آشنایی قصه گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه گویی مدرن

به گزارش تور یونان ارزان، کارگاه آموزشی قصه گویی مدرن با مشارکت کانون پرورش فکری خراسان رضوی و سمنان طی سه روز در بستر فضای مجازی برگزار گشت.کارگاه آموزشی قصه گویی مدرن با مشارکت کانون پرورش فکری خراسان رضوی و سمنان طی سه روز در بستر فضای مجازی برگزار گشت.

آشنایی قصه گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه گویی مدرن

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ داریوش بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران خراسان رضوی، پنجمین جلسه از سلسله نشست های آموزشی بیست وسومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان سمنان به همت کارشناسان آموزش و پژوهش استان های خراسان رضوی و سمنان با دعوت از وحید خسروی کارشناس هنرهای نمایشی، مدرس قصه گویی و مسئول بخش قصه گوی برتر این دوره از جشنواره، طی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه یکم، سوم و پنجم خرداد 1400 در قالب وب کنفرانس برگزار شد.

خسروی در آغاز جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و علاقه مندان به قصه و قصه گویی، گفت: قصه گویی مدرن و نوآورانه شیوه ای از قصه گویی است که قصه گو علاوه بر نوآوری در روایت، از تکنولوژی و ابزارهای مختلفی ازجمله وسایل صوتی و تصویری، افکت های دیجیتالی، پاورپوینت و... برای جلب نظر گسترده تر مخاطب استفاده کند.

وی در ادامه اضافه نمود: قصه گو در این شیوه از قصه گویی می تواند به اصل قصه وفادار نباشد و آن را بازنویسی کند و آگاه باشد که استفاده از یک ابزار نوین، قصه را به روز نمی کند؛ بلکه بایست چرایی و چگونگی استفاده از ابزار معین باشد و این که قصه گو، چرا آن را انتخاب کرده و چگونه می خواهد از آن استفاده کند.

خسروی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: استفاده از ابزار به روز مانند افکت صدا و ایجاد فضای صوتی در دل قصه باعث می شود قصه گو یک اجرای فوق العاده مجذوب کننده و تأثیرگذار برای مخاطب روز خود داشته باشد و یک قصه گو بایست مرز اجرای نمایشی عروسک با اجرای روایت گری را بشناسد و فراتر از این مرز گام برندارد.

وی با بیان این که قصه های امروزی فرصتی برای ارتباط بیش تر با مخاطبان است، تأکید کرد: همه قصه های کهن و کلاسیک در دوره زمانی خودشان، یک قصه به روز بوده اند و مدرن بودن در واقع توجه به مسائل و نیازهای روز و متناسب با نیازهای مخاطب است.

مسئول بخش قصه گوی برتر جشنواره بیست وسوم قصه گویی، کیفیت اجرای قصه ها را مهم، نام و گفت: گاهی می شود از ایده های کوتاه، یک قصه بزرگ ساخت و گاهی هم اجرای نامؤفق می تواند یک قصه خوب را از بین ببرد.

وی در بخشی از این کارگاه آموزشی با ذکر نمونه مثال هایی، حرف و زبان قصه ها را برای مخاطبان، قابل درک دانست و از قصه گویی به نام جادویی نام برد و گفت: امروزه که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قصه ها هنوز مخاطب خود را دارند، قصه گویان نبایست به قصه ها، نگاه جشنواره ای داشته باشند؛ بلکه بایست به منظور اثرگذاری بیش تر بر مخاطب، با استفاده مناسب از الگوها و نمادهای به روز، راهکارهایی را برای مدرن سازی قصه ها به ویژه قصه های چند پایانی ارائه دهند.

خسروی در این کارگاه هم چنین از فراگیران خواست تا ضمن ارائه ایده های خود، بیان کنند که چه قصه ای را انتخاب کرده و با چه تکنیک و ابزاری می خواهند آن را به یک قصه مدرن تبدیل کنند.

گفتنی است؛ بررسی شیوه ها و ملاک های داوری جشنواره و پاسخ به پرسش های فراگیران درخصوص قصه های مدرن و معیار انتخاب این قصه ها از بخش های دیگر این کارگاه سه روزه بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1788

به "آشنایی قصه گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه گویی مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی قصه گویان کانون خراسان رضوی و سمنان با قصه گویی مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید