خبرنگاران مسئله ای در تامین بذر محصولات زراعی زمستانه در گراش وجود ندارد

به گزارش تور یونان ارزان، لارستان- خبرنگاران- سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: مسئله ای در زمینه تامین بذر برای کاشت محصولات زراعی زمستانه (شتوی) در این شهرستان جنوبی استان فارس وجود ندارد و با توجه به برنامه ریزی لازم و شرایط آب و هوایی مناسب، کشت این محصولات در این منطقه در حال اجرا است.

خبرنگاران مسئله ای در تامین بذر محصولات زراعی زمستانه در گراش وجود ندارد

حسن مرادی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بیش از2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت محصولات زراعی زمستانه (شتوی) می رود.

وی این محصولات زمستانه را شامل گندم، جو و کلزا دانست و گفت: در روزهای گذشته بیش از 500 تن بذر گندم، جو و کلزا بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

مرادی بیان نمود: سیروان، سارنگ، برات، مهرگان، تیرگان، چمران 2 و کریم ارقام گواهی شده گندم و همچنین جو رقم ریحان و کلزای هیبرید رقم هایولا 50 ،از جمله بذرهای گواهی شده و مرغوبی است که در سال 99 به موقع در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش ادامه داد: سال جاری ضمن انتخاب ارقام مناسب بذر با افزایش ضریب مکانیزاسیون شهرستان و ترویج و گسترش کشت های مکانیزه و به ویژه کشت روی پشته های بلند و عریض، میزان عملکرد خوبی را نیز در واحد سطح پیش بینی می کنیم.

مرادی، افزود: با توجه به شرایط کرونا و کمتر شدن امکان حضور کشاورزان در اداره، برنامه ریزی های لازم برای نظارت و حضور بیشتر کارشناسان مسوول پهنه و همچنین اجرای کلاس های آموزشی به روش مجازی و استفاده حد اکثری از ظرفیت های فضای مجازی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است.

وی، همچنین با اشاره به افزایش قیمت نهاده ها و استقبال خوب کشاورزان از کشاورز کارت گفت: صدور به موقع کشاورز کارت با هدف تامین نقدینگی فصل کشت، کمکی است به کشاورزانی که محصولاتی استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا را کشت می نمایند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود 12 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

رونق کشت گیاهان دارویی در گراش

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش در بخش دیگری از مطلاب خود گفت: حمایت از کشاورزان و علاقه مندان به کشت در حوزه گیاهان دارویی از مهمترین برنامه های این نهاد در سال جهش فراوری است و در این زمینه علاوه بر هدایت و ارائه مشاوره به کشاورزان بری تهیه بذر ، نشاء و انتخاب گونه های مناسب از فعالان و علاقه مندان نیز پشتیبانی مالی خواهیم کرد.

مرادی اضافه نمود: آویشن، رزماری، بومادران، زعفران و آلوئه ورا از مهمترین گیاهان دارویی مناسب با اقلیم گرم وخشک است و با برنامه های آموزشی و ترویجی در سال زراعی جاری، بیش از یک هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت آویشن اختصاص یافته است.

وی بیان نمود: علاوه بر مصرف آب کمتر و شرایط نگهداری آسان، به سبب ارزش بالای محصول فراوریی، کشت گیاه دارویی در اراضی کوچک و خُرد، توجیه مالی خوبی نیز دارد و این امر می تواند عاملی برای رونق بیشتر مشاغل خانگی شهرستان گراش باشد.

مرادی گفت: با ایجاد سایت الگویی گیاهان دارویی در این شهرستان و برپایی مزرعه نمایشی در محل این سایت، علاقه مندان می توانند به صورت عملی با شرایط کار و نحوه کاشت، داشت و برداشت آویشن آشنا شوند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی با مصارفی که در حوزه های درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی دارند، می توانند علاوه بر سودآوری بیشتر به موضوع صادرات در منطقه نیز رونق بخشند.

شهرستان گراش در فاصله 359 کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 1476

به "خبرنگاران مسئله ای در تامین بذر محصولات زراعی زمستانه در گراش وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسئله ای در تامین بذر محصولات زراعی زمستانه در گراش وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید