سهم ناچیز استارتاپ ها و اینترنت از اقتصادسنتی
به گزارش مجله میکونوس، می خواهم براساس داده های واقعی که در ایران وجود دارد، آنالیز کنم که چه شرایطی برقرار است، چه اتفاقاتی طی چند سال گذشته اتفاق افتاده و شرایط استان ها به چه صورت است و اینکه چند نمونه سرمایه گذاری اتفاق افتاده و شرایط نسبت خریدهای اینترنتی در ایران چگونه است و…
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ بروشور ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
فهرست مطالب
- کاربران موبایل تعیین نماینده بازی اینترنت در ایران
- کاربران ایرانی از چه خدماتی استفاده می نمایند؟
- آمار و ارقام اینترنت در ایران
- چالش های اکوسیستم استارتاپی ایران
وقتی از اکوسیستم حرف می زنیم، از موجودیتی با چه شکل و طرحی حرف می زنیم. الان این اکوسیستم چه است؟ از نگاه ما اکوسیستم از پنج بخش اصلی تشکیل شده که زیرساخت، تامین اقتصادی، سازمان ها و نهادها، رویدادها و رسانه ها و در نهایت خود استارتاپ ها و هلدینگ های اینترنتی تشکیل شده است. مسئله مهمی در اینجا وجود که فرق اکوسیستم با سیستم را تعیین می نماید. به این صورت که اکوسیستم لزوما همه اجزایش دارای یک هدف واحد نیستند. بنابراین ممکن است که اجزای آن گاهی اوقات در تعامل و همکاری باشند و گاهی اوقات در رقابت و تخریب همدیگر باشند. در واقع این انتظار زیادی است که فکر کنیم همه اجزای اکوسیستم در یک راستا و هم هدف حرکت نمایند.
کاربران موبایل تعیین نماینده بازی اینترنت در ایران
طی هفت هشت سال گذشته، به طور کلی 78شتاب دهنده که به طور میانگین هر کدام تا 10 استارتاپ را شتاب دهی نموده اند، راه اندازی شده اند. همچنین 132 نهاد، سرمایه گذاری خطرپذیر نموده اند که هم شامل وی سی ها و سی وی سی ها می گردد و هم نهادهای سنتی که وارد این حوزه شدند و در مجموع روی 480 استارتاپ سرمایه گذاری نموده اند.
جالب است بدانید که 16 اگزیت در اکوسیستم اتفاق افتاده است، 20 ادغام و تملیک طی این مدت اتفاق افتاده است، فقط 40 استارتاپ پیروز شده اند که حداقل 2 راند یا بیشتر سرمایه جذب نمایند و از حدود 790 استارتاپی که در شتاب دهنده ها حضور داشتند، فقط 70 استارتاپ پیروز شدند که سرمایه از سرمایه گذار خطرپذیر و وی سی دریافت نمایند.
اما در دنیای واقعی اینترنت که استارتاپ ها هم بخش کوچکی از اکوسیستم اینترنت ایران محسوب می شوند، چه شاخص هایی داریم؟ در ایران به طور کلی 63میلیون کاربر اینترنت پرسرعت داریم، تقریبا 8 میلیون کاربر اینترنت ثابت پرسرعت داریم و این نسبت هفت برابری نشان می دهد که کاربران موبایل در ایران تعیین نماینده بازی هستند. آمار دیگری که وجود دارد این است که در کل 57هزار کسب وکار تا به امروز در ایران ای نماد دریافت نموده اند که طبق آنالیز های ما به لحاظ ترافیک تقریبا 90درصدشان زیر هزار بازدید ماهانه دارند که طبق شاخصه های ما، کسب وکارهای غیرفعال یا نیمه فعال محسوب می شوند. آمار دیگری نشان می دهد که در کافه بازار 160هزار اپلیکیشن وجود دارد و تنها 108 اپلیکیشن با بیش از یک میلیون نصب در ایران داریم. نکته جالب این است که 80درصد اپلیکیشن ها کمتر از 2 هزار نصب دارند. همچنین تا به امروز حدود یک میلیون دامین دات آی آر (IR) در ایران ثبت شده است.
کاربران ایرانی از چه خدماتی استفاده می نمایند؟
در اینجا سوالاتی مطرح می گردد که این همه کاربر اینترنت و اپلیکیشن موبایل و کسب وکار، چگونه با هم ارتباط دارند؟ یا کاربران اینترنت در ایران از چه خدماتی بیشتر استفاده می نمایند؟ ما همه وب سایت های ایرانی را به لحاظ ترافیک آنالیز کردیم و متوجه شدیم که یک سوم کل ترافیک ایران وارد سایت های محتوایی یعنی سایت های خبری، ورزشی، سیاسی و مجله های اینترنتی که از جنس متن هستند، می گردد. در رتبه های بعدی سایت های دانلود و آپلود، فروشگاه های اینترنتی، ویدئو، موسیقی و سایت های خدمات اقتصادی قرار دارند. این پنج دسته بندی، پنج دسته بندی برتر وب سایت های ایران است که کاربران داخلی از آنها استفاده می نمایند. طبق آنالیز های ما، 160هزار اپلیکیشنی که در کافه بازار وجود دارد، در مجموع یک میلیارد و 100میلیون نصب دارند؛ یعنی کاربران در کل یک میلیارد و 100 میلیون بار این اپلیکیشن ها را نصب نموده اند.
برای اینکه متوجه بشویم که رفتار کاربران در گوشی های موبایل که بیشترین کاربران اینترنت ایران هستند، چگونه است، باید بدانید که 21درصدشان مربوط به بخش ابزارهاست که بزرگ ترین ابزارها یعنی گوگل کروم، گوگل اپ و جعبه ابزار را در بر می گیرد. در رتبه های بعدی پیغام رسان، دسته اپ های کاربردی، ویدئو، رسانه و عکاسی قرار دارند. جالب است که در اپلیکیشن های موبایل، دسته بندی خرید، حمل و نقل و خدمات اقتصادی جزو پنج دسته برتر نیستند که این نکته نشان می دهد که هنوز این چالش وجود دارد و هنوز کاربران از این اپلیکیشن ها به میزان سایر اپ های دیگر استفاده نمی نمایند. در اینجا می خواهیم شرایط استان ها را در بحث استفاده از اپلیکیشن های موبایلی آنالیز کنیم.
در دنیای واقعی اینترنت که استارتاپ ها هم بخش کوچکی از اکوسیستم اینترنت ایران محسوب می شوند، چه شاخص هایی داریم؟
در ایران به طور کلی 63 میلیون کاربر اینترنت پرسرعت داریم، تقریبا 8 میلیون کاربر اینترنت ثابت پرسرعت داریم و این نسبت هفت برابری نشان می دهد که کاربران موبایل در ایران تعیین نماینده بازی هستند
طبق گزارش سالانه کافه بازار که کل سال 97 را آنالیز نموده اند، سهم درآمد توسعه دهنده های تهرانی، 70درصد کل درآمد کافه بازار بوده و همین طور 30درصد از اپلیکیشن های منتشرشده در کافه بازار مربوط به استان تهران بوده است. همچنین با اختلاف خیلی زیادی استان خراسان رضوی به لحاظ درآمد و تعداد اپلیکیشن های منتشرشده، دومین استان است. سایر استان ها سهم چندانی در این بازار بزرگ اپلیکیشن های ایران ندارند. در این میان شکاف عظیمی وجود دارد و به جز تهران و خراسان رضوی، سایر استان های ایران تنها 18درصد از درآمد اپلیکیشن های ایرانی، سهم دارند.
اما ببینیم که در خصوص وب سایت ها چه شرایطی حاکم است. ما تمام ترافیک کسب وکارهای اینترنتی را که ای نماد گرفته اند، آنالیز نموده ایم. در این آنالیز متوجه شدیم که 80درصد از کاربران اینترنت از وب سایت هایی که از استان تهران ای نماد گرفته اند، استفاده می نمایند. در اینجا مانند اپلیکیشن های موبایل، می بینیم که باز هم بیشترین سهم ترافیک که رابطه مستقیمی با درآمد وب سایت ها دارد، مربوط به استان تهران است. در اینجا می بینیم که با اختلاف زیادی استان اصفهان و خراسان رضوی رتبه های دوم و سوم را در اختیار دارند. در مجموع فقط استان خراسان رضوی است که توانسته هم در بخش اپلیکیشن ها و هم در بخش وب سایت ها بعد از استان تهران، یک اکوسیستم کاملی را شکل بدهد و استان اصفهان تنها در بخش وب سایت ها یا کسب وکارهای اینترنتی تا حدودی با استان خراسان رضوی رقابت کند.
آمار و ارقام اینترنت در ایران
طبق آنالیز ها و آمارهای بانک مرکزی که ما صرفا خریدهای اینترنتی آن را آنالیز نموده ایم، از سال 93 تا 8ماه نخست سال 98، تعداد تراکنش ها از 152 میلیون تراکنش ها به 774 میلیون تراکنش هادر سال 97 رسیده است. این آمار نشان می دهد که سالانه میزان رشدی بین 16 تا 77درصدی را تجربه نموده است. همچنین طی 8ماه نخست سال 98، 689 میلیون ترنزکشن وجود داشته که با توجه به قطعی های اینترنت در آبان ماه و اجرایی شدن رمز دوم پویا از اول دی ماه، باید ببینیم که تا آخر سال چقدر کاهش را تجربه خواهیم کرد.
در بحث حجم مبلغ تراکنش ها از مبلغ 52 هزار میلیارد تراکنش ها به 162هزار میلیارد ترنزکشن در 8ماه نخست سال 98 رسیده ایم و جالب است که بیشترین ترنزکشن ها به لحاظ مبلغ، در بحث ثبت نام خودرو اتفاق افتاده اما به لحاظ تعداد، بیشترین ترنزکشن در بخش حمل ونقل آنلاین اجرا شده است و بعد از آن استارتاپ های فین تک، ثبت بیشترین ترنزکشن را نشان می دهند. مقایسه تعداد ترنزکشن برای اینکه ببینیم بازار سنتی و بازار تجارت الکترونیک چقدر با هم فاصله دارند، نشان می دهد که 85درصد تراکنش ها به وسیله کارتخوان ها انجام می گردد و فقط 5 درصد ترنزکشن ها به وسیله اینترنت انجام می گردد که این آمار فاصله خیلی زیادی را نشان می دهد که هم فرصت خوبی است و هم اینکه چون این فاصله ثابت مانده است، نشان می دهد که چالش های زیادی وجود دارد که نتوانسته اند این فاصله به این بزرگی را پر نمایند. در مبلغ هم همین فاصله وجود دارد. اما باید ببینیم که چه چالش هایی وجود دارد که طی 5سال گذشته این فاصله به این بزرگی هنوز حل نشده است.
چالش های اکوسیستم استارتاپی ایران
هر اکوسیستمی چالش های ویژه خود را دارد. حتی اگر بازار را به خوبی شناسایی نموده باشد و جذب سرمایه هم انجام داده باشد، قطعا با چالش هایی روبرو خواهد شد. مثلا آخرین چالش قطعی اینترنت بوده که تقریبا کل کسب وکارهای آنلاین را دچار چالش کرد. کسب وکارهای کوچک و متوسط بیشترین آسیب را دیدند چون بیشترین ورودی شان به وسیله گوگل بود و با قطعی اینترنت نمی توانستند کاربر جذب نمایند و کسب وکارهای بزرگ هم به نسبت خودشان، آسیب های زیادی دیدند. در کنار چالش ها همواره فرصت هایی هم وجود دارد.
طبق آنالیز ها، در ایران هنوز در حوزه B2C، آموزش، بازی، فین تک و سلامت فرصت های زیادی برای راه اندازی کسب وکارهایی که خیلی بزرگ بشوند هم وجود دارد. در حوزه B2B سازمان های بزرگ با چالش های بزرگی مانند لجستیک، امنیت، تقلب، تخلف و داده های زیادی که دارند، روبرو هستند. بنابراین فرصت های خیلی خوبی وجود دارد که استارتاپ هایی ایجاد شوند و به این سازمان های بزرگ، سرویس ارائه نمایند. همچنین دولت و نهادهای حاکمیتی و سازمان هایی مانند شهرداری ها، چالش های بسیار بزرگی در انجام وظایف خودشان یا بهبود وظایف خودشان دارند. استارتاپ ها در این حوزه ها هم می توانند وارد عمل شوند و به این نهادها و سازمان ها یاری نمایند.
منبع: مجله شنبه