مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند

به گزارش تور یونان ارزان، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند.

مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند

مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار گردید، بیان نمود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها همایش های سیاست گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرد اما این نشست نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است و هدف نهایی آن، ثبت این آثار و حفاظت و پاسداری از آنهاست.

وی ادامه داد: پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش کاربردی است.

پورعلی با تقدیر از مسئولان خوزستان و شهرستان ماهشهر در میزبانی از این همایش اضافه نمود: هیات وزیران آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده و این آیین نامه تکالیفی برای فرمانداری ها و نهادهای محلی و بعلاوه سازوکار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان نموده است.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندر ماهشهر با قدمت بیش از سه هزار سال و یکی از نخستین سکونتگاه های انسان در حاشیه خلیج فارس برگزار می گردد.

حبیب آقاجری با اشاره به اینکه بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است، ادامه داد: هویت هر منطقه بر پایه فرهنگ هایی است که باید پاس داشته گردد تا از طریق فرهنگ ها، الگویی برای دیگران باشیم.

وی اضافه نمود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندر ماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و آبزیان است می تواند در حوزه گردشگری منطقه بسیار مفید باشد و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می طلبد.

خرده فرهنگ ها می تواند از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند

سرپرست فرمانداری بندرماهشهر نیز با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسائل فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب کوشش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته اند اگر پایه های فرهنگی بخواهد مستحکم گردد، شرط آن این است که ایمان مردم به دین و فرهنگشان، روز به روز استحکام بیشتری پیدا کند و تضعیف نگردد.

فریدون بندری اضافه نمود: این اقدامات در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن، یک مجاهدت است و تنها موردی که می تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ ها می تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

وی ادامه داد: باید کوشش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما نشسته است، برداشته گردد و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند.

وی اضافه نمود: با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ های بومی و منطقه ای باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ در اذهان نقش بسته، ایستادگی کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بندرماهشهر نیز بیان نمود: میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات منطقه ها مختلف است که بندر ماهشهر میزبان نخستین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار گردید.

سارا عبادی اضافه نمود: پرونده های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده های پاسداری از آثار ثبت شده سالهای گذشته در این همایش از طریق هیات داوران آنالیز می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2104

به "مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم بانیان و حامیان اصلی میراث فرهنگی ناملموس هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید