دیدنی ترین موزه های زیر آب و دنیایی خیال انگیز

به گزارش تور یونان ارزان، دنیای زیر آب و موجودات دریایی ساکن در آن همواره برای بشر حیرت آور بوده و این حیرت سبب ایجاد شوقی زاید الوصف به دریا و اعماق دریا شده است. جانوران ساکن در آب ها، پوشش های گیاهی اختصاصی دریاها، دیوارهای مرجانی، صدف های دریایی و حتی تاریکی های اعماق دریا همه و همه بر حیرت بشر افزوده و کنجکاوی های او را بیش از پیش نموده است. این بشر کنجکاو همواره در پی آن بوده که رموز نهفته در دریاها را برای خود واکاوی کند و بتواند با دنیایی که در ژرفای دریاها نهفته است، ارتباط برقرار کند. گاهی با استفاده از ابزار غواصی به عمق دریا ها رفت و گاهی با دوربین های مخصوص از این دنیا فیلمبرداری کرد اما همه این ها سبب نشد که عطش انسان ها برای ارتباط به دریاها کمی کاهش پیدا کند. اگرچه بعضی از اقدامات او سبب آسیب به این دنیای پر مرموز دنیا شده اما دیدگاهی که در حال حاضر نسبت به این قسمت از کره زمین دارد، رویکردی عاری از هر گونه خطر و آسیب می باشد. به همین منظور او برای اینکه بتواند به مقصود خود برسد و از هدف های معین شده نیز سر پیچی نکند در کف دریاها، موزه هایی صد در صد مجاز را بر پا نموده است. موزه هایی که از زندگی بشری وام گرفته و به زیر آب ها راه پیدا نموده است. معروف ترین موزه های زیر آب اگر چه در سال های اخیر بر پا شده اما توانسته اند جایگاه ویژه ای در گردشگری دنیای برای خود دست و پا نمایند و البته علاقمندان زیادی را نیز شیفته خود سازند. اگر شما نیز مانند ما کنجکاو هستید که نسبت به بهترین موزه های زیر آب شناخت پیدا کنید ما را در ادامه نوشتار دیدنی ترین موزه های زیر آب همراهی کنید. شاید که توصیف چنین مکان هایی سبب گردد که شناختی نسبی از آن چه برایمان مجهول است، پدید آید و چهارچوب های نادرستی که نسبت به دنیا و داشته هایش داریم در هم شکسته گردد و اشتیاق را برای تماشای چنین جاذبه هایی افزون کند.

دیدنی ترین موزه های زیر آب و دنیایی خیال انگیز

شماره یک: موزه و پارک زیر آب بایا در کشور ایتالیا Baia Underwater Park

کشور ایتالیا از جمله کشورهای قدیمی جهان به شمار می آید. همین قدمت قابل ملاحظه باعث شده که در دل این کشور شهرهای باستانی کوچک و بزرگ زیادی قابل ملاحظه باشد. یکی از این شهرهای باستانی که معروفیت جهانی نیز دارد و برای تمامی افراد جهان تا حدودی شناخته شده می باشد، شهر باستانی پمپئی Pompeii است. این شهر که در حال حاضر در مجاورت شهر ناپل نهاده شده، یکی از باشکوه ترین شهرهای باستانی ایتالیا محسوب می گردد که در قرن 8 پیش از میلاد حضرت مسیح به عنوان ییلاق مردمان ثروتمند شناخته می شده و در دوران امپراتور بزرگ روم باستان به اوج شکوه و قدرت خود رسیده است. شهر پمپئی که از نظر جغرافیایی در نزدیکی یک بندر بزرگ و بین المللی واقع شده بود در سال 79 میلادی و درست در سحرگاهان روز 24 اوت آن سال در اثر یک حادثه غیر مترقبه و ناگهانی فوران آتشفشان کوه وسوویوس دچار نابودی می گردد و به مدفن حدود 2000 نفری که در این شهر ساکن بودن تبدیل می گردد. طی تحقیقات اجرا شده و اطلاعات به دست آمده معین شد که این شهر به مدت سه روز متوالی مورد هجوم مواد مذاب بوده و پس از این مدت زیر خاکسترهای حاصل از آنکه ضخامتی حدود 3 یا 5 متر داشته است، مدفون می گردد و به این ترتیب نام پمپئی به مرور از یادها نیز پاک می گردد و در چرخه فراموشی قرار می گیرد، اما این سرانجام کار پمپئی نبود. در سال 1748 میلادی و زمانی که یک کشاورز به صورت اتفاقی بر اثر کندن زمین به چند مجسمه رسید، دوباره نام این شهر در خاطر مردم ایتالیا و جهانیان زنده شد. تحقیقات بر روی این شهر آغاز می گردد و متخصصان در پی شهر مدفون شده می گردند. هر روز اطلاعات بیشتری از این شهر و شهر بایا که سه برابر بزرگ تر از پمپئی بود به دست می اید. شهر بایا نیز ماهیتی همانند پمپئی داشت. یک شهر گردشگری برای کالیگولا به حساب می آمد و از نظر شکوه با شهر لاس و گاس یا برولی هیلز روزگار فعلی برابری می کرد اما مورد خشم مادر طبیعت نهاده شد و بر اثر حوادث طبیعی و فوران آتشفشان به زیر آب فرو رفت. امروزه در محل شهر بایا قدیم، موزه ای در بین بهترین موزه های زیر آب برپا شده که در آن مجسمه های یافته شده از شهر پمپئی و بعلاوه شهر بایا به نمایش درآمده است. موزه ای در بین معروف ترین موزه های زیر آب که در روزهای آفتابی به روی عموم گردشگران و علاقمندان باز است، علاقمندانی که می توانند بر قایق کف شیشه ای سوار شوند و یا از طریق اسنورکینگ به ملاقات این موزه بروند، موزه ای که همانند یک پارک زیر آب باستانی پر است از اشیا و مجسمه هایی که زیر آب و خاکستر مدفون شده بودند و بعد از قرن ها به کشف بشر رسیده اند. بعلاوه گردشگران این امتیاز را دارند که لباس غواصی بر تن نمایند و میان هر کدام از این مجسمه ها عکس یادگاری ثبت نمایند. این تجربه لذت بخش تنها با سفر به کشور ایتالیا و تهیه بلیطی برای موزه زیر آب بایا در بین دیدنی ترین موزه های زیر آب امکان پذیر است.

شماره دو: موزه زیر آب شیب رک تریل در استان فلوریدا Shipwreck Trail Florida

یافتن گنج و به دست آوردن ثروت یک شبه از جمله رویاهایی است که در هر نقطه ای از جهان در فکر بعضی افراد وجود دارد. این رویا گاهی آنقدر پر رنگ می گردد و در زندگی رومزه جایگاه ویژه ای می یابد که بشر را به هر نقطه ای که فکر یار می نماید، می کشاند حتی اگر آن نقطه زیر آب های دریاها باشد. در سال 1960 میلادی عده ای با داشتن همین رویا به زیر آب های منطقه شیک ریک تریل استان فلوریدا عزیمت کردند که ناگهان با بقایای کشتی های غرق شده روبرو شدند. آن ها که از دیدن چنین چشم انداز ای متعجب شده بودند موضوع را به مسئولان این شهر اطلاع دادند. این موضوع به سرعت در تمام شهر پیچید و داستان سازی های متفاوتی از آن صورت پذیرفت. بعضی معتقد بودند که این کشتی متعلق به دزدان دریایی است و بعضی دیگر آن را یک کشتی غیر قانونی می نامیدند. تا اینکه معین شد این کشتی یکی از قدیمی ترین کشتی های غرق شده در این منطقه به نام سن پدرو است. این کشتی که در سال 1733 میلادی از هاوانا در کشور کوبا آغاز به حرکت نموده بود، قصد عزیمت به اسپانیا را داشت که در میانه راه به علت طوفانی شدن دریا دچار سانحه می گردد و به علت فاصله زیاد از بندر غرق می گردد. این کشتی که حامل سکه های نقره مکزیکی در جعبه های چینی بوده امروزه در کنار کشتی تاندربولت thunderbolt که در سال های جنگ جهانی دوم ساخته شده و به عنوان یک کشتی تحقیقاتی بر روی انرژی حاصل از رعد و برق به فلوریدا اهدا گشت، موزه ای را در زیر آب در بین بهترین موزه های زیر آب پدید آورده اند که هر بیننده ای را به وجد می آورد. گردشگرانی که به قصد دیدنی این موزه در بین معروف ترین موزه های زیر آب به فلوریدا سفر می نمایند این فرصت را دارند که از تمامی اطلاعات موجود درباره این مکان اطلاعات به دست آورند. بروشورهای مربوط به این موزه را در بین دیدنی ترین موزه های زیر آب تهیه نمایند و با راهنماهای آن به گپ و گفت بپردازند.

شماره سه: موزه زیر آب آتلانتیکو لنزروته در کشور اسپانیا Museo Atlantico Lanzarote

اگرچه تعداد موزه های زیر آب بسیار کم و تا حدودی انگشت شمار می باشد اما علاوه بر کشور ایتالیا در قاره سبز، کشورهای دیگری نیز در این قاره دارای چنین جاذبه تحسین برانگیزی می باشند. از جمله موزه های زیر آب در اروپا می توانیم به موزه ای به نام آتلانتیکو لنزروته در کشور اسپانیا نیز اشاره ای داشته باشیم. این موزه که در سال 2016 میلادی و به همت مسئولان گردشگری و هنرمندان پر آوازه کشور اسپانیا ایجاد شده، دارای حدود 300 مجسمه کوچک و بزرگ می باشد که با هدف توسعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و مسائل جدی تغییرات اقلیمی در زیر آب های این منطقه نهاده شده و به عنوان اولین موزه از موزه های هنرهای معاصر قاره اروپا نیز خود را مطرح نموده است. اگر چه ساختن زیستگاهی دریایی در حومه جزایر قناری از جمله هدف های فرعی این موزه بوده اما توانسته است این مهم را نیز محقق کند. از زمان افتتاح موزه آتلانتیکو لنزروته تا به امروز بیش از ده تور گردشگری زیر آب در کشور اسپانیا ایجاد شده که وظیفه رساندن علاقمندان به نزدیکی از موزه را بر عهده دارند. این تورها با استخدام مربیان مجرب و کار کشته، به آموزش عواضی می پردازند و بعد اعضای خود را راهی این موزه زیبا می نمایند. این موزه از جمله مواردی است که از سبک موزه سوبوأتیکو د آرته کشور مکزیک الهام گرفته است. اگر می خواهید موزه الهام بخش را بشناید تا سرانجام همراه ما باشید چرا که در ادامه به این موزه در بین بهترین موزه های زیر آب نیز خواهیم پرداخت.

شماره چهار: کشور مکزیک و موزه ای به نام سوبوأتیکو د آرته در زیر آب Museo Subacuático de Arte

بعضی از محققان و دانشمندان و البته مسئولان کشورهای مختلف همواره دغدغه هایی فراتر از حد معمول را در سر دارند. به همین علت دنبال راهکارهایی می گردند تا این دغدغه ها محقق گردد. البته آن ها در پی راه هایی می باشند که علاوه بر پیاده سازی دغدغه ها مجذوب کننده نیز باشد. به واسطه یکی از همین دغدغه ها و به منظور ایجاد تعامل بین هنر و علم در کشور مکزیک طرحی مورد تصویب نهاده شد که به موجب آن، حدود 500 مجسمه نمادین در زیر آب های کانکون نهاده شد و موزه ای با نام سوبوأتیکو د آرته پدید آورد که امروزه یکی از پر بازدیدترین جاذبه های این کشور نیز شناخته می گردد. این موزه که قصد داشته آثار هنری دوره معاصر را در معرض دید علاقمندان قرار دهد، در فاز دوم هدف گذاری خود قصد تشکیل صخره های مرجانی را نیز داشته که برای زندگی موجودات دریایی یک امتیاز محسوب می گردد. به همین علت مجسمه ها را از جنس موادی ساختند که در این راه یاری نماینده باشد و سبب تقویت مرجان های دریایی گردد. به هر حال این موزه با تمام مجسمه هایش این قابلیت را دارند که شما را شگفت زده نمایند. پس اگر در پی یک تجربه تازه می گشت دیدن این موزه را در بین دیدنی ترین موزه های زیر آب از دست ندهید. این چهار موزه از معروف ترین موزه های زیر آب هستند که با خوش ذوقی مسئولان گردشگری کشورهایشان به اعتباری بین المللی رسیده اند. طرح های مشابهی از این موزه ها در کشورهای دیگر نیز در حال پیاده سازی هستند. این کشورها قصد دارند که موزه هایی را در دل آب ها برپا نمایند که یاد و خاطره اتفاق های بزرگ را تا همواره در پهنای آب ها زنده نگه دارند. باید منتظر بود و دید که آیا نوآوری های تازهی در این موزه ها به کار گرفته می گردد یا بر روی خط و مسیر الگوهایشان که در بالا ذکر نموده ایم به پیش می روند؟!

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2260

به "دیدنی ترین موزه های زیر آب و دنیایی خیال انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی ترین موزه های زیر آب و دنیایی خیال انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید