.

بعلاوه می توان در فرآیند تصمیم گیری در خصوص نوع روش درمانی که بر اساس نوع دلیل ناباروری صورت می گیرد به پزشک یاری کرد. مرکز راهبردی فناوری های همگرا همیشه حمایت از اینگونه محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.

ابزار غربالگری در منطقه ها محروم

حسین واثقی دودران مدیرعامل تیم طراحی این اپلیکیشن با بیان این که در بحث دسترسی به مراکز درمان ناباروری در کشور شاهد یک توزیع نامتوازن هستیم، گفت: در حدود 40 درصد از مراکز درمان ناباروری در تهران هستند و دسترسی در منطقه ها محروم به کلینیک های درمان ناباروری با مشکل روبرو است که در این راستا گجت این اپلیکیشن در منطقه ها محروم می تواند کارساز باشد.

وی ادامه داد: این اپلیکیشن می تواند به کاهش هزینه های نظام سلامت در موضوع ناباروری یاری شایانی کند و بعلاوه با توجه به نگرانی هایی که در زمینه کاهش رشد جمعیت وجود دارد، به عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته واثقی دودران در منطقه ها محروم با مشکل پایین بودن اطلاعات سلامت باروری روبرو هستیم که منجر به شیوع بیشتر ناباروری در این منطقه ها شده است، با در اختیار قرار دادن این ابزار با قیمت پایین می توانیم در سلامت جامعه در این منطقه ها نقش مؤثری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2212

به "تشخیص زودهنگام ناباروری مردان با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام ناباروری مردان با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید