فهرست کامل سوغات یزد از خوردنی، دیدنی و به یادماندنی

به گزارش تور یونان ارزان، یزد، شهر بادگیر ها، دوچرخه ها و من به شما می گوییم شهر سوغاتی ها، شیرینی ها، رویاها و زیبایی هاست. رویاهایی از جنس ترمه، شعر و شمد، سفال و سرامیک، خوشمزگی بی مقدار و لبخندهای بعد از ظهر که با چای اصیل ایرانی، رنگی تر می شوند.

فهرست کامل سوغات یزد از خوردنی، دیدنی و به یادماندنی

یزد زیبا، جایی که اولین صندوق امانات دنیا در آن بنا شده، مردمی خون گرم و مهمان نواز دارد که با لهجه شیرین و لبخندهایی دلگرم نماینده از میهمانان پذیرایی می نمایند. اما پس از لذت بردن از دیدنی های یزد و شهرگردی، هر کسی می داند که باید به فکر سوغات باشد. با ما همراه باشید تا از سوغات یزد و این رویای شیرین را برای شما تعریف کنیم.

سوغات یزد در تمام ایران

علاوه بر خود شهر یزد، در بیشتر شهرهای ایران نیز مغازه هایی به نام سوغات یزد به چشم می خورد، و این موضوع مهر تاییدیست بر این حقیقت که سوغات این شهر یکی از مهم ترین و خوشمزه ترین بخش های گردشگری یزد را می سازد.

حالا می خواهیم به معرفی این بخش خوشمزه بپردازیم.

سوغات خوراکی یزد، از نظر من، به سه قسمت تقسیم می گردد:

  1. نان ها
  2. کیک ها
  3. شیرینی ها
  • نان ها: نان های لذیذ یزدی بخشی مهم از فرهنگ و سوغات یزد را تشکیل می دهند که از جمله آنها می توان به نان نارگیلی، نان برنجی و مهم تر از همه نان سوروک اشاره نمود. نان سوروک که یکی از هنرمندی های بیشمار بانوان یزدی است، برای شب نشینی های محبت آمیز پخت می گردد و می توان آن را با پودر قند یا به همراه پنیر و سبزی میل کرد. به گفته یزدی ها این نان لذیذ را باید داغ و تازه نوش جان کرد.
  • کیک ها: بخش دیگری از سوغات خوشمزه یزد را کیک های این شهر تشکیل می دهند که معروف ترین آنها بدون شک کیک یزدی محبوب و دلنشین است. این کیک اسفنجی خوشمزه همراه با چای یا شربت سرو می گردد و یکی از عناصر مهم مهمان نوازی یزدی هاست و هم اکنون در سرتاسر ایران یافت می گردد. اما کیک های شهر یزد چیز دیگریست. یزدی ها کیک های خوش طعم دیگری نیز پخت می نمایند که از میان آنها می توان به کیک تخمه ای اشاره نمود.
  • شیرینی ها: اما بخش اعظم سوغات یزد را شیرینی های مخصوص این شهر تشکیل می دهند که با طعم بسیار خاص و دلنشین، سال هاست که نام و آوازه ای بر سر زبانها دارند. جا دارد که جداگانه انواع سوغات یزد از نوع شیرینی را معرفی کنم.

سوغات یزد از نوع خوشمزجات شیرین

1- قطاب: از نظر بسیاری قطاب، گل سرسبد شیرینی های یزدیست. این شیرینی که با پودر قند تزیین می گردد، ارزش غذایی بالای خود را مدیون بادام و هل است که مغز خوشمزه قطاب را تشکیل می دهد.

2- لوز: لوز شیرینی دیگری است که نام آن در میان سوغاتی های یزد می درخشد. هرچند که لوز در شهرهای دیگر ایران نیز پخت می گردد، اما لوز یزدی پیشینه ای قدیمی و طعمی متفاوت دارد و مردم خلاق یزد نیز تنوعی بی نظیر به این شیرینی بخشیده اند. از انواع لوز های یزدی میتوان به لوز بادام-بیدمشک، لوز نارگیلی و لوز پسته ای اشاره نمود.

3- حاج بادام: شیرینی دیگری که امروزه در بیشتر کافه ها کنار چایی سرو می گردد، حاج بادام است. این شیرینی قدیمی که ریشه در یزد دارد، به عنوان جایگزینی برای قند، در کنار چای مصرف می گردد و تجربه ای ایرانی تر را برای شما به ارمغان می آورد.

4-نقل: با این که نُقل در بیشتر استان های ایران بزرگ تهیه و فراوری می گردد، اما یزدی ها با مهارت خاص خود و نوآوری در زمینه شیرینی توانسته اند نقل یزدی را به یکی از معروف ترین نقل های ایران بدل نمایند. این سوغات، که با مغز خشکبار و طعم های متفاوت به بازار عرضه می گردد، سال هاست همدمی میزبانان ایرانی را بر عهده دارد.

5- حلوا ارده: اردکان یزد خدمت بزرگی به سفره های ایرانی نموده، و این خدمت مغذی کردن مهم ترین وعده روز، یعنی صبحانه، از طریق حلوا ارده است. این سوغات مقوی که هنوز هم به صورت سنتی در اردکان فراوری می گردد، کاملاً مناسب صبحانه بچه ها در حال رشد است.

6- پشمک: شاید باورش سخت باشد، اما یکی دیگر از سوغات شیرین یزد، پشمک است. این شیرینی که هواداران بسیاری در کشورمان و بخصوص در میان بچه ها دارد اصالتی یزدی دارد و در طعم ها و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می گردد.

7- شیرینی پینجره ای: آخرین شیرینی یزدی که به معرفی آن می پردازیم، شیرینی پنجره ای یا همان نان پنجره ای نام دارد. این شیرینی خوشمزه و زیبا، از طریق بانوان کدبانوی یزدی و برای پذیرایی از میهمان تهیه می گردد.

باید بدانید که فهرست این سوغات لذیذ و دلربای یزدی بی انتهاست. انواع باقلوا، انواع آبنبات و انواع سوهان های مخصوص یزد،مثل سوهان خانی یا سوهان آردی . انواع باقلوا های یزدی، مثل باقلوای شامی، از دیگر سوغات شیرین و خوشمزه یزد است.

سوغات یزد از نوع صنایع دستی

اگر می خواهید در هنر اصیل ایرانی پرواز کنید و به زندگی خود رنگ بیشتری ببخشید، صنایع دستی یزد یاری شایانی به شما می نماید. اصالت و قدمت این هنرها و صنایع بدیع بسیار زیاد بوده و این قدمت باعث ترقی و نوآوری در این صنایع شده، تا جایی که آنها را از رویا به واقعیت تبدیل نموده است.

مردم شهر یزد به خاطر قرار داشتن در راستا جاده ابریشم، از زمان قدیم در صنعت نساجی می کوشیدند و پارچه های فاخر و دستمال های گران قیمت از این شهر تاریخی منشا میگرفته است.

زیلوهای یزد

اگر بخواهیم به معرفی برخی از این صنایع زیبا بپردازیم، به نظرم بهتر باشد از زیلو بافی یزد و به خصوص میبد آغاز کنیم. این شهر تاریخی و زیبا، هنر زیلو بافی را به اوج خود رسانده؛ به طوری که حتی ناصر خسرو در سفرنامه خود از وجود پانصد کارگاه زیلو بافی صحبت میکند. این زیر انداز (زیلو) پنبه ای برترین گزینه برای منطقه ها کویریست. هنگامی که می خواهید از گرمای تابستان فرار کنید، مناسب ترین زیر انداز برای شما زیلو است.

شمد

حال که از گرمای تابستان صحبت کردیم بدون شک باید از شَمَد نیز یاد کنیم. یکی دیگر از صنایع دستی یزد، ساخته شده برای گرما و منطقه ها گرراستا. شمد، نام رواندازی بسیار خنک و بافته شده از پنبه یا ابریشم ویسکوز است و اگر یک بار در تابستان از آن بهره ببرید، متوجه خلاقیت یزدی ها در نساجی خواهید شد.

دارایی بافی

دارایی بافی یا ایکات، صنعتی قدیمیست در یزد، که قدمتی هشتصد ساله دارد. متاسفانه به علت کمبود توجه و سختی کار در این زمینه، دارایی بافی حال به دست فراموشی سپرده شده است و بسیار کمتر از گذشته می توان در کوچه بازارهای یزد نشانی از آن یافت.

یکی دیگر از هنرهای در حال انقراض یزد، هنر شَعر بافی نام دارد. شَعر که به موی حیوانات گفته می شده، نوعی روش بافندگی با مو و یا ابریشم بوده که به خاطر بی توجهی و سختی بافت در حال حاضر به کلی فراموش شده است.

ترمه

و اما امروزه مهم ترین، رنگی ترین و رویایی ترین بخش هنرهای صنعت نساجی یزد، ترمه نام دارد. الیاف لطیف و طرح های خیره نماینده اصیل ایرانی، استفاده از پارچه فوق العاده مرغوب و دستگاه چهاروردی باعث شده که ترمه به یکی از گران بها ترین پارچه های ایرانی تبدیل گردد. همانطور که گفته شد صنعت نساجی از زمان های بسیار قدیم در یزد رواج داشته و گفتنی است که از زمان صفویه ترمه یکی از بخش های مهم این صنعت به شمار می رود. جدای از ارزش مادی و کارشناسانه، زیبایی چشم نواز و رنگ های زندگی بخش ترمه، آن را به کالایی صادراتی و مناسب برای سوغات داخلی و خارجی بدل نموده.

سفال و سرامیک

صنایع دستی یزد، که می توان از آنها به عنوان سوغات یاد کرد، منحصراً صنایع نساجی نیستند. یکی دیگر از صنایع بدیع و هنرمندانه استان یزد، سفال و سرامیک میبد می باشد. در منطقه میبد به علت داشتن خاک خوب و چسبنده، ظروف سفالی بسیار با کیفیت و زیبایی فراوری می گردد و سفال نیز همچون بیشتر صنایع دستی و سوغات یزد نشانگر زندگی در منطقه ها کویری است که آب آشامیدنی خنک را در فصل گرما، برای مردم یزد به ارمغان می آورد. طرح های بسیار زیبای هنرمندان یزدی، سفال های میبد را به سوغاتی با ارزش، زیبا و کاربردی تبدیل نموده.

گوشه ای از یک کارگاه سفال در یزد

و در آخر

سوغات یزد به این نوشته ختم نمی گردد. در دل کوچه بازار این شهر زیبا و باستانی، می توان مقادیر بیشماری صنایع دستی و شیرینی های گوناگون یافت. اگر تا به حال به یزد سفر ننموده اید، پیشنهاد من به شماست که حتماً برای سفر به این شهر تاریخی برنامه ای داشته باشید، اگر هم در گذشته یزد را دیده اید، سفر دوباره به یزد خالی از لطف نخواهد بود.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: mykonos.ir شناسه مطلب: 2180

به "فهرست کامل سوغات یزد از خوردنی، دیدنی و به یادماندنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست کامل سوغات یزد از خوردنی، دیدنی و به یادماندنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید