شبکه ریلی به بنادر متصل می گردد، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی

به گزارش مجله میکونوس، به گزارش خبرنگاران به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد مهدی حسن زاده گفت: به منظور توسعه فعالیت های لجستیکی کشور بر پایه ریل، علاوه بر بندر آپرین که از سالیان گذشته به عنوان بندر خشک مطرح بوده 17 پهنه به عنوان پهنه های لجستیکی در اختیار راه آهن قرار داده شد.

شبکه ریلی به بنادر متصل می گردد، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی

وی ادامه داد: بر این اساس ایجاد شبکه لجستیکی میان نقاط مذکور و سایر مراکز تخلیه و بارگیری، توزیع کالا و توجه به حمل و نقل ترکیبی از جمله مهمترین برنامه های راه آهن در حوزه لجستیک است.

حسن زاده تاکید نمود: یکی از وظایف و ماموریتهای اصلی اداره کل لجستیک در شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی در حوزه بار به وسیله ساخت و توسعه مراکز مورد اشاره است.

وی با اشاره به اینکه سند آمایش لجستیک کشور، شهریور ماه سال جاری به سازمانهای مسئول ابلاغ شد، افزود: بر اساس سند مذکور 17 پهنه به عنوان پهنه لجستیکی در اختیار راه آهن قرار گرفته است که 11 پهنه در زمره دهکده لجستیک و 6 پهنه مرکز لجستیک مرزی و 1 پارک لجستیک است.

حسن زاده با تاکید بر این که این اداره کل در کوشش است تا زیر ساخت های لازم را در مراکز لجستیک ایجاد و در این زمینه از بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کند، گفت: در این مراکز از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد ترمینال های کانتینری، جنرال کارگو ، فله ، نفتی و سایر فعالیت های لجستیکی و تبدیلی استفاده می گردد.

وی با یادآوری اینکه هدف راه آهن از ایجاد این مراکز توسعه حمل و نقل باری شبکه ریلی است، افزود : نگاه ما به این مراکز، انتفاع از آن ها به عنوان انبار نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا بار و کالا را به وسیله این مراکز به روی ریل بیاوریم.

حسن زاده با تاکید بر اینکه این اداره کل به دنبال اصلاح فرایندهای تخلیله و بارگیری بخصوص در بنادر ساحلی است، گفت: با وجود اینکه شبکه ریلی به تعدادی از بنادر متصل است، اما فرایندهای تخلیه و بارگیری ما دچار بعضی از اشکالات بوده که نیازمند اصلاح و بهسازی است.

وی با یادآوری اینکه تعدادی از بنادر کشور نیز به ریل متصل نیستند افزود: تصمیم داریم تا باهمکاری سازمان بنادر و دریانوردی، شبکه ریلی را به این بنادر متصل کنیم تا میزان انتقال کالا به مراکز مصرف به وسیله شبکه ریلی را از بنادر کشور افزایش دهیم.

مدیرکل لجستیک راه آهن، شبکه حمل و نقل ریلی را نیازمند توجه به حمل و نقل ترکیبی دانست و افزود: عموماً حمل و نقل ریلی به شکل درب به درب نیست و ابتدا و انتهای آن به حمل و نقل ترکیبی متصل می گردد، بنابراین برنامه ریزی برای توسعه حمل ونقل ترکیبی نیز از اهداف ما است.

وی از برنامه های این اداره کل برای همکاری با شقوق دیگر حمل و نقل اطلاع داد و گفت: ما به سایر شقوق حمل و نقل به عنوان رقیب نگاه نمی کنیم بلکه به دنبال همکاری و هم افزایی و مشارکت در فعالیت های لجستیکی هستیم.

حسن زاده با یادآوری اینکه در حال حاضر محل پهنه های لجستیکی به این اداره کل ابلاغ شده و نیازمند مشخص نقاط جهت ایجاد مراکز لجستیکی است، ادامه داد: در چند پهنه، نقاط شناسایی و مشخص شده اند و در خصوص سایر پهنه ها در حال انتخاب مشاور هستیم.

وی از بکارگیری مذاکره با مشاورین مختلف داخلی و خارجی در این باره اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد: ظرف ماه آینده انتخاب مشاورین قطعی گردد.

مدیر کل لجستیک راه آهن گفت: پس از آنکه مشاور در پهنه های اعلامی راه آهن نقطه یابی را انجام داد، طرح جامع و نقشه اصلی مراکز لجستیکی راه آهن را تهیه و بر اساس آن، زیر ساخت ها ایجاد و سرمایه گذار جذب می گردد.

حسن زاده، در خصوص مرکز لجستیک مرزی اینچه برون نیز افزود: حدود 1250 هکتار مجموعه زمینی است که برای مرکز لجستیک اینچه برون در نظر گرفته شده و طرح جامع و اولیه این مرکز تهیه و درحال مذاکره با مشاورین داخلی و خارجی برای اصلاح و تکمیل طرح جامع اینچه برون هستیم.

وی با اشاره به همکاری های لجستیک ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر و تبادلات گسترده میان ایران و این کشورها، افزود: تقاضاهای بسیاری برای سرمایه گذاری از سوی کشورهای شرق دریای خزر مطرح شده است که در حال آنالیز این تقاضاها هستیم و در صورت توافق و طی تشریفات قانونی قراردادهای مربوط به آنها امضا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 225

به "شبکه ریلی به بنادر متصل می گردد، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه ریلی به بنادر متصل می گردد، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید