آمریکا به تهدید مستقیم چین درباره تایوان روی آورد

به گزارش تور یونان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تهدید مستقیم چین روی آورد و هشدار داد که اگر چین از قوه قهریه برای تغییر شرایط موجود در مورد تایوان استفاده کند، واشنگتن و متحدانش وارد عمل خواهند شد.

آمریکا به تهدید مستقیم چین درباره تایوان روی آورد

بلینکن این موضع گیری را در پاسخ به سوالی مطرح نمود که از او پرسیده شد آیا در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا برای دفاع از این کشور وارد عمل خواهد شد یا خیر؟ بلینکن در پاسخ با اعلام به اینکه واشنگتن ابزار نظامی دفاعی لازم را در اختیار دارد، گفت: در این تصمیم تنها نیستیم و بسیاری از کشورها، چه در منطقه و چه فراتر از آن، هر گونه اقدام یکجانبه برای استفاده از زور برای برهم زدن شرایط موجود را تهدیدی مهم برای صلح و امنیت می دانند و در صورت وقوع چنین اقدامی نیز اقدام خواهند کرد.

چند ساعت پیش از سخنان وزیرخارجه آمریکا درباره تایوان، ژو فنگ لیان سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای دولتی چین، هشدار داده بود که پکن شدیداً مخالف هرگونه تماس رسمی و نظامی میان تایپه و واشنگتن است و از آمریکا می خواهد که به اصل چین واحد احترام بگذارد. ژو فنگ لیان همچنین از آمریکا خواست از ارسال سیگنال های اشتباه به جدایی طلبان تایوان پرهیز کند چرا که ادامه رویکرد واشنگتن بیش از پیش صلح و ثبات تنگه تایوان را به مخاطره می اندازد.

همزمان، ارتش چین از برگزاری رزمایش آمادگی جنگی در محدوده تنگه تایوان خبر داد حال آنکه وزارت دفاع چین هم سفر دولتمردان کنگره آمریکا به تایپه را که با استفاده از یک هواپیمای نظامی انجام گرفت؛ محکوم کرد.

وزارت دفاع تایوان هم ورود 6 فروند هواپیمای نظامی چین به بخش جنوبی حریم هوایی این جزیره را تائید کرد که 4 مورد آنها از نوع جنگنده های J-16 بوده اند.

هفته پیش نیز، هیئتی از مجلس اروپا سفری سه روزه به تایوان داشت. این سفر پس از آن انجام شد که جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان، ماه میلادی گذشته سفری به اروپا انجام داد که خشم پکن را برانگیخت و به کشورهای میزبان نسبت به تضعیف روابط دوجانبه با پکن هشدار داد.

پیشتر هم وزارت خارجه چین در بیانیه ای به لیتوانی و مقام های رسمی اتحادیه اروپا هشدار داده بود تا پیوندهایشان با پکن را بر سر موضوع تایوان و افتتاح سفارت کشورهای حوزه بالتیک در تایپه، سست نکنند.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولاً برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می شوند. در صورت استفاده از نام جزیره تایوان بیم آن می رود که جمهوری خلق چین واکنش تند متقابلی را نشان دهد.

آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در منطقه ها تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1952

به "آمریکا به تهدید مستقیم چین درباره تایوان روی آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به تهدید مستقیم چین درباره تایوان روی آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید