نگاهی به تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته

به گزارش مجله میکونوس، دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی در حال سرانجام است و حال قصد داریم نگاهی گذرا به اتفاقات یک دهه گذشته صنعت خودرو دنیا داشته باشیم. در فاصله سال های 2010 تا 2020 اتفاقات مهمی در حوزه خودروسازی رخ داد. رسوایی دیزل گیت موجب تحقیقات گسترده بر روی خودروهای دیزلی شد. رویداد برکسیت خودروسازی انگلستان را وارد دوران سختی کرد و مسائل بسیار دیگر که خودروسازان را به دردسرهای مختلفی انداخت.

نگاهی به تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته

از سوی دیگر این دهه مقارن با انفجار تکنولوژی در خودروسازی بود. امروزه خودروها نسبت به ده سال پیش ایمن تر بوده و آلودگی کمتری وارد هوا می نمایند. از سوی دیگر تقاضا برای دو سگمنت ترکیبی شاسی بلند ترکیبی و کراس اوور بسیار رشد داشته و این خودروها اکنون حاکمان بازار هستند. در ادامه به آنالیز مطلبی می پردازیم که توسط رسانه اتوکار بریتانیا تهیه شده است.

مهم ترین تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته به تفکیک:

رسوایی دیزل گیت

در سال 2015 اطلاعاتی از شرکت فولکس واگن به بیرون درز کرد که نشان می داد این شرکت و برندهای زیرمجموعه آن، در نتایج تست های آلودگی دست برده اند. این اخبار شوک بزرگی به صنعت خودرو دنیا وارد کرد و موجب کاهش شدید فروش خودروهای دیزلی شد. تا پیش از این اتفاق، خودروهای دیزلی پرفروش ترین محصولات بازار اروپا را تشکیل می دانند، به حدی که 70 درصد خودروهای سواری فروش رفته در فرانسه در سال 2007 از نوع دیزلی بودند.

ظهور تسلا

تسلا در اوایل قرن بیست و یکم پا به عرصه خودروسازی گذاشت. این شرکت در سال 2010 خودروسازی کوچکی بود که فعالیت آن به فراوری یک مدل رودستر خلاصه می شد. این شرکت تحت رهبری ایلان ماسک در طی ده سال به یک خودروسازی بزرگ تبدیل شده و علاوه برآن، هیاهوی فراوانی در صنعت خودروسازی دنیا ایجاد نموده است.

هجوم شاسی بلندها

شاسی بلندها یا خودروهای اسپرت چندمنظوره از ابتدای قرن بیست و یکم وارد بازار خودرو شدند. محبوبیت این خودروها روز به روز افزایش یافت و از ابتدای دهه دوم قرن بیست و یکم، شاهد جهش یکباره فروش این خودروها بودیم. امروزه چهل درصد از خودروهایی که در بازار اروپا به فروش می رسند، شاسی بلند هستند.

رشد خودروسازی چین

چین برای سال ها از صنعت خودروسازی دور بود و محصولی در این حوزه نداشت. این کشور از ابتدای قرن بیست و یکم با رویکردی جدید وارد این حوزه شد. صنعت خودروسازی چین با وجود مسائل فراوان طی دهه گذشته پیشرفتی چشمگیر داشت. خودروهای فروش رفته خودروسازان چینی از 13 میلیون دستگاه در سال 2010 به 23 میلیون دستگاه در سال 2019 رسید. علاوه بر آن بسیاری از شرکت های چینی نظیر جیلی و سایک موتور، خودروسازان به دردسر افتاده اروپایی نظیر لوتوس و ام جی را خریداری کردند.

برندگان و بازندگان تغییرات صنعت خودروسازی طی یک دهه گذشته:

تغییرات فوق تاثیر قابل توجهی بر شرکت های خودروسازی داشته اند. در آمار زیر نگاهی به برندگان و بازندگان تغییرات خودروسازی طی یک دهه گذشته خواهیم داشت. این آمار صرفا بر بازار خودرو بریتانیا تمرکز نموده اند:

برندهایی که از تغییرات سود برده و رشد فروش را تجربه کردند:

مرسدس بنز (+3.88٪)، بی ام و (+1.79٪)، آئودی (+1.1٪)

کیا (+1.55٪) و هیوندای (+0.66٪)

جگوار (0.77٪+) و لندروور (+1.47٪)

سیات (1.35٪+) و اشکودا (+1.14٪)

داچیا (+1.33٪)

برندهایی که از تغییرات صدمه دیده و دچار افت فروش شدند:

واکسهال (-5.04٪)

فورد (-3.59٪)

رنو (-2.17)، پژو (-1.91٪) و سیتروئن (-1.36٪)

منبع: autocar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 839

به "نگاهی به تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تغییرات صنعت خودرو طی یک دهه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید