چرا استوری به محبوب&zwnjترین ابزار در تمام اپ&zwnjها تبدیل شده است؟

به گزارش تور یونان ارزان، به نظر می رسد هر چند ماه یک بار شرکت دیگری تصمیم به کپی کردن ویژگی استوری می گیرد. این ویژگی نوظهور به کاربران امکان می دهد تقریبا 10 ثانیه فیلم یا عکس ایجاد نمایند و فقط برای 24 ساعت در معرض دید دنبال نمایندگانشان قرار دهند.

چرا استوری به محبوب&zwnjترین ابزار در تمام اپ&zwnjها تبدیل شده است؟

شروع نماینده این ویژگی بین اپ های بین المللی اسنپ چت بود، اما خاستگاه اصلی آن اینستاگرام است که از سال 2016 استوری را به اپ خود افزود و آن را به محبوب ترین فیچر از نظر تعداد استفاده تبدیل کرد. به دنبال آن یوتیوب، فیسبوک، اسکایپ و واتس اپ در سال 2017 این فیچر را به اپ هایشان افزودند.

حالا حتی برنامه های دوست یابی مانند Bumble و Match نیز تست نسخه خود از Stories را شروع نموده اند. اما موضوع وقتی عجیب تر می گردد که اپلیکیشن هایی مانند جست وجوی گوگل، توییتر و لینکد این که کاربری متفاوتی دارند هم تن به افزودن استوری می دهند و حالا همه این اپ ها در نوار بالای صفحه خود دایره های متعدد سرگردانی دارند که محتوایی با عمر 24 ساعت نمایش می دهند.

هیجان اینستاگرام از ویژگی جانبی

زمانی که اینستاگرام استوری را افزود، قرار بود یک ویژگی جانبی باشد، اما حالا آمارها نشان می دهد نسبت استوری به پست در این اپ 65 به یک است. یعنی به ازای هر پستی که کاربران به اشتراک می گذارند، 65 استوری به صورت میانگین منتشر می گردد؛ آماری خیره نماینده برای یک فیچر جانبی. در چنین شرایطی اصلا نباید تعجب کنیم این ویژگی به این حد از محبوبیت نه در بین کاربران که حتی در بین فراوری نمایندگان و طراحان اپ ها برسد.

ماجرا وقتی خنده دار می گردد که بدانید Airbnb هم حالا دیگر استوری دارد؛ یک سرویس گردشگری و اجاره اقامتگاه. Airbnb استوری هایش را بین گروه کوچکی از کاربران آزمایش نموده است. ایده این است که کاربر هنگام مسافرت، عکس ها و فیلم هایش را به اشتراک بگذارد تا دیگر کاربران از مکان هایی که برای بازدید هنگام حضور در یک شهر خاص انتخاب نموده اند اطلاعات دقیق تری به دست بیاورند و یک تجربه زیسته از آنچه در آن مکان گذشته داشته باشند.

وقتی همه دارند، چرا من نه؟

در نگاه اول، به راحتی می توان فهمید چرا شرکت ها آن قدر مشتاق به پذیرش ویژگی ای شبیه استوری هستند. بر اساس داده های آژانس رسانه های اجتماعی Block Party ، تعداد حساب هایی که یک استوری را در اینستاگرام، واتس اپ، اسنپ چت و فیسبوک مسنجر ایجاد یا مشاهده نموده اند بین سال های 2016 و 2019 نزدیک به 842 درصد افزایش یافته و به بیش از 970 میلیون حساب رسیده است.

اما هر اپلیکیشنی که بخواهد با موفقیت Stories را کپی کند باید در نظر بگیرد که این ویژگی خیلی سریع از حاشیه به متن تبدیل می گردد، به طوری که فیچرهای اصلی اپ را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا در اپ فیسبوک بعد از اضافه شدن استوری به آن، میزان بازدید پست ها حدود 12 درصد کاهش پیدا کرد. البته عوامل دیگری هم در این کاهش بازدید تاثیرگذار بوده، اما نقش استوری قطعا کمرنگ نبوده است. این مساله می تواند این کسب و کار را از جهت اصلی خود دور کند.

استوری می تواند برای اپ هایی که میزان حضور در اپ کاربران برایشان مهم است، یک ویژگی بسیار خوب باشد. اما مثلا برای اپی مثل لینکداین یا Airbnb که هدف شان رساندن یک خدمت به کاربران است، این ویژگی می تواند مخرب هم باشد.

وقت پرکن های بی مصرف

نتیجه یک نظرسنجی در خصوص استفاده از استوری بین کاربران که توسط Block Party اجرا شده نشان می دهد بیشتر کاربران اینستاگرام، استوری را راهی برای گذراندن وقت های مرده می دانند. مثلا زمانی که در صف اتوبوس هستید یا با مترو جهتی را طی می کنید یا این که در تختخواب هستید و هنوز چشمانتان گرم خواب نشده است. معمولا هنگامی که همه آنها را تماشا کردیم از برنامه خارج می شویم و از آنجا که استوری ها بسیار کوتاه هستند (حداکثر 15 ثانیه طول می کشد) بیشتر اوقات آنچه را تماشا نموده ایم خیلی سریع فراموش می کنیم.

همین باعث می گردد استوری ها از تاثیرگذاری کمتری برخوردار باشند. برای کاربرانی که آنها را به اشتراک می گذارند هم همین مساله وجود دارد. معمولا کاربران مسائلی را استوری می نمایند که یا به روزمرگی شان مربوط می گردد یا آن قدر برایش ارزش قائل نیستند که به صورت یک پست دائمی ذخیره اش نمایند.

در واقع شاید بتوان گفت استوری، یک توییت به صورت تصویری است که برای ثبت روزمرگی ها، نظرات و نگاه شما در آن لحظه یا آن روز طراحی شده است. ولی حالا این که چرا خود توییتر هم این فیچر را با نام فیلت به اپش اضافه نموده، سؤالی است که باید مدیران این شبکه اجتماعی به آن پاسخ دهند.

افزودن استوری به همه اپ ها را متوقف کنید

یک مساله بسیار مهم در صنعت کسب و کارهای اینترنتی که پایه خدمات شان در بستر یک اپلیکیشن است، بررسی و تحلیل رفتار کاربر است.

هر اپلیکیشنی برای ارزیابی عملکرد خود یک سری شاخص حیاتی تعریف نموده و با توجه به این شاخص ها تغییراتی در اپ خود ایجاد می نماید.

average session duration یا همان زمان میانگین حضور کاربر در اپ، معمولا یکی از اصلی ترین شاخص ها در اپ های مختلف است.

یعنی شما هرچه بتوانید زمان بیشتری کاربران خود را در اپ نگه دارید، قطعا می توانید تاثیر بیشتری روی آنها بگذارید.

اما این شاخص با وجود وزن بالایش، در تمام اپ ها حیاتی ترین شاخص نیست. مثلا تصور کنید یک اپ فروش بلیت هواپیما برای این که بتواند زمان حضور کاربران را در اپش بالا ببرد در بالای صفحه اپ خود فیلم سینمایی پخش کند.

حتما این کار باعث می گردد برخی از کاربران زمان بیشتری را در اپ سپری نمایند، اما آیا مالکان این کسب و کار را به هدف اصلی شان که فروش بلیت هواپیماست، نزدیک می نماید؟ پاسخ منفی است.

افزودن استوری به صورت جنون آمیز به تمام اپ هایی که جامعه کاربری بالایی دارند، همان کارکرد نمایش فیلم در اپ را دارد.

شاید بتواند هم کاربری و هم حضور کاربران در اپ شما را بالا ببرد، اما قطعا در خیلی از اپ ها کاربر را از متن به حاشیه می برد و حتی ممکن است رفتار کاربر را به طور کامل تغییر دهد.

آرش جهانگیری - طراح تجربه کاربری / ضمیمه کلیک روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1430

به "چرا استوری به محبوب&zwnjترین ابزار در تمام اپ&zwnjها تبدیل شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا استوری به محبوب&zwnjترین ابزار در تمام اپ&zwnjها تبدیل شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید