چه کربوهیدرات هایی بخوریم؟

کربوهیدرات ها از جمله ترکیب های غذایی مورد بحث در میان متخصصان تغذیه هستند که در مورد ویژگی و مفید بودن آن ها برای سلامتی اختلاف نظراتی وجود دارد.

چه کربوهیدرات هایی بخوریم؟

به گزارش خبرنگاران، کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها سه گروه غذایی هستند که عناصر اصلی در هر نوع رژیم غذایی را تشکیل می دهند. کربوهیدرات ها هم به نوبه خود انواع مختلفی دارند و لازم است که برای دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب آگاهی کافی نسبت به تفاوت بین آن ها وجود داشته باشد.

کربوهیدرات ها یکی از منابع اصلی غذایی برای تامین انرژی هستند و بخش اصلی یک رژیم غذایی سالم به حساب می آیند. انواع مختلف کربوهیدرات ها بواسطه تاثیری که روی سلامتی دارند با یکدیگر متفاوت هستند. فیبر، نشاسته و قند کربوهیدرات محسوب می شوند و این گروه غذایی به دو دسته کربوهیدرات های ساده و پیچیده تقسیم می شوند.

همچنین مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها سه گروه اصلی کربوهیدرات ها هستند.

خوراکی های حاوی کربوهیدرات های پیچیده نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های ساده مغذی تر هستند. خوراکی های سبوس دار و سبزیجات نمونه هایی از کربوهیدرات های پیچیده هستند. شربت ذرت و کلوچه از خوراکی های حاوی کربوهیدرات ساده به حساب می آیند.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند رژیم های غذایی با میزان کربوهیدرات پایین را دنبال نموده یا کربوهیدرات ها را به طور کامل از برنامه غذایی حذف نمایند. هرچند تا زمانی که پزشک به دلایل خاصی رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات را به فرد توصیه ننموده، حذف کامل آن ایده خوبی نیست و می تواند برای سلامتی مضر باشد.

کارشناسان سلامت به افراد توصیه می نمایند کربوهیدرات های ساده را با گزینه های دیگر جایگزین نمایند. به طور مثال، جایگزینی آب میوه صنعتی با آب میوه طبیعی یا جایگزینی نان سفید با نان های سبوس دار.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در رژیم غذایی متوازن باید کربوهیدرات های طبیعی، پیچیده و غیرفرآوری گنجانده گردد که این نوع برنامه غذایی سرشار از مواد مغذی همچون سبزیجات، خشکبار، حبوبات و خوراکی های سبوس دار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 27 آذر 1397 شناسه مطلب: 116

به "چه کربوهیدرات هایی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کربوهیدرات هایی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید