دستگاه هوشمند ضدعفونی کننده UVC دانشگاه گیلان ساخته شد

به گزارش تور یونان ارزان، اعضای هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان دانشگاه گیلان پیروز به بازطراحی و ساخت دستگاه هوشمند و قابل حمل تابش ماورای بنفش در ناحیه با طول موج 100 تا 280 نانومتر (UVC) شدند.

دستگاه هوشمند ضدعفونی کننده UVC دانشگاه گیلان ساخته شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزراش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، اعضای هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان دانشگاه گیلان پیروز به بازطراحی و ساخت دستگاه هوشمند و قابل حمل تابش ماوراءبنفش در ناحیه با طول موج 100 تا 280 نانومتر (UVC) شدند.

این دستگاه به عنوان یک منبع متداول ضدعفونی در مراکز عمومی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد و اثرگذاری آن بر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها (شامل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها) مورد تأیید قرار گرفته است.

حساسیت میکروارگانیسم ها بر اساس میزان حداقل توان تابش مورد نیاز به ازاء واحد سطح (Jouel/m2) مورد ارزیابی قرار گرفته و برای بسیاری گونه ها در جداول در دسترس است. ازجمله گونه هایی از خانواده کرونا ویروس شامل سارس و مِرس مورد ارزیابی قرار گرفته اند و بر اساس شبیه سازی ها و دانسته های علم زیست شناسی و با تقریب قابل قبول و بعضاً افراطی مقادیر این حساسیت برای COVID-19 نیز به تقریب برآورد شده است.

بر اساس نظر انجمن بین المللی ماوراءبنفش مبتنی بر توصیه های WHO و CDC استفاده از تابش UVC می تواند پس از جرم زدایی و گندزدایی اولیه به عنوان یک شیوه تداوم و ضدعفونی مستمر بکار برده شود.

به واسطه اثرات ناخواسته و آسیب رساننده به ساختار DNA استفاده این روش محدود و نیازمند رعایت پروتکل های مربوط و حفظ امنیت کاربر یا افراد در معرض تابش است. هرچند بر اساس استاندارد های موجود، حد آستانه ایمنی برای این تابش ثبت شده است با این حال جلوگیری از قرار دریافت در معرض تابش دارای اولویت است.

بر اساس میزان حساسیت گونه های موردنظر و وسعت فضای موردنظر و با توجه به توان منبع تابش می توان به تقریب قابل قبولی زمان مناسب تابش دهی برای ضدعفونی در حد 90% (D90) و یا 99% (D99) را محاسبه می شود و در برنامه های منظم ضدعفونی از آن استفاده کرد. بااین حال با توجه به افت شدت تابش در فواصل طولانی و بر اساس میزان ذرات معلق و عوامل جذب کننده و منحرف کننده کاربرد این روش دارای محدودیت شعاع تابش دهی است و در اماکن وسیع نیاز به استفاده از چندین دستگاه در نقاط و زوایای مختلف است.

بر اساس مجموعه این دانسته ها نمونه ای از سیستم ضدعفونی اماکن عمومی و اداری طراحی و اجرا شد تا ضمن تأمین نیاز های عمومی این حوزه در کاربرد های پیشین در شرایط کنونی به عنوان یک شیوه مکمل ضدعفونی به منظور غیرفعال نمودن گونه های موجود در محیط بکار برده شود.

این دستگاه دارای قابلیت های، کنترل سیستم طراحی شده و مدیریت از طریق اپلیکیشن فارسی موبایل و از طریق Bluetooth، جلوگیری از هدر رفتگی منابع ناشی از مصرف مایعات فراوان ضدعفونی کننده ها و آلودگی محیط زیست است و همچنین با توجه به استفاده از سخت افزار و نرم افزار منبع باز نمونه ساخته شده در مقایسه با نمونه های تجاری موجود در بازار؛ بسیار مقرون به صرفه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1138

به "دستگاه هوشمند ضدعفونی کننده UVC دانشگاه گیلان ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه هوشمند ضدعفونی کننده UVC دانشگاه گیلان ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید