سفر جاده ای در ایران : راهنمای سفر ایرانگردی

به گزارش تور یونان ارزان، ایران کشوری ست وسیع با چشم مقدارا، فرهنگ ها و زبان های متنوع. تنوع اقلیمی و فرهنگی به مقدار ای ست که برای تماشا این سرزمین پهناور و کهن، سال ها زمان ضروری است. به همین دلیل است که گشت و گذار و سفر جاده ای در ایران رونق زیادی دارد. سفر جاده ای در ایران روح ماجراجوی تان را زنده می نماید و شما را به جاهایی می برد که خودتان کاشفش باشید؛ یک راه مخفی در ده ای قدیمی یا غاری در دامنه کوهی دورافتاده. افرادی که تازه لذت سفر جاده ای در ایران را کشف نموده اند، همواره در حال امتحان شیوه ها، مسیرها و مقصدهای تازه برای سفر ایرانگردی اند و با این حس و حال حسابی خوش می گذرانند.

سفر جاده ای در ایران : راهنمای سفر ایرانگردی

در این مطلب برترین جهتها و مقصدهای سفر جاده ای برای کشف شگفتی های ایران را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر علاقه مند به سفر ایرانگردی زمینی هستید و دوست دارید در سرزمین مادری تان به شیوه ای متفاوت گشت وگذار کنید و از تجربه های تازه لذت می برید، با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید. کوله پشتی ات را بردار و به دل جاده بزن! حیف است این روزهای خوب را از دست بدهی. زیباترین جاده های ایران منتظر هستند تا پذیرای تو باشند. برو، خوش بگذران و تجربه زندگی ات را بیش تر کن و از چشم انداز های زیبا لذت ببر.

سفر جاده ای در ایران ، یک کوله پشتی و راهی طولانی

سفر جاده ای در ایران یکی از مجذوب نماینده ترین روش های سفر است

سفر جاده ای در ایران برای افراد اهل سفر و گشت و گذار مجذوب نمایندهیت های خاص خودش را دارد. مجذوب نمایندهیت هایی که تا امتحانش ننموده باشی، نمی توانی درکش کنی. کشور زیبای ایران که به کشور چهار اقلیم معروف است، در هر نقطه طبیعت و آب وهوای متفاوتی دارد که باعث می گردد در هر کجای آن یک جاذبه طبیعی خاص وجود داشته باشد. این موضوع باعث می گردد که بسیاری از ایرانی ها با خودرو سفر نمایند تا علاوه بر مقصد، از جهت سفر خود هم لذت ببرند. به همین علت است که سفر با ماشین یکی از پرطرفدار ترین راه های سفر در ایران است و همه در پی پیدا کردن مقاصد مجذوب نماینده برای برترین سفر جاده ای هستند.

بنابراین برای سفرهای جاده ای باید اول از همه ماشین خود را برای سفر آماده کنید. گزینه اول ماشین شخصی خودتان است، اما اگر ماشین تان کمی قدیمی است، ممکن است در جهت برای شما مسئله ای پیش بیاید. یادتان باشد که حتما ماشین خود را از نظر فنی چک کنید تا با تیم هایی همشفر شوید که از ماشین های مجهز بهره مند هستند. این تورهای کوچک و بزرگ در تمام شهرهای ایران راه اندازی شده اند و خیلی شاد خواهند شد اگر شما را در جمع خود ببینند.

کردستان ، سفر جاده ای پابه پای منظره ها بکر کوهستانی

کردستان را باید از نزدیک دید و کشف کرد

استان کردستان برای شروع سفر جاده ای در ایران خارق العاده است. هم به خاطر کوه های مرتفع و چشم اندازهای بی نظیر و هم غنای فرهنگی اش. پیشنهاد می دهیم سفرتان در استان کردستان را با شهر سنندج شروع کنید. شهر سنندج در احاطه کوه های مرتفع است و تمام شهر پر از تپه ماهورهاست. بالای هر کدام از تپه ها که بروید چشم انداز ای زیبا و کم نظیر از شهر در برابرتان خواهید دید. پس از گشت وگذار در سنندج زیبا، جهتتان را به سمت روستای عمودی پالنگان ادامه دهید. روستای پالنگان علاوه بر معماری پلکانی، به علت داشتن چشمه های پرآب معروفیت دارد.

یکی دیگر از تماشای های کردستان که باید حتما با اتومبیل به شکارش بروید، دریاچه زریوار است که در همه سال به جز زمستان میزبان گردشگران است. قلعه باستانی قمچقای هم از آثار تاریخی ست که از دوره پیش از اسلام در این منطقه به جا مانده . کردستان پر است از چشمه ها، سراب ها و دریاچه های کوچک و بزرگ که درمیان انبوه کوهستان ها گمشده اند و منتطرند تا شما به آن ها سربزیند، پس معطل نکنید.

سفر به روستای تنگیور و اورامان تخت

روستای هورمان تخت یکی از زیباترین روستاهای ایران

در ادامه سفر ایرانگردی در استان کردستان به دره زیبای تنگیور در همسایگی این روستا هم سر بزنید. مقصد بعدی اورامان تخت است؛ روستای دیگری با معماری پلکانی که رودخانه خروشان سیروان از جوار آن می گذرد. جهتتان را در جهت شمال به سمت بهشت گمشده دریاچه زریوار ادامه دهید. در این منطقه علاوه بر این که از طبیعت زیبای دریاچه لذت می برید، از غار کرفت هم بازدید کنید که به علت کتیبه های یونانی اش اهمیت تاریخی زیادی دارد. در خاتمه پیشنهاد می کنیم در فصل بهار یا تابستان به کردستان سفر کنید، این بخش از ایران زمستان هایی بسیار سرد و سخت دارد.

جاده هجیج اورامانات ، سفر ایرانگردی در قلب کردستان

نمایی از ارومانات

یکی دیگر از جهتهای عالی برای سفر جاده ای در ایران ، جهت تبریز به جلفاست. این جهت را باید در فصل بهار یا تابستان پیمود. پس از گشت وگذار در شهر تبریز و بازدید از تماشای هایش مانند مسجد کبود و بازار و خانه مشروطه به جاده بزنید و به سمت شمال برانید، اما قبل از آن سری به رستوران حاج علی بزنید و کباب مشهور تبریز را امتحان کنید. اگر اهل چشیدن طعم غذای خیابانی در سفر هستید، یرآلما-یومورتا (سیب زمینی-تخم مرغ) را از دست ندهید.

جاده چالوس ، مارپیچ بهشتی و سفر جاده ای در ایران

جاده چالوس ، معروف ترین جاده ایران

جاده چالوس جهتی آشنا برای سفر جاده ای در ایران است. احتمالا هر ایرانی برای رسیدن به دریای خزر حداقل یک بار لذت سفر در این جهت سرسبز و زیبا را چشیده است. با این که این جاده باریک و پرپیچ و خم است، اما با چشم انداز های فوق العاده، کوه ه هایی پوشیده از جنگل و آبشارهای جاری از دل کوه ها، برای علاقه مندان سفرهای جاده ای وسوسه نماینده است. جاذبه های زیادی در این جهت بی نظیر وجود دارد، می توانید برای خوردن آش دوغ در حوالی تونل کندوان توقف کنید یا اگر اهل شکم گردی در سفر ایرانگردی هستید، کباب و دوغ در رستوران های چاده چالوس امتحان کنید.

جاده ساحلی چابهار بریس

جاده بریس

جاده ساحلی چابهار بریس یکی از جاده های ساحل عمان است. از آن جایی که دریای عمان به اقیانوس هند متصل است، آب آن رنگ و روی اقیانوسی و لاجوردی دارد. اولین جاذبه این جاده، سواحل صخره ای ست که در ابتدای جاده قرار گرفته. در شروع جهت صخره هایی دیده می گردد که سوراخ های عمیقی دارد که این سوراخ ها به علت فرسایش آب ایجاد شده است.

جاذبه بعدی این جهت، تالاب لیپار است که در فاصله 15 کیلومتری این جاده قرار گرفته است. کوه های مینیاتوری و جنگل حرا از دیگر جاذبه های جهت است و شما را حسابی سرشوق می آورد، طوری که فکر می کنید به جهانی دیگری آمده اید.

جاده یزد نایبند ، سفری جادویی به کویر

نایبند

اگر به کویر و صحرا علاقه دارید، قطعا از سفر جاده ای در ایران و در جهت یزد به روستای نایبند لذت فراوان خواهید برد. اگر چندان علاقه ای به طبیعت کویری ندارید، شاید این سفر به قلب کویر ایران بتواند نظرتان را تغییر دهد. سفرتان را با تماشا شهر زیبای یزد شروع کنید و از آن جا راه تان را به سمت نایبند، روستایی کویری در جهت جاده کرمان، ادامه دهید. این روستای طبقه طبقه زیبا که آن را ماسوله کویر هم می نامند، پر است از درختان نخل و مرکبات و بوی دلپذیر نان تازه که در تمام روستا به مشام می رسد. حیات وحش منطقه نایبند هم بسیار شگفت انگیز است. سفر در این جاده را از دست ندهید.

جهت تهران شیراز ، با ماشین زمان به عقب برگردید

سفر جاده ای به ابیانه ، شهر زیبای کویری

جهت طولانی تهران به شیراز یکی از برترین جهتهایی است که می توانید برای سفر ایرانگردی و سفر جاده ای در ایران انتخاب کنید. در این جهت تماشای های زیادی در انتظارتان است. در فاصله یک ساعتی تهران، شهر قم قرار گرفته است و پس از گشت وگذاری کوتاه در این شهر به شهر کاشان می رسید که زیبایی خانه های تاریخی اش نفس گیر است. در جهت قم به کاشان دریاچه نمک وجود دارد که تماشا آن خالی از لطف نیست.

سواحل شمال ، جهت درخشان خزر

پیشنهاد می دهیم از روستای تاریخی سرخ رنگ ابیانه در نزدیکی کاشان هم تماشا کنید. در ادامه سفرتان به اصفهان می شوید و پس از آن به شیراز می رسید. می توان در یک جمله گفت که این جهت تاریخی ترین جاده ایران است. جاده ای که از تهران مدرن و قاجاریه شروع می گردد، به کاشان و سیلک 7 هزار ساله و شهر زیرزمینی نوش آباد می رسد. سپس وارد اصفهان هزار رنگ صفویه می شوید و نهایتا به شیراز و تخت جمشید 2 هزار و 500 ساله وارد می شوید. هر 100 کیلومتری که در این جاده به پیش می روید، حکم 100 سال است که در تاریخ به عقب رانده باشید.

سفر در جهت خط ساحلی خزر

سواحل دریای خزر یکی از مقصدهای اصلی گردشگران ایرانی است، اما کم تر گردشگری لذت رانندگی در امتداد سواحل خزر را چشیده باشد. از هر سمتی که این جهت را شروع کنید، با جهانیی از طبیعت و فرهنگ روبه رو می شوید. می توانید سفرتان را از گیلان شروع کنید و شهر انزلی، مرکز پرورش و فراوری ماهیان خاویاری، شروع کنید و یک سفر کوتاه، اما لذت بخش در مرداب انزلی را تجربه کنید و از آن جا به رشت و رامسر بروید. در جهتی که به سمت شرق و بندرترکمن می روید از جزیره آشوراده و جزیره و ساحل و اسب های وحشی رهایش تماشا کنید.

ضمناً این جهت برای تان کلاس درس فرهنگ شناسی هم هست. در طول جهتتان شاهد تغییر جالب زبان و فرهنگ از گیلگی به مازندرانی و ترکمن خواهید بود که آن قدر سریع رخ می دهد که اصلا نخواهید فهمید که کجا این اتفاق رخ داد.

جاده طبس خور و بیابانک

کال جنی

یکی از زیبایی های جاده های کویری، جاذبه های طول جهت است. در جهت طبس و خور و بیابانک تماشای های زیادی مثل تل ماسه ها، قلعه های اسماعیلی، درخت های کهنسال و سدهای تاریخی زیادی وجود دارد. جهتی که در طبس به دره کال جنی منتهی می گردد و تمام جهت را به رویایی تودرتو شبیه خودش تبدیل می نماید.

وقتی در خور و بیابانک هستید بعد از گذشتن هر پیچ باید منتظر یک اتفاق خارق العاده به رنگ قرمز ، اوخرایی یا سبز باشید!!! تعجب نکنید. این جا پر است از تپه های رنگارنگ که به علت وجود فلزاتی مثل آهن رنگ های متنوعی به خودش گرفته است. این تپه ها را بیش تر از همه می توانید در اطراف انارک ببینید.

نوار مرزی ارس، جلفا ، از زیباترین جاده های ایران

رودخانه ارس

جاده ارس جلفا در زیبایی رقیب ندارد و به موازات ارس، در منطقه ارسباران شروع می گردد. تمام جهت تا جلفا به طرز خیره نماینده ای نگاه ها را جلب می نماید. در این سفر جاده ای از یک سو جنگل و کوه هایی پوشیده از درختان جنگلی را می بینید و از طرف دیگر رود ارس. تنها همین رود ، خانه های روستایی کشور ارمنستان را با ایران جدا نموده است. چشم انداز ای زیبا که می توانید یکی از معروف ترین مرزهای طبیعی جهان را از نزدیک ببینید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2181

به "سفر جاده ای در ایران : راهنمای سفر ایرانگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر جاده ای در ایران : راهنمای سفر ایرانگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید