حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران چیست؟
به گزارش مجله میکونوس، در حال حاضر حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران آموزش است. آموزش کارکنان این صنعت که در تعامل رو در رو با گردشگران و دریافت کنندگان خدمات هستند، شالوده های قوی برای پیشرفت صنعت گردشگری و هتلداری را بنا می نهد.
با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.
نیروی انسانی کارآمد به عنوان حیاتی ترین عامل ارائه خدمات گردشگری و هتلداری نیازمند دریافت مهارت های کسب و کار است تا بتوان با خدمات مطلوب و جلب رضایت گردشگر به سمت توسعه پایدار گردشگری پیش رفت.
امروزه در بین صنایع دنیا، گردشگری دارای سریع ترین رشد است، بر این اساس بسیاری از کشورهای دنیا در پی اشتغالزایی، سودآوری و توسعه اقتصادی بر پایه آن چیزی هستند که زمینه و ظرفیت آن در منطقه موجود است.
براساس آمار سازمان دنیای گردشگری تعداد گردشگران بین المللی با رشد 6 درصدی به 1.4 میلیارد نفر در سال 2018 رسیده و پیش بینی می گردد این آمار با رشد سه تا چهار درصد در سال 2019 همراه گردد.
این در حالیست که رقم 1.4 میلیارد نفر برای سال 2020 پیش بینی شده و این مساله نشان از توسعه چشمگیر این صنعت دارد، همچنین براساس گزارش این سازمان، در میان مناطق مختلف دنیا منطقه خاورمیانه با 10 درصد رشد نسبت به قبل بیشترین رشد جذب گردشگر را به نام خود ثبت نموده است.
با استناد به این آمار و با توجه به اینکه همدان به عنوان یکی از قطب های گردشگری با مزیت های فراوان جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی محسوب شده، گردشگری بهترین زمینه برای توسعه این استان به شمار می رود، بر این مبنا نهادهای متولی را بر آن می دارد تا در توانمند ساختن هر چه بیشتر بخش های مختلف این صنعت گام بردارند.
بی شک بنیادی ترین گام برای قدرتمند سازی پایه های توسعه گردشگری و آموزش است. آموزش و افزایش مهارت ابزار کلیدی برای دستیابی به توسعه، کیفیت خدمات، رضایت گردشگر و پایداری آن است.
سازمان فنی و حرفه ای به عنوان پیشرو عرصه اشاعه علوم مهارتی سعی نموده تا بنیانگذار نوآوری و نواندیشی در نظام آموزش مهارت و فناوری باشد. بر این اساس، ارائه آموزش ها را از یک مدل کلی به یک مدل تقاضا محور تغییر داده تا بتواند نیازهای آموزش مهارت محور را با توجه به هر منطقه جغرافیای برنامه ریزی و اجرا کند.
نظر به همین چارچوب آموزشی، اداره کل فنی و حرفه ای همدان در راستای اهداف توسعه گردشگری و هتلداری و افزایش مهارت های فردی شاغلان این صنعت و نیز با هدف بروز رسانی این آموزش ها اقدام به ایجاد مرکز آموزش هتلداری و گردشگری نموده است.
این مرکز که نقطه شروع آن در سال 85 کلید خورد سال جاری بعد از 13 سال فراز و فرود سعی دارد بنیادی جامع برای انواع آموزش های لازم در این صنعت پایه ریزی کند. از مزیت های خاص این مرکز توجه و تمرکز خاص به بخش خصوصی و بهره گیری از توان بالقوه این بخش برای گسترش آموزش های صنعت هتلداری و گردشگری است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بیان نمود: در این مرکز هدف آن است که مجموعه ای کامل و جامع از واحدهایی ایجاد گردد که در صنعت گردشگری تأثیر مستقیمی دارند؛ از انواع صنایع دستی که در استان شاهد تنوع آن هستیم تا خدمات میهمان نوازی، کافی شاپ، پذیرایی، تشریفات، سیستم نظافت، سونا و جکوزی، خدمات ماساژ، امکانات اقامتی، سالن پذیرایی تا خدمات تغذیه ای که بی تردید جای خالی آن تا به امروز احساس شده بود.
وهب مختاران دیگر مزیت شاخص این مرکز را حضور و همکاری واحدهای بین المللی دانست و نکته مهم دیگر کاربردی بودن آموزش ها و فعالیت های عملی و اجرایی در کنار آموزش های تئوریک مطرح کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این زمینه گفت: میزان ماندگاری گردشگران در یک منطقه به عنوان مهمترین شاخصه گردشگری در یک استان و کشور محسوب می گردد.
علی مالمیر اضافه نمود: باید با ارائه محصولات جذاب به مسافران و ایجاد جاذبه با اجرای برنامه های متنوع میزان ماندگاری آن ها را افزایش داد تا گردشگران علاوه بر مرکز استان به بازدید از شهرستان ها نیز رغبت داشته باشند.
وی ادامه داد: صندلی صنعت گردشگری در کشور و خارج از کشور روز به روز رو به افزایش است، اما صنعت گردشگری کشور منطبق با تنوع و تعدد در ظرفیت های گردشگری و تاریخی موجود رشد ننموده و باید راه طولانی را طی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان مهمترین ضرورت توسعه گردشگری را ایجاد زیر ساخت مناسب برای این صنعت دانست و گفت: در غیر این صورت نمی توان به حرکت رو به رشد دست یافت.
مالمیر اضافه نمود: برای شکوفایی صنعت گردشگری و موفقیت در این حوزه نیازمند توجه و تربیت نیروی انسانی متناسب و متخصص این رشته هستیم و نیروی انسانی باید از بدو ورود به این صنعت آموزش های لازم را فرا گرفته و با برگزاری دوره های حین خدمت این آموزش ها به روز شوند.
وی با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری همدان به ناچار بر مبنای گردشگری تعریف شده، تاکید نمود: برای دستیابی به این هدف باید ابتدا زیر ساخت ها را بر این مبنا تعریف کرد که در این راستا حرکت های خوبی در حوزه زیر ساخت های عمومی شهری فراهم شده، اما کیفیت حلقه مفقوده صنعت گردشگری کشور است.
مالمیر مهمترین عامل جذب مشتری و تداوم سفر را کیفیت ارائه خدمات دانست و گفت: طبق تقسیم بندی وزارت کشور، همدان در جمع استان های منطقه سه قرار گرفته و کارکرد گردشگری و موضوع اقتصاد مقاومتی برای این استان تعریف شده است.
همچنین به گفته استاندار همدان برای میزبانی از گردشگران در سطح ملی و دنیای نیازمند نیروی ماهر هستیم، بنابراین مرکز آموزش هتلداری همدان وظیفه اش تربیت نیروی کار ماهر و توانمند است.
سید سعید شاهرخی وجود یک هزار و 800 اثر تاریخی از جمله در حوزه گرشگری، وجود بزرگترین و زیباترین غار آبی دنیا، شهر دنیای لالجین در حوزه صنایع سفال که خاک را با هنر کیمیا می نمایند، شهر ملی مبل و منبت با گردش اقتصادی چهار هزار میلیارد ریال در سال و کوشش برای تبدیل کردن ملایر به شهر دنیای مبل و منبت را گوشه ای از ظرفیت های این استان دانست که می تواند در توسعه اقتصادی این استان مؤثر واقع گردد.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز معتقد است: صنعت گردشگری برای هشت سال متوالی بیشترین سهم رشد اقتصادی دنیای را به خود اختصاص داد، بنابراین باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد که یکی از مزیت های اصلی رقابت ایران در دنیا است و این سرمایه گذاری استانی نیست، بلکه منطقه ای و در عیار ملی است.
سلیمان پاک سرشت مطرح کرد: توانمندسازی نیروی انسانی یکی از اهداف کلیدی و محوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است، بنابراین بخشی از سرمایه گذاری ها معطوف به توانمندسازی نیروی انسانی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز سهم کشورمان در جذب گردشگر را ناچیز دانست و گفت: کشورهای همسایه ایران در زمینه جذب گردشگر فعالیت های مؤثر و مثبت زیادی انجام دادند در حالی که ایران نیز می تواند با حفظ هویت و فرهنگ و اصول دینی نسبت به جذب گردشگر بیش از پیش فعال گردد.
محمد امید اضافه نمود: با وجود اینکه گفته می گردد هفت درصد بناهای تاریخی و ظرفیت های گردشگری دنیا در ایران واقع شده است، اما سهم کشور ما از گردشگران خارجی حتی کمتر از یک هزارم اعلام می گردد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هفت درصد جاذبه های تاریخی و طبیعی دنیا در ایران واقع شده است، اگر می توانستیم حداقل یک درصد سهم گردشگران را به خود اختصاص دهیم، اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری کشور رخ می داد.
منبع: ایرنا
منبع: همگردی