حذف نزدیک به 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان

به گزارش تور یونان ارزان، مدیرامور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: متاسفانه در سال زراعی جاری به دلیل نبود بارش مناسب برف و باران، نزدیک 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان حذف شد، هم چنین در این منطقه حدود 5 هزار هکتار گندم براثر خشکسالی رها شد.

حذف نزدیک به 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان

محمدرضا افلاکی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت کشت گندم و جو در سال زراعی 97-96 در استان اصفهان، اظهار کرد: سطح زیر کشت آبی و دیم گندم نسبت به سال زراعی گذشته حدود 29 هزار هکتار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: براین اساس فراوری گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی 96-95 از 250 هزار تن به 152 هزار تن کاهش یافته است که نزدیک به 101 هزار تن گندم با نرخ 1300 تومان از کشاورزان استان خرید تضمینی گردیده است، هم چنین میزان فراوری جو 140 هزار تن است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص برنامه کشت گندم در استان با توجه به بحران آبی در سال زراعی 98-97، گفت: مطابق برنامه ابلاغی تهران و با پیش بینی فراوری 170 هزار تن، برای سال آبی جدید قرار است 40 هزار هکتار گندم آبی و 16 هزار هکتار گندم دیم کشت گردد.

افلاکی درباره کمبود گندم با توجه به کاهش زیر کشت آن به دلیل بی آبی در استان اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان تامین کننده احتیاج اصلی گندم خود نیست، با این وجود در سال زراعی 97-96 نزدیک به 13.5 میلیون تن گندم در کشور فراوریگردیده و همچنان در فراوری این محصول استراتژیک، خودکفا هستیم.

وی در خصوص گلایه کشاورزان نسبت به اینکه دولت هنوز هزینه خرید تضمینی گندم را به آن ها پرداخت ننموده است، اظهار کرد: دولت برای برطرف این مشکل، 50 درصد هزینه خرید تضمینی گندم را به کشاورزان پرداخت می نماید و تا به امروز نیز تمام این درصد پرداخت گردیده است و با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه ریزی تا سرانجام مهر ماه تمام هزینه خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه درباره وضعیت کشاورزی شرق اصفهان در سال زراعی جدید، اظهار کرد: پیرامون این موضوع وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای باید تصمیم گیری کند و در صورت تامین آب، کشت کشاورزان انجام خواهد شد.

افلاکی تاکید نمود: بعید است در مقطع زمانی کنونی آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان تامین گردد، اما اگر نزولات جوی پاییز مناسب باشد کشت دیرهنگام انجام می گردد و این موجب وارد شدن خسارات به کشاورزان می گردد.

وی تاکید نمود: در صورت تامین آب دیرهنگام در سال زراعی 98-97 کشت گلرنگ در بهمن ماه جایگزین کشت گندم خواهد شد.

افلاکی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان نزدیک به 5808 تن گندم گواهی گردیده را بین کشاورزان استان اصفهان توزیع نموده است، توضیح داد: یکی از ضرورت های کشت موفق وجود بذر گواهی گردیده است که در حال حاضر 65 درصد احتیاج کشت دیم گندم فراهم گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 125

به "حذف نزدیک به 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف نزدیک به 20 هزار هکتار کشت گندم در شرق اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید