روف گاردن: روف گاردن چیست؟ طراحی و اجرای Roof garden

به گزارش تور یونان ارزان، امروزه به علت توسعه زندگی آپارتمان نشینی و کار و مشغله روزمره ای که وجود دارد باعث شده است تا افراد وقت کمتری داشته باشند تا در طبیعت یا فضای سبز شهری وقت خود را بگذرانند و از آن لذت ببرند . وجود مکانی مانند روف گاردن در داخل ساختمان باعث می گردد تا افراد بتوانند از فضای ایجاد شده در آن استفاده کنند و اوقات خوشی را به همراه خانواده و دوستان خود در آنجا داشته باشند . مالکین یک ساختمان با هم تصمیم می گیرند تا یک فضای سبزی را در بالای پشت بام ساختمان ایجاد کنند تا فضای سبزی را در نزدیکی خود داشته باشند به این فضای سبز در اصطلاح روف گاردن یا باغ بام گفته می گردد . روف گاردن فضای سبزی است که در آن علاوه بر گل و گیاه ، جایگاه و مبلمان هایی نیز جهت راحتی حال افراد کار گذاشته شده است . علاوه بر اینها چشم انداز شهر را نیز از روف گاردن می توان نظاره گر بود . در این مقاله سعی می کنیم تا بدانیم روف گاردن چیست ؟ و چگونه نصب و راه اندازی می گردد .

روف گاردن: روف گاردن چیست؟ طراحی و اجرای Roof garden

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

طراحی روف گاردن

ساخت روف گاردن در بالای پشت بام باعث می گردد تا از فضای پشت بام نهایت استفاده را برد ساخت روف گاردن در قسمت پشت بام باعث می گردد تا مساحت قابل استفاده در ساختمان افزایش گردد . در طراحی روف گاردن از ابزار مختلفی استفاده می کنند تا بتوانند جلوه ویژه ای به این قسمت بدهند بدین منظور از المان های مختلفی همانند آلاچیق ، گلدان ها ، نیمکت های چوبی ، چمن های طبیعی ، محل هایی برای آفتاب گرفتن و دیگر المانهایی که مورد نیاز است را در طراحی روف گاردن مورد استفاده قرار می دهند .

برای طراحی روف گاردن باید چند مرحله را به ترتیب انجام داد تا در خاتمه یک روف گاردن مناسب داشته باشید .ابتدا ضروری است تا مساحتی که می خواهید در آن اقدام به ساخت روف گاردن نمائید را تعیین کنید سپس آن قسمت ها را یک عایق بندی سرتاسری انجام دهید تا بعداً آب حاصل از آبیاری فضای سبز روف گاردن به طبقات پایینی نفوذ نکند . بعد از عایق بندی ضروری است تا یک سیستم زهکشی برای روف گاردن طراحی کنید . به این دو عمل پیشنیاز برای طراحی کلی روف گاردن مرحله ایزولاسیون و زهکشی گفته می گردد .

بعد از انجام مراحل فوق وارد مرحله لنداسکیپ می شویم که در این مرحله ضروری است تا فضای سبز ایجاد گردد و بعد از آن المان هایی مثل آلاچیق ، باربیکیو و آبنما کار گذاشته شوند . برای انجام مراحل ایزولاسیون و زهکشی حتماَ از افراد مجرب یاری بگیرید زیرا افراد متخصص می دانند که از چه نوع مصالحی استفاده کنند که مناسب محیط روف گاردن باشد .

انواع روف گاردن

از طرح ها و مدل های مختلفی می توان برای ایجاد روف گاردن استفاده کرد . برای طراحی روف گاردن از چهار سبک کلی استفاده می گردد که عبارتند از سبک فشرده ، سبک گسترده ، مدولار و ترکیبی . هریک از این سبک ها با توجه به نوع ساختمان و مقدار فشاری که می تواند تحمل کند انتخاب می گردد .

1- سبک گسترده

این سبک بیشتر برای مواردی بکار می رود که سازندگان آن بیشتر ترجیح می دهند تا از آن برای مقاصد زیبایی و محیط زیستی استفاده کنند نه بعنوان یک فضای باز . برای ساخت روف گاردن به این سبک ضروری است تا حدود 100 تا 150 میلی متر برای آن عمق بستر در نظر بگیرید . سبک گسترده در مقایسه با سبک های دیگر ساده تر می باشد و به نصب و راه اندازی ساده تری نیاز دارد بعلاوه به تعمیر و نگهداری به مراتب کمتری نیاز دارد . پوشش گیاهی مورد استفاده در این سبک معمولاً از گیاهانی می باشند که از قبل در جای دیگری کشت شده اند و فقط ضروری است تا آنها را به محل مورد نظر حمل کنید و بیشتر از انواع قارچ ها و علف های هرز می باشند . هزینه نصب و راه اندازی این نوع سبک مقرون به صرفه تر از سایر سبک ها می باشد .

2- سبک فشرده

این سبک بر خلاف سبک گسترده می تواند به عنوان یک فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد . عمق بستر این سبک 120 تا 200 میلی متر است که عمق بیشتری نسبت به سبک گسترده دارد . با توجه به عمق مناسب این نوع سبک می توان از انواع گیاهان و درختان و درختچه های مختلف استفاده کرد . این نوع از سبک برای ساختمان هایی مناسب می باشد که دارای سقف قوی تر و محکمتری هستند زیرا پوشش گیاهی و سایر المان هایی که روی آن قرار می گیرد دارای وزن زیادی می باشند به همین جهت باید سقف ساختمان قوی باشد و تحمل فشار زیاد را داشته باشد . هزینه نصب و راه اندازی این نوع سبک در مقایسه با سبک گسترده خیلی بیشتر می باشد . این نوع سبک ، آبیاری و نگهداری بیشتری را نیز می طلبد .

3- سبک جعبه گیاه (مدولار)

این سبک بر خلاف سایر سبک های موجود که مساحتی پیوسته را اشغال نموده بودند در این نوع سبک شاهد این هستیم که فضای سبز یک مساحت ناپیوسته را به خود اختصاص داده است به طوری که گیاهان همراه گلدان هایشان در فضای پشت بام قرار می گیرند . در اینجا گلدان های مذکور بیشتر حالت جعبه ای و مکعبی دارند . این سبک مناسب ساختمان های تازه و متعارفی است که بیشتر در کلان شهر ها ساخته می شوند .

3- سبک ترکیبی

این نوع سبک در برگیرنده ترکیبی از ویژگی های سبک گسترده و فشرده می باشد بعلاوه مزیت های هر دو نوع سبک را در خود جای داده است و بعلاوه دارای ظرفیت باری بیشتری نیز می باشد .

فرق پنت هاوس و روف گاردن

اصطلاح پنت هاوس در این اواخر در بین مشاورین املاک و بسیاری از خریداران متداول شده و بیشتر مالکان به علت وجود پنت هاوس در منزلشان ، قیمت فروش آنرا بالاتر می برند حالا در این مقاله می خواهیم به بیان تفاوت های موجود بین پنت هاوس و روف گاردن بپردازیم تا با این تفاوت ها آشنایی پیدا کنیم تا در هنگام خرید منازلی که دارای چنین امکاناتی می باشند از اطلاعات بیشتری برخوردار باشیم .

در ساختمان های بالاتر از ده طبقه ، طبقه اخر را به پنت هاوس تبدیل می کنند . پنت هاوس دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر طبقات می باشد . این محل دارای امکاناتی لوکس و رفاهی مثل سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، سونا ، جکوزی ، استخر تراس روباز و وسیع می باشد . از پنت هاوس برای سکونت دائمی می توان استفاده کرد زیرا دارای تمام امکانات مورد نیاز مثل آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و حمام و … می باشد.

اما روف گاردن همان پشت بام محسوب می گردد که یکسری از المان ها در آن کارگذاشته شده است . در حقیقت روف گاردن همان پشت بامی است که در آن یک فضای سبز ایجاد شده است و تفاوت های زیادی بین روف گاردن و پنت هاوس وجود دارد . همانطور که قبلاَ نیز به آن اشاره شد ، پنت هاوس به عنوان آخرین طبقه یک ساختمان محسوب می گردد که دارای امکانات بیشتر از سایر طبقات می باشد اما روف گاردن همان پشت بامی است که در آن فضای سبز و یکسری از ابزار های دیگر کار گذاشته شده است . روف گاردن به دلایل امکاناتی و قانونی ، قابلیت سکونت دائمی برای افراد را ندارد .

هزینه ساخت روف گاردن

برای ایجاد روف گاردن باید یک سری از مراحل فنی و کارشناسی طی گردد تا روف گاردن جهت استفاده آماده گردد . در ابتدای امر کارشناسان از پشت بام ساختمان بازدید کنند و ببینند آیا امکان ایجاد روف گاردن در آن وجود دارد یا خیر در صورتی پشت بام برای ساخت روف گاردن مناسب باشد حالا باید در خصوص ایده پردازی و طراحی روف گاردن مناسب فکر کنند . بعد از ایده پردازی و طراحی روف گاردن حالا نوبت به کارهای اساسی تر دیگر نظیر آماده سازی سطح پشت بام ، برق کشی ، لوله کشی ، زهکشی ، نصب سیستم روف گاردن و دیگر موارد مورد نیاز می رسد . در این مرحله باید دقت لازم صورت بگیرد و از مواد و مصالح مناسب جهت پیشبرد این مرحله استفاده گردد زیرا مهم ترین بخش کار می باشد و در صورت نقص در آن می تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذیری گردد . در مرحله آخر باید نیاز ها و المانها شناسایی و تهیه می گردند بعلاوه در این بخش به جزئیات ، بیشتر توجه می گردد . ساخت روف گاردن با توجه به هزینه نیروی انسانی و کارشناسی و خرید المان های مختلف مانند نوع جایگاه ها و مبلمان و … می تواند قیمت های متغیری را دارا باشد از اینرو نمی توان برای آن قیمت ثابتی را عنوان نمود زیرا با توجه به موارد ذکر شده ، می تواند از قیمت پایین تا قیمت های میانه تا به بالا را در برگیرد . جهت تهیه گل و گیاه برای روف گاردن حتماً باید به شرایط اب و هوایی منطقه توجه کنید و از گزینه هایی خریداری نمایید که مطابق با این شرایط اب و هوایی باشد .

منبع: هومتیک
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2176

به "روف گاردن: روف گاردن چیست؟ طراحی و اجرای Roof garden" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روف گاردن: روف گاردن چیست؟ طراحی و اجرای Roof garden"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید