اینقدر پفک نخورید

به گزارش تور یونان ارزان، هنگامی که بچه ها به کودکستان می فرایند، فرایند زندگی جدیدی را تجربه می نمایند. یک تغذیه مناسب در طول روز، برای سرحال نگه داشتن و تمرکز کودک در زمان آموزش لازم است. بسیاری از بچه ها در این سنین هنوز ایرادگیر هستند. بنابراین انواع زیادی از مواد غذایی را برای وعده های اصلی و میان وعده ها امتحان کنید و به بچه اجازه دهید بدون اجبار شما و با

اینقدر پفک نخورید

اینقدر پفک نخورید

نویسنده: مریم آئین مهر

(رژیم غذایی بچه ها پیش دبستانی)

هنگامی که بچه ها به کودکستان می فرایند، فرایند زندگی نوی را تجربه می نمایند. یک تغذیه مناسب در طول روز، برای سرحال نگه داشتن و تمرکز کودک در زمان آموزش لازم است. بسیاری از بچه ها در این سنین هنوز ایرادگیر هستند. بنابراین انواع زیادی از مواد غذایی را برای وعده های اصلی و میان وعده ها امتحان کنید و به بچه اجازه دهید بدون اجبار شما و با توجه به اشتهایی که دارد، انتخاب کند. به کودک خود اجازه دهید مطابق با اشتهایش بخورد، در این صورت آنها قادرند تشخیص دهند که چه مقدار غذا برای فعالیت و رشدشان احتیاج دارند. مجبور کردن بچه ها به تمیز کردن بشقاب یا دادن یک شکلات به اسم پاداش ممکن است منجر به پرخوری در آینده گردد. اجازه دهید کودکتان تصمیم بگیرد چه مقدار غذا برایش کافی است. زمانی که شما انواع زیادی از غذاهای سالم و خوشمزه را امتحان کنید، مشکل بداشتهایی فرزندتان به کلی از بین می رود. توصیه می گردد ابتدا مقدار کمی از غذا را جلوی کودک قرار دهید و در صورتی که باز هم گرسنه بود دوباره ظرف غذا را پر کنید.

رژیم های سخت را کنار بگذارید

بچه ها در سنین کودکستان و دبستان حدود 5 سانتی متر در سال قد می کشند و 3 کیلوگرم سنگین تر می شوند، بنابراین به انرژی و مواد مغذی فراوانی احتیاج دارند. به همین علت رژیم های غذایی سخت و با چربی خیلی کم توصیه نمی گردد. اگر در خصوص اضافه وزن بچه ها نگرانید، یک راه مناسب انتخاب یکی از این راهکارهاست:

-مشورت با پزشک کودکتان

-استفاده از عادات غذایی سالم برای کل خانواده

-تشویق افراد خانواده به فعالیت های بدنی منظم

-محدود کردن ساعت تماشای تلویزیون

تشویق فعالیت های بدنی

بچه ها باید برای انجام فعالیت های بدنی از سنین کم تشویق شوند. این فعالیت ها به آنها یاری می نماید تا احساس خوبی کسب نموده و اشتهای سالمی به غذا داشته باشند. ورزش های باشگاهی برای تناسب اندام کودکتان ضروری نیست و خودتان می توانید او را تشویق و هدایت کنید. یادمان باشد تمام افراد خانواده بایداز الگوی صحیح تغذیه ای و انجام فعالیت های ورزشی پیروی نمایند. به این ترتیب کودک خیلی راحت تر و با شادی از این الگو پیروی می نماید و اما پیشنهادات ما:

-کمتر تلویزیون ببینید

-در حیاط منزل یا پارک با بچه ها بازی کنید

-شنا کردن را به کودکتان بیاموزید

-کودک را به شرکت در فعالیت های کودکستان ترغیب کنید.

اهمیت صحبانه

تحقیقات نشان داده است که صبحانه بر عملکرد ذهنی و رشد سیستم عصبی کودک موثر است. توصیه، مصرف انواع لبنیات و غلات در صبحانه است. از میوه ها و سبزیجات در کنار بقیه موارد بهره ببرید و مقدار چربی را کنترل نمایید. به طور کلی نباید بیشتر از 30 درصد انرژی مصرفی کودک از روغن ها و چربی ها تامین گردد. چربی های اشباع مثل چربی حیوانی، کره، نارگیل و روغن کانولا، کلسترول خون را افزایش می دهند در حالی که چربی های غیر اشباع مثل روغن زیتون، بادام زمینی و روغن آفتابگردان، ذرت و سویا باعث کاهش آن می شوند.

دسته جمعی غذا بخورید!

در این سن بچه ها می توانند بدون یاری شما غذا بخورند و از جنبه های اجتماعی خوردن لذت ببرند. غذا خوردن بیرون از خانه به معنی داشتن دوستان بیشتر است. ممکن است گاه گاه در رستوران غذا میل کنید یا به یک مهمانی پر از غذاهای شیرین یا چرب بروید، در صورتی که تغذیه همیشگی دلبندتان مناسب باشد، مسئله ای ایجاد نمی گردد. غذا قسمت مهمی از لذت های هر فردی از جمله بچه ها در این مهمانی هاست، بنابراین مهمانی های آخر هفته یا جشن تولد ها می توانند تاثیر خوبی بر اشتهای کودک بگذارند. واضح است که این نوع رژیم به اسم وعده غذایی همیشگی توصیه نمی گردد.

پیشنهادات عمومی!

-کودک شما ممکن است از خوردن برخی از غذاها خودداری کند و تنها به غذاهای خاصی تمایل نشان دهد. تا زمانی که رشد او طبیعی است و انرژی لازم را برای بازی دارد نگران این قضیه نباشید و درعوض غذاهای متنوع تری را سر سفره بگذارید.

-اگر کودک شما صبحانه مفصلی خورده و برای نهار اشتهای کمتری دارد، جای هیچ نگرانی ای نیست.

-کودک ممکن است در خصوص خوردن غذاهای نو دودل گردد، مثلا در خصوص خوردن لوبیای سبز. در هفته یک یا دوبار آن را در کنار غذای دیگری بگذارید. بعداز 10 تا 15 بار تکرار این عمل، کودک آن را می پذیرد.

-زمان صرف غذا را برای کودک لذتبخش کنید. جرو بحث را برای زمان دیگری بگذارید و از اصرار برای خوردن بپرهیزید. از جایگاه بلند بهره ببرید و مواد مفید را طبق ذائقه دلبندتان طبخ کنید.

-درصورتی که از خوردن غذاهایی که بقیه خانواده مصرف می نمایند امتناع کرد، او را مجبور به خوردن نکنید و غذای دیگری را هم در همان وعده غذایی جایگزین نکنید. با نخوردن یک وعده، آسیبی به سلامتی کودک شما نمی رسد.

وعده غذایی در کودکستان

بچه ها هنگام غذا خوردن بیرون از خانه، مهارت ها و ایده های نوی یاد می گیرند. شما می توانید برای آماده کردن ظرف غذا از کودکتان یاری بخواهید و در خصوص غذا به او پیغام های مثبت بدهید وجملاتی مثل اینها به کار ببرید: شیر استخوان هایت را قوی می نماید یا نان به تو نیرو می دهد که بازی کنی.

پیشنهاداتی برای یک نهار مقوی در کودکستان

-ساندویچ مخلوط، میوه تازه و یک ظرف ماست

-کباب، گوشت بدون چربی به همراه سبزیجات پخته و نان

-ماکارونی یا پاستا، سالاد و میوه های خشک

-نوشیدنی های بدون گاز که می توان آنها را در هوای گرم فریز نموده و به کودکستان برد.

پیشنهاداتی برای یک میان وعده سالم

میان وعده ها، بخش مهمی در تغذیه کودک است که مقدار زیادی از انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج به وسیله آنها تامین می گردد. اینک کودک چه چیزی می خورد مهم تر از این است که چه زمان آن را می خورد. بچه های که به اسم میان وعده آب نبات چوبی و یا چیپس می خورند، تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای سلامتی را جذب نمی نمایند. در اینجا چند میان وعده مناسب را پیشنهاد می کنیم:

-میوه های تازه و خشک شده یا میوه های معلق در آب میوه طبیعی

-ماست یا پنیر

-کلوچه، کماج یا شیرینی

-تکه های سبزیجات به همراه چاشنی یا سس

-نان، کیک برنجی یا کراکر به همراه کره یا مارگارین

نوشیدنی های سالم

بچه ها فعال به مقادیر زیادی نوشیدنی احتیاج دارند. در حدود 3 لیوان شیر در طول روز کلسیم کافی را برای رشد استخوان های کودک تامین می نماید. بقیه ساعات روز، نوشیدنی هایی مثل آب میوه ها، نوشابه های بدون گاز یا نوشیدنی های تقویتی مفید اما ضروری نیستند. شما می توانید شیر کم چرب را با میوه های تازه مخلوط نموده و به اسم یک میان وعده عالی بهره ببرید.

منبع: زندگی ایرانی ، شماره 3

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1868

به "اینقدر پفک نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینقدر پفک نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید