10 خبر مهم علمی سال 2013، از کشف سردترین نقطه جهان تا آب 2 میلیارد ساله

به گزارش تور یونان ارزان، به گزارش خبرنگاران، از دایناسورها تا ویروسها و کشف حیات زیر یخهای باستانی اکتشافهای سراسر دنیای علم در سال 2013 انتخاب یک فهرست 10 موردی را سخت نموده است. موضوعاتی که در این فهرست ارائه شده مواردی هستند که زمینه ساز اکتشافهای متحول نماینده را در سال جدید نیز فراهم می نمایند.

10 خبر مهم علمی سال 2013، از کشف سردترین نقطه جهان تا آب 2 میلیارد ساله

کشف پادشاه بریتانیا در یک پارکینگ

کشف شاه بریتانیا در یک پارکینگ عظیمترین خبر باستان شناسی سال بود. در ماه فوریه باستان شناسان دانشگاه لیسستر اععلام کردند که استخوانهای کشف شده زیر یک پارکینگ در بریتانیا متعلق به ریچارد سوم است که طی سالهای 1483 تا 1485 بر بریتانیا حکمرانی می نماید. استخوانهای این شاه قرون وسطایی دارای زخم جنگی بود که در آن کشته شد، در میان این زخمها می توان به هشت زخم روی جمجمه وی اشاره نمود. وی همچنین دارای یک ستون فقرات منحنی بود که این مسئله در تصویر ارائه شده شکسپیر از ریچارد سوم به عنوان فردی با پشت قوز نموده و منحنی نقش مهمی داشته است.

کشف بوزون هیگز

پس از ماه ها حدس و شایعه، فیزیکدانها در ماه مارس اعلام کردند که به واقع پیروز به کشف و مشاهده بوزون هیگز شدند که براساس نظریه های ارائه شده علت جرم دریافت ذرات دیگر را شرح می دهد. فیزیکدانهایی که روی برخورد دهنده عظیم هادرون در مرز فرانسه و سوئیس آزمایش می کردند اولین بار در سال 2012 کشف هیگز را اعلام کردند اما آنها احتیاج به تحلیل داده های کامل داشتند تا بتوانند این موضوع را با قطعیت کامل اعلام نمایند. این تحلیلها موجب شد که آنها به قطعیت دست یابنند.

تجزیه و تحلیل قدیمیترین DNA انسان

فهرست رازهایی که درباره انسان وجود دارد افزایش می یابد. محققان در ماه دسامبر اعلام کردند که تجزیه قدیمی ترین DNA کشف شده انسان نشان دهنده رازی درباره تبار انسان است. این DNA متعلق به استخوان ران یک انسان است که در اسپانیا کشف شده است و متعلق به 400 هزار سال پیش است. پیش از این تجزیه و تحلیل قدیمی ترین DNA آنالیز شده انسان متعلق به 100 هزار سال پیش بود.

کشف آب 2 میلیارد ساله

محققان در ماه می اعلام کردند که آبی که در یک معدن 3218 متری زیر سطح زمین کشف شد 2.6 میلیارد سال قدمت دارد. این نمونه آب کشف شده در یک معدن در اونتاریو درای قدمتی بیشتر از حیات چند سلولی است. باربارا شروود لولار از دانشگاه تورنتو نتوانست در مقابل نوشیدن یک جرعه از این آب مقاومت کند و براساس اعلام وی این آب میلیارد ساله طعمی به واقع وحشتناک داشت و شورتر از آب دریا بود و دارای غلظتی شبیه به شربت افرا بود.

حیات در دریاچه جنوبگان

کوشش گسترده برای حفاری یک دریاچه یخی در جنوبگان زمانی به بهترین حالت خود رسید که دانشمندان اعلام کردند در این آبهای سرد حیات کشف نموده اند.

دانشمندان برای اولین بار در ماه ژانویه از دریاچه ویلانز نمونه برداری کردند، این دریاچه مقر میکروبهایی است که دی اکسید کربن، آهن، سولفور و آمونیاک مصرف می نمایند. این نتایج در ماه دسامبر اعلام شد و دانشمندان هنوز هم به دنباله نشانه های از حیات میکروسکوپی و میکروارگانیزمی هستند و امیدوارند که بتوانند بار دیگر زیر یخ را در تابستان آینده جنوبگان حفاری نمایند.

کشف یکی از اقوام جدید دایناسورهای T. rex

80 میلیون سال پیش یک یکی از اقوام پوزه باریک T. rex در لارامدیا پرسه می زد، لارامدیا یک قاره جزیره ای بود که به واسطه یک راه آبی داخلی ایجاد شده بود که آمریکای شمالی را به دو قسمت تقسیم نموده بود. در سال 2013، دانشمندان کشف این هیولای باستانی را که از وی با عنوان Lythronax argestes یاد می گردد اعلام کردند.

به رغم این که 10 میلیون سال بین این دایناسور تازه کشف شده و T. rex فاصله زمانی وجود دارد این دو دایناسور از اقوام یکدیگر تبدیل می شوند. این رابطه نزدیک نشان می دهد که تبار tyrannosaurid زودتر از چیزی که تصور می شد جدا شده است از این رو می تواند به دنبال رابطه های مفقود شده بیشتری هم بود که هنوز کشف نشده اند.

ابتکار عمل نقشه برداری از مغز انسان

یک طرح بلند پروازانه برای نقشه برداری از مغز انسان در سال 2013 مورد توجه نهاده شد. ابتکار عمل موسسه سلامت که تحت عنوان BRAIN (تحقیقات مغزی به وسیله فناوریهای عصبی ابتکاری درحال پیشرفت) اجرایی می گردد در سال جدید میلادی شروع به کار می نماید. BRAIN علاوه بر این که خود به معنای مغز به کار می رود سرنام تحقیقات مغزی به وسیله فناوریهای عصبی ابتکاری درحال پیشرفت به شمار می رود. هدف از این تحقیقات درک مدارکشی مغز است، دستاوری که دانشمندان امیدوارند به درمان بهتر اختلالاتی چون آلزایمر یاری کند.

شواهدی از مریخ مرطوب

شواهد نشان می دهد که آب مایع طی سالهای متمادی در مریخ جاری بوده است اما مریخ نورد کنجکاوی ناسا این مسئله را در سال گذشته میلادی به زمین مخابره کرد. اکتشافهای این مریخ نورد از سیاره سرخ کانیهای رس را نشان می دهد که توسط آب به وجود آمده اند و یا توسط آب تغییر نموده اند. این آب احتمالا خنثی بوده تا اسیدی. سایر کانیهای کشف شده توسط کنجکاوی نیز اشاره به حاری بودن آب داشته که این مسئله از فرضیه حیات بالقوه در مریخ پشتیبانی می نماید.

فرود چین در ماه

در 14 دسامبر 2013 چین پیروز به فرود فضاپیمای چانگئه در ماه شد. این نخستین فرود نرم است که از سال 1976 اجرا شده است. این فضاپیما ماهنورد یوتو را حمل می نماید که درحال حاضر به اکتشاف نیمکره شمالی ماه که به خلیج رنگین کمانها شهرت دارد مشهور است و انتظار می رود که این مأموریت 12 ماه به طول بیانجامد.

مشخص سردترین نقطه زمین

دانشمدان در زمین سردترین نقطه سیاره را کشف نموده اند. جای تعجب ندارد که این نقطه در جنوبگان بین دو قله در فلات شرقی جنوبگان واقع شده است. دمای سردترین نقطه زمین که 93.2- درجه سانتیگراد اعلام شده در تاریخ 10 آگوست 2010 اندازه گیری شده است که برفهای این سطح سردتر از یخ خشک بودند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 960

به "10 خبر مهم علمی سال 2013، از کشف سردترین نقطه جهان تا آب 2 میلیارد ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خبر مهم علمی سال 2013، از کشف سردترین نقطه جهان تا آب 2 میلیارد ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید