میدان آزادی در انتظار حیات شبانه

به گزارش تور یونان ارزان، زمستان سال گذشته که کلیات لایحه الزام شهرداری به برنامه ریزی و بسترسازی احیای زیست شبانه تیتر رسانه ها شد تا به امروز این طرح در غربی ترین تکه از پازل تهران علیرغم وجود ظرفیت های تفریحی مناسب اجرا نشده واهالی منطقه 9 را چشم به راه احیای طبیعت شهری در شب گذاشته است.در این گزارش به آنالیز علل خاتمه نیافتن این طرح پرحاشیه می پردازیم.

میدان آزادی در انتظار حیات شبانه

خبرنگاران- سحر جعفریان:ساعت از نیمه شب گذشته است. صدای سوز سرما در گوش عابران می پیچد و تن را می لرزاند. پیاده رو خیابان آزادی یکی از اصلی ترین معابر منطقه و تهران را به جلو قدم برمی داریم. جز چند داروخانه شبانه روزی و کیوسک ظاهراً مطبوعاتی، کسبه دیگری را نمی بینیم. ساعتی می گذرد و تاریکی جانی تازه می گیرد. خودرویی کنار خیابان توقف می نماید. سرنشینانش یک به یک پیاده می شوند تازه از راه قزوین رسیده اند. سری به اطراف می چرخانند. به دنبال یک رستوران یا غذاخوری ساده اند.8 کانکس در حاشیه میدان آزادی دیده می شود که برای اجرای طرح حیات شبانه به اینجا آمده بودند.مجید کریمی دبیر شورایاری محله استاد تعیین در ارتباط با مزایای اجرای طرح حیات شبانه در منطقه می گوید: میدان آزادی در منطقه ما یکی از جاذبه های گردشگری داخلی و حتی خارجی محسوب می شود که متأسفانه مورد غفلت مسئولان شهری قرار گرفته است. جاذبه ای که با رونق گرفتنش بسیاری از کسب و کارهای محلی نیز جان می گیرد. در حاشیه این میدان بزرگ، ما خانه فرهنگ ایرانسرا و بوستان المهدی (عج) با آن دریچه مصنوعی زیبا را داریم که هر کدام به تنهایی سرانه تفریحی و فرهنگی به شمار می آید. در این شرایط جای افسوس دارد که این بخش از شهر دچار شب مردگی است. حالا بماند که در روز روشن هم توجه ویژه ای به این جاذبه ها نمی شود.

امنیت هم می آید

اهالی محله استاد تعیین نیز حرف هایی برای گفتن دارند. کاوه داداشی از اهالی بومی محله می گوید: یک محله قدیمی و با هویت فرامنطقه ای و چنین جاذبه تفریحی دچار هزار آسیب است که امان از کف ما اهالی برده. چون پایانه اتوبوسرانی بین شهری غرب در نزدیکی بوستان المهدی (عج) و میدان آزادی واقع شده خیلی از مسافران، افراد معتاد و بی خانمان در اطراف آن همواره در حال تردد هستند. نازیبایی نمای محله به کنار، امنیت مان مختل شده است. به نظرم یکی از راه هایی که می شود این معتادان و بی خانمان ها را ساماندهی کرد همین اجرای طرح حیات شبانه است. با اجرای آن ضمن استفاده بهینه از اوقات شبانه روز، رونق به محله بازمی شود و از طرفی هم امنیت برقرار می شود. اعظم موسوی از دیگر اهالی قدیمی محله است که بهره نبردن از ظرفیت های گردشگری را وجه تمایز مناطق شمال و جنوب شهر می داند: حالا اگر این میدان و برج آزادی در مناطق بالای تهران بود سال ها قبل اطرافش را کافه های سیار و فوداستریت و انواع بازارچه های پررزق و برق پر نموده بود. طرح حیات شبانه دقیقاً مناسب میدان آزادی است که با توجه به تردد زیاد قابلیت پاتوق شدن دارد. چون اطرافش هم مسکونی نیست پس مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی نماید که بخواهد جای اعتراض باقی گذارد.

از پیوست امنیتی تا اخلاق زیست محیطی

اجرای طرح بسترسازی ویژه حیات شبانه در گرو همراهی نیروهای انتظامی پایتخت است که تا به امروز با توجه به فراهم نبودن پیوست های امنیتی و ترافیکی به طور کامل اتفاق نیفتاده است. سرهنگ حسین نورآبادی رئیس کلانتری 119 مهرآباد در این ارتباط می گوید: اجرای این طرح ابتدای سال جاری در بعضی مسیرهای محدوده شهر امکان پذیر شد و خیلی زود با توجه به فراهم نبودن پیوست ها و هماهنگی های امنیتی و ترافیکی از سوی نیروی انتظامی لغو شد. منطقه 9 نیز از این قاعده مستثنا نیست. کاسبان در حال حاضر تا ساعت 12 شب اجازه فعالیت دارند. زهرا نژاد بهرام عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین باره شرح می دهد: شهرداری تهران یگان حفاظت دارد که کارکرد آن پیرامون برقراری ارتباطی پویا بین شهرداری با نیروی انتظامی است. بنابراین ما با امیدواری بیشتری این لایحه را به شورای حل اختلاف ارجاع داده ایم تا ضمن آنالیز همه جوانب آن، ظرف مدت کمتر از 3 ماه مسائل و گره های اجرایی آن رفع شود. چون در سایه اجرای این طرح با توجه به نزدیک شدن به بازار شب عید امکان ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون نیز فراهم می شود. سید علی مفاخریان شهردار منطقه 9 می گوید: شهرداری منطقه با همه ظرفیت های خود آماده است تا با اعلام زمان رسمی شروع اجرای طرح حیات شبانه به اهالی منطقه خدمت رسانی کند. همچنان که ما در مسیرهای دیگر منطقه در کنار ظرفیت برج آزادی توان اجرایی خود را محک زده ایم. به گونه ای که در مشورت با فعالان محیط زیست و شهری با کمترین آسیب به طبیعت شب با حفظ اخلاق زیست محیطی روبرو باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 743

به "میدان آزادی در انتظار حیات شبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان آزادی در انتظار حیات شبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید