توقف عملیات عمرانی در باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور

به گزارش تور یونان ارزان، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، توقف عملیات عمرانی در باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور صورت پذیرفت.

توقف عملیات عمرانی در باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور

در نامه استانداری خراسان رضوی خطاب به میرفانی، شهردار نیشابور آمد: در مورد بازگشایی و ایجاد معبر در عرصه تاریخی باغ امین اسلامی نیشابور لازم است در راستای آنالیز موضوع ضمن جلوگیری از هرگونه عملیات اجرایی عمرانی و دستور توقف آن و ممانعت از تردد هرگونه وسایل نقلیه از عرصه اثر، به قید فوریت ضمن آنالیز، نسبت به ارسال گزارش اقدامات اجرا شده به استانداری اقدام نمایید.

این نامه که به امضای محسن شریفی، سرپرست دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی رسیده، خطاب به میرفانی شهردار نیشابور نوشته شده و به فرماندار شهرستان نیشابور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی رونوشت داده شده است.

شهرداری نیشابور مکلف به استعلام از میراث فرهنگی بوده است

در همین رابطه احسان زهره وندی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه شهرداری نیشابور برابر قانون کلف به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی است، در این باره اظهار کرد: براساس ماده 102 قانون شهرداری ها اگر در موقع طرح و اجرای برنامه های مربوط به توسعه معابر و تأمین احتیاجات شهری مندرج در ماده 96 الحاقی این قانون به آثار باستانی برخورد گردد، شهرداری مکلف است موافقت میراث فرهنگی را جلب کند بنابراین شهرداری نیشابور مکلف به استعلام از میراث فرهنگی بوده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: بعلاوه در آئین نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور مصوب شورای امنیت کشور در سال 1381، لزوم استعلام از میراث فرهنگی به وسیله شهرداری ها قبل از آغاز هرگونه عملیاتی در منطقه ها مشمول ضوابط حفاظتی تاکید شده است که متأسفانه شهرداری نیشابور هیچگونه استعلامی قبل از تبدیل عرصه اثر تاریخی ملی نداشته است.

وی با اشاره با اشاره به ماده 560 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) گفت: براساس این بند از قانون هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها گردد، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یالطمه وارد آید، علاوه بر برطرف آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می گردد.

زهره وندی توضیح داد: بعلاوه براساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه نمود: در راستای حفاظت از میراث فرهنگی و این اثر تاریخی نیشابور طرح دعوی و پیگیری های حقوقی به وسیله واحد حقوقی اداره کل اجرا شده است.

وی با اشاره به بخشنامه ابلاغی به کلیه سازمان ها، مؤسسات، نهادها و استانداران سراسر کشور مصوب سال 82 هیئت وزیران اظهار کرد: براساس این بخشنامه به منظور حفاظت از میراث فرهنگی کشور و پرهیز از تأخیر از طرح های عمرانی و بروز اختلاف و پیگیری قضائی به لحاظ قوانین، همه دستگاه های اجرایی مکلفند قبل از عملیات اجرایی طرح های عمرانی، ضوابط حفاظتی آثار تاریخی موجود اجرای طرح را از میراث فرهنگی استعلام و براساس آن اقدام نمایند.

زهره وندی ادامه داد: از تمام مراجع ذیصلاح از جمله اداره کل راه و شهرسازی استان و فرمانداری شهرستان درخواست داریم برای جلوگیری از این تخلف از قانون مداخله و همراهی نمایند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه آثار ملی ثروت فرهنگی همه مردم ایران است، اضافه نمود: باغ امین اسلامی نیشابور نیز یک ثروت فرهنگی ملی است که متعلق به مردم ایران به خصوص نیشابور است و نمی تواند تحت تأثیر تصمیم های شخصی قرار گیرد.

وی ادامه داد: نیشابور ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران دارد و با وجود پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی این شهر حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی این شهر کهن باید با حساسیت ویژه ای دنبال گردد.

زهره وندی تاکید نمود: آثار تاریخی و فرهنگی بخشی از زیربنای هویت ملی هر کشور محسوب می گردد و نقش بسیار تأثیرگذار در توسعه پایدار و رونق مالی و فرهنگی دارد لذا برخورد سهل انگارانه و خارج از ضوابط و قوانین با آثار تاریخی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

باغ امین اسلامی نیشابور اثری تاریخی فاخر در این شهرستان است که به شماره 4809 مورخه 1380.12.19 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هفته گذشته، شهرداری نیشابور بخشی از عرصه تاریخی را به خیابان تبدیل کرد. باغ امین اسلامی در گذشته متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و پس از واگذاری آن به شهرداری نیشابور بخشی از آن نیز به واحدها تجاری و صنفی تبدیل شده و عمارت قدیمی مرکز باغ نیز با زیربنای تقریبی 1200 مترمربع در دو طبقه ساخته شده و فضاهایی نظیر سالن مرکزی، اتاق ها پیش خوان ستون دار، سردابه و غیره در آن دیده می گردد. هم اینک این باغ و امارت تاریخی در خیابان امام و در مجاورت باغ ملی نیشابور واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2245

به "توقف عملیات عمرانی در باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف عملیات عمرانی در باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید