ایران؛ رکورددار کاهش نشت داده در جهان

به گزارش تور یونان ارزان، جهان در سال گذشته میلادی روز های سختی را پشت سر گذاشت و در این میان مردم بعضی نقاط این جغرافیای پهناور، زیر سایه جنگ و کشمکش های سیاسی، تاریکی عمیق تری را تجربه کردند. در این میان و به لطف توسعه جهانی دیجیتال و بزرگ تر شدن استخر های داده، تهدید های امنیتی هم اشکال متنوع و البته خطرناک تری پیدا کرده اند. با این همه گویا در سال گذشته میلادی میزان نشت داده ها و نفوذ به حساب های کاربری کاهش چشمگیری داشته است.

ایران؛ رکورددار کاهش نشت داده در جهان

به گزارش جهانی اقتصاد، آخرین بررسی های اجرا شده از طریق وب سایت معتبر سرف شارک نشان می دهد که مقدار نشت داده ها در سال 2022 تا 67 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است. در این میان پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی بیشترین مقدار نشت داده را در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده اند. در ایران هم اگرچه مقدار نشت داده ها در سال 2022 کاهش یافته، اما آمار ها نشان می دهند که مقدار نفوذ به حساب های کاربری همچنان به حدود دو برابر جمعیت کشور می رسد.

کاهش جهانی نشت داده ها

آمار های منتشر شده از سوی سرف شارک نشان می دهد که از سال 2004 تا حالا بیش از 16 میلیارد و 284 میلیون حساب کاربری در سراسر جهان مورد سرقت اطلاعات و دسترسی های غیرقانونی قرار گرفته اند. بر اساس این بررسی ها، در هر ثانیه از سال گذشته میلادی بیش از 10 حساب کاربری مورد نفوذ قرار گرفته اند، در حالی که این رقم در سال 2021 برابر 30 حساب کاربری بود. با این اوصاف نرخ نشت داده ها در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن تا 7/ 67 درصد کاهش یافته است. به طور کلی در سال گذشته میلادی، 9/ 310 میلیون حساب کاربری مورد نفوذ و دسترسی غیرقانونی قرار داشته اند؛ رقمی که در سال 2021 برابر 3/ 959 میلیون حساب کاربری بود. به این ترتیب می توان گفت در سال گذشته، مقدار نفوذ به حساب های کاربری تا یک سوم کاهش یافته است. با توجه به توزیع جمعیتی در سال 2022، در واقع 40 حساب کاربری از هر هزار نفر مورد نفوذ قرار گرفته اند و این نسبت در سال 2021 برابر 123 حساب کاربری از هر هزار نفر بود.

در میان کشور های جهان، پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی میزبان بیشترین مقدار نشت داده ها بوده اند و البته روسیه مقصد بیشترین نفوذ ها بوده است. در مجموع این پنج کشور، دو سوم کلی نشت داده ها در سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داده اند. بر اساس آمار های سرف شارک، از هر هزار نفر کاربر روسی، حساب کاربری 718 نفر مورد نفوذ قرار گرفته است. در حالی که روسیه در سال 2021 رتبه چهارم جهان از این نظر را داشت، در سال 2022 با داشتن یک سوم کل حساب های کاربری مورد نفوذ، جایگاه اول را در اختیار گرفته است. این بررسی ها نشان می دهند که مقدار نشت داده های شخصی در روسیه حالا به سه برابر بیشتر از سال 2021 رسیده است. سرویس دهنده بین المللی خدمات ارتباطی CDEK و پایگاه خبری NGS. ru بیشترین مقدار نشست داده در این کشور را به خود اختصاص داده اند که از هر کدام آن ها حدود 19 میلیون ایمیل تحت نفوذ قرار گرفته است. بعد از این دو شرکت، شبکه آزمایشگاه های پزشکی Gemotest این کشور با حدود 6 میلیون حساب کاربری تحت نفوذ، در جایگاه سوم واقع شده است.

بعد از روسیه، چین در دومین جایگاه از نظر نشت داده در سال 2022 واقع شده است؛ در حالی که جایگاه آن در سال 2021 هفتم بود. این کشور در سال گذشته میلادی شاهد رشد 2/ 45 درصدی مقدار نشت داده های شخصی کاربرانش بوده است. در مقابل آمریکا که در سال 2021 بیشترین مقدار نشت داده را تجربه کرده بود، با کاهش حدود 9 برابری نفوذ به حساب های کاربرانش، امسال در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. فرانسه که در سال 2021 فهرست پنج کشور مقصد بیشترین نشت داده در جهان را از دست داده بود و رتبه شش را داشت، در سال گذشته میلادی جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داد.

این در حالی است که مقدار نفوذ به حساب های کاربران فرانسوی در سال گذشته میلادی تا 6/ 21 درصد کاهش داشته. در میان کشور های حاضر در این فهرست، اما اندونزی مورد عجیبی به شمار میرود که اگرچه با 4 میلیون حساب کاربری مورد نفوذ در سال 2021 جایگاه بیست وسوم را در اختیار داشت، در سال میلادی گذشته با رشد سالانه حدود 4 برابری و نزدیک به 15 میلیون حساب کاربری تحت نفوذ، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. جالب اینکه بیشترین مقدار این حساب های کاربری (به طور دقیق 7/ 85 درصد آنها) در پی نشت داده های شرکت مخابراتی IndiHome این کشور اتفاق افتاده است.

همان طور که بعضی کشور ها شاهد افزایش چشمگیر مقدار نفوذ به حساب های کاربری و نشت داده های شخصی شان بودند، کشور های دیگری هم در این زمینه بهبود هایی را تجربه کرده اند. طبق بررسی های اجرا شده از سوی سرف شارک، سه کشور جهان که در سال 2021 در فهرست پنج مقصد بزرگ نفوذ به حساب های کاربری قرار داشته اند، در سال گذشته میلادی از این فهرست بیرون مانده اند. سه کشور ایران، هندوستان و برزیل حالا بیشترین کاهش مقدار نشت داده ها را در سال گذشته به نام خود ثبت کرده اند. ایران که در سال 2021 دومین جایگاه جهان را از نظر نشت داده به خود اختصاص داده بود، در سال میلادی گذشته با 316 میلیون حساب کاربری مورد نفوذ، در جایگاه چهل وسوم قرار گرفته است. این بررسی ها نشان می دهند که مقدار نشت داده در ایران تا 485 برابر کاهش یافته است تا به این ترتیب کشور ما رکورد بیشترین مقدار بهبود از این نظر را در اختیار بگیرد.

در برزیل تعداد حساب های کاربری مورد نفوذ از 33 میلیون در سال 2021 به 7/ 8 میلیون در سال گذشته میلادی رسیده و کاهش حدود 4 برابری مقدار نشت داده را به ثبت رسانده است. هندوستان کاهشی شدیدتر و حدود 17 برابری را در این زمینه تجربه کرده است و تعداد حساب های کاربری مورد نفوذ آن از 6/ 78 میلیون در سال 2021 به 7/ 4 میلیون در سال میلادی گذشته رسیده.

منبع: فرارو
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2301

به "ایران؛ رکورددار کاهش نشت داده در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ رکورددار کاهش نشت داده در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید